Πώς τα βάζεις με έναν φασίστα; (βίντεο)
Πώς τα βάζεις με έναν φασίστα και πώς μιλάς μέσα στην απαγόρευση; Όταν φιμώνεται το στόμα ενός λαού με ξύλο και φυλακή, ποιος τολμά να τουμπάρει την πραγματικότητα; Η απάντηση στην ταινία που δείχνει τις μέρες που ανέτρεψαν την χούντα του Πινοσέτ δίνεται από έναν γκουρού της διαφήμισης. Έναν νεαρό άνδρα, μόνο, με ένα παιδί κι ένα πατίνι, που ένα πράγμα γνωρίζει καλά, την αγορά της Χιλής. Εμπνέεται τα πιο επιτυχημένα σποτ με όλη την κιτς αισθητική της εποχής και λανσάρει την ποπ κουλτούρα από την μεγαλύτερη εταιρεία αναψυκτικών μέχρι το αμερικανόφερτο σίριαλ που καλείται να πουλήσει.
Η ταινία του Πάμπλο Λαρέν «Nο» συμπεριλήφθηκε φέτος στις πέντε τελικές υποψηφιότητες για το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας. Με χρονική μεταφορά στο 1988, όταν ο Πινοσέτ ετοιμάζει το δημοψήφισμα που θα καθορίσει την προεδρία του στη Χιλή, η αντιπολίτευση αναθέτει στον επιτυχημένο μαρκετίστα Ρενέ Σαβέδα την καμπάνια τoυ OXΙ. Έχει 27 ημέρες για να πείσει τον λαό ότι μπορεί να μην φοβάται να ψηφίσει τη λύτρωσή του, ότι έχει τη δύναμη να αντισταθεί στην παραμονή του δικτάτορα στην εξουσία. Τα σύμβολα της τυραννίας, τα τανκς και τα βασανιστήρια όταν τα δείξεις με τρόπο ανατροπής κι όχι μοιρολατρίας, μπορούν αναίμακτα να ηττηθούν. Το εύρημά του ήταν το σύνθημα και η χαρά της αποφασιστικότητας που εξέπεμπαν οι πρωταγωνιστές του.
Ο σκηνοθέτης Πάμπλο Λαρέν φτιάχνει μία πολιτική ταινία με ρεαλιστικό τρόπο και «τραβά» τον ήρωά του, τον πολυβραβευμένο Γκαέλ Γκαρσία Μπερνάλ, με U-matic, μια κάμερα της Sony που έγραφε αναλογικά όπως την εποχή του ’80 ώστε να μπορεί να ταιριάξει και στην ταινία και τα πλάνα αρχείου.
Μια χώρα σε αναστάτωση γίνεται το πλαίσιο για να πατήσει η κεντρική ιδέα: η τόλμη να πεις όχι σε αυτό που μέχρι τότε θεωρείς μοίρα σου, μπορεί να αλλάξει το μέλλον ολόκληρου του κόσμου σου.
Της Λίνας Παπαδάκη από protagon