Βραβείο για την Ελλάδα στο φεστιβάλ Βενετίας
Το λέγαμε και το ξαναλέγαμε. Το παιδί έχει μέλλον. Γιώργος Ζώης. «Τίτλοι Τέλους». Ο νεαρός σκηνοθέτης με την δεύτερη κιόλας ταινία του, τους «Τίτλους τέλους» απέσπασε το βραβείο EUROPEAN FILM AWARDS 2012 για καλύτερη μικρού μήκους ταινίας στην 69η Μόστρα. Μια συμμετοχή είχε στη Βενετία η Ελλάδα, το πήρε το βραβείο. Μπράβο λοιπόν στον νεαρό σκηνοθέτη που είχε δείξει δείγματα σπουδαίας κινηματογραφικής γραφής από την πρώτη κιόλας ταινία του, το «Casus Belli», που είχε επίσης κάνει πρεμιέρα στη Μόστρα.
Θα αρκεστούμε μόνον στην σύνοψη της 10λεπτης ταινίας : «Νόμος 2946/2001. Απαγόρευση υπαίθριας διαφήμισης. Κάδρα χωρίς μήνυμα. Οι άδειες διαφημιστικές πινακίδες είναι τα σύγχρονα μνημεία μας.» Το ελληνικό κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει την ταινία του Ζώη στις 26 Σεπτεμβρίου, στο πλαίσιο των προβολών του 18ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας «Νύχτες Πρεμιέρας», το οποίο θα διεξαχθεί από τις 19-30 Σεπτεμβρίου.
Το πρώτο μεγάλο βραβείο της καριέρας του, τον Χρυσό Λέοντα, απέσπασε τελικά ο κορεάτης σκηνοθέτης Κιμ Κι Ντουκ με το «Pieta», ένα παράξενο, σχεδόν οιδιπόδειο δράμα, με ήρωες έναν αδίστακτο συλλέκτη χρεών από ιδιοκτήτες καταστημάτων σιδερικών και μια γυναίκα η οποία ισχυρίζεται ότι είναι η μητέρα του. Αν και γεμάτο με εκρηκτικές σκηνές βαρβαρότητας που σε αναγκάζουν να χαμηλώσεις το βλέμμα (χέρια στον τόρνο, ρίψεις από κτίρια κ.ο.κ.), το φιλμ βαθιά μέσα του έχει ευαισθησία και συγχρόνως είναι ένα πολύ άμεσο σχόλιο για την εποχή της αποκτήνωσης ,απόρροια της οικονομικής κρίσης. Σίγουρα όμως μια κατώτερη ταινία συγκριτικά με προηγούμενες του σκηνοθέτη του «Ανοιξη, καλοκαίρι, φθινόπωρο, χειμώνας και πάλι… άνοιξη» και του «Το κορίτσι με το αγγελικό πρόσωπο».
Με δυο σημαντικά βραβεία έφυγε το «The master» του Πολ Τόμας Αντερσον. Ο αμερικανός σκηνοθέτης του «Θα χυθεί αίμα» απέσπασε το βραβείο σκηνοθεσίας και όπως ήταν αναμενόμενο, στους ηθοποιούς Χοάκιν Φίνιξ και Φίλιπ Σίμορ Χόφμαν δόθηκε εξ’ ημισείας το βραβείο ανδρικής ερμηνείας. Το «The master» αναφέρεται στην γέννηση της σαϊεντολογίας μέσα από την ιδιόρρυθμη σχέση δυο εντελώς διαφορετικών σε χαρακτήρα ανδρών στην Αμερική μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο (τo «The master» απέσπασε επίσης το βραβείο της Διεθνούς Ενωσης Κινηματογραφικών Κριτικών).
Πολύ δίκαιο το βραβείο σεναρίου. Με την ταινία «Μετά τον Μάη» («Apres Mais») o γάλλος σκηνοθέτης Ολιβιέ Ασαγιάς επέστρεψε στην Γαλλία των αρχών της δεκαετίας του 1970 για να αφηγηθεί την ιστορία ενός νεαρού σπουδαστή, μέλους αριστερού ριζοσπαστικού κινήματος, ο οποίος αντιστέκεται στην κοινωνική καταπίεση του πολιτικού συστήματος της χώρας του και συγχρόνως ανακαλύπτει τον έρωτα.
Η ισραηλινή ηθοποιός Χαντάς Γιαρόν απέσπασε το βραβείο καλύτερης γυναικείας ερμηνείας για την ταινία «Le male et ha’ chalal» σε σκηνοθεσία Ράμα Μπουρστάιν, ενώ ένα τρίτο βραβείο ερμηνείας, το «Μαρτσέλο Μαστρογιάνι» που δίδεται σε νέο ή νέα ηθοποιό, δόθηκε στον ιταλό Φαμπρίτσιο Φάλκο που έπαιξε σε δύο ταινίες τους διαγωνιστικού προγράμματος: το «Bella addormentata» του Μάρκο Μπελόκιο και το «E stato il figlio» του Ντανιέλε Τσίπρι. Στον Τσίπρι δόθηκε και το βραβείο καλλιτεχνικής συμβολής.
Στα βραβεία πρωτοεμφανιζόμενων ,το καλύτερης ταινίας Leone del Futuro (Λέοντας του μέλλοντος) δόθηκε στην γερμανοτουρκική συμπαραγωγή «Mold» του Αλι Αϊντίν. Θυμίζουμε ότι μέλος στην κριτική επιτροπή αυτών των βραβείων ήταν ο κριτικός κινηματογράφου και πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Μιχάλης Δημόπουλος.
Γιάννης Ζουμπουλάκης
Πηγή: tovima.gr