Ζεστό κρατικό χρήμα μόνο για τους φίλους του Μαξίμου

 

Τοποθέτηση της Πέτης Πέρκα στην Ολομέλεια της Βουλής για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης σχετικά με την υποβολή εκθέσεων βιωσιμότητας από τις εταιρίες, τις προσαρμογές των κριτηρίων μεγέθους για τις πολύ μικρές, τις μικρές, τις μεσαίες και τις μεγάλες επιχειρήσεις ή ομίλους και το καθεστώς των εμβληματικών επενδύσεων

«Πληγή» χαρακτήρισε την κυβέρνηση της ΝΔ η Βουλεύτρια Φλώρινας και Γραμματέας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Νέας Αριστεράς, ξεκινώντας την τοποθέτησή της. «Όχι μόνο για τους μισθωτούς, μέσα από την μόνιμη ταπείνωση των μισθών τους. Όχι μόνο για την κοινωνική πλειοψηφία, μέσα από την συρρίκνωση των εισοδημάτων λόγω του πληθωρισμού. Αλλά έχει υπάρξει μια πραγματική πληγή και για τον ιδιωτικό τομέα, επειδή όλο της το έργο υπήρξε μια προσπάθεια να επηρεάσει τη δομή της ελληνικής οικονομίας, με τρεις τρόπους.

Πρώτον, να νεκραναστήσει, να ενισχύσει τους κλάδους, στους οποίους η Ελλάδα είχε ισχυρή παρουσία στο διεθνή καταμερισμό εργασίας πριν από την κρίση – τον τουριστικό κλάδο, την κτηματομεσιτική αγορά, τον κατασκευαστικό κλάδο και τον τραπεζικό τομέα.

Δεύτερον, έχει προσπαθήσει να διαβρώσει τους θεσμούς που σχετίζονταν με την ασφάλεια δικαίου για τις επενδύσεις στη χώρα μας. Γι’ αυτό και δεν σέβεται τον νόμο περί δημόσιων προμηθειών και δημοσίων έργων, γι’ αυτό και ‘σέρνει τα πόδια της’ σε ζητήματα χωροταξίας, γι’ αυτό και καταστρατηγεί θεσμούς και ανεξάρτητες αρχές. Για να διασφαλίσει ότι στη χώρα μας θα υπάρχει μόνο ενός είδους business, τα business που γίνονται στο Μαξίμου.

Και τρίτον, έχει, εξ αρχής, ‘κηρύξει πόλεμο’ στην ίδια την ελληνική μικρομεσαία επιχείρηση, θεωρώντας τη βασικό υπαίτιο όλων των δεινών της ελληνικής οικονομίας, από τη χαμηλή παραγωγικότητα μέχρι την αδυναμία αύξησης των εξαγωγών.

Αυτά όλα αποτυπώνονταν με διαύγεια στην Έκθεση Πισσαρίδη όταν αναφερόταν στη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα. Ο ‘πόλεμος’ προς την μικρομεσαία επιχειρηματικότητα αποτυπωνόταν επίσης με διαύγεια στην κατανομή των χρηματοδοτήσεων για το Ταμείο Ανάκαμψης. Η εχθρικότητα απέναντι στις ΜμΕ αποτυπωνόταν με διαύγεια, όταν από την Θεσσαλονίκη – ακόμα και φέτος – ο Πρωθυπουργός τα μόνα μέτρα που είχε να εξαγγείλει για αυτές ήταν για την διευκόλυνση των συγχωνεύσεών τους.

Αυτές οι μέριμνες χαρακτηρίζουν και το σημερινό νομοσχέδιο. Όχι φυσικά στο χαρακτήρα και στο περιεχόμενο της Οδηγίας που καλούμαστε να ενσωματώσουμε. Αλλά στον τρόπο που την ενσωματώνουμε, στον τρόπο που κάνετε τις τροποποιήσεις για το προσδιορισμό των ΜμΕ και, πάνω από όλα, στον τρόπο που χρησιμοποιείτε άσχετες κοινοτικές Οδηγίες για να διαβρώσετε το σύστημα κρατικών ενισχύσεων στη χώρα. Να το διαβρώσετε, για να το αντικαταστήσετε από ένα σάπιο τριτοκοσμικό σύστημα μέσα από το οποίο, grants, ζεστό κρατικό χρήμα, θα παίρνει όποιος έχει την έγκριση του Μαξίμου», είπε χαρακτηριστικά.

Σε ό,τι αφορά το βασικό κορμό του νομοσχεδίου για τις Εκθέσεις Βιωσιμότητας των επιχειρήσεων του ιδιωτικού τομέα, η Π. Πέρκα τόνισε ότι η Νέα Αριστερά συμφωνεί με το περιεχόμενο της σχετικής Οδηγίας, η οποία στοχεύει στην ενίσχυση της διαφάνειας των εταιρειών.

«Εντούτοις, στο σημερινό νόμο αποτυπώνεται ξεκάθαρα η αδιαφορία του Υπουργού και του επιτελείου του, οι οποίοι ελάχιστη φαιά ουσία ξόδεψαν για να επιλύσουν τα μικροπροβλήματα κατά την ενσωμάτωση της Οδηγίας. Έτσι, ο νόμος είναι απολύτως ανεφάρμοστος, έχει άπειρες εξουσιοδοτικές διατάξεις και, στο τέλος της ημέρας, στη νεοσύστατη αγορά παροχής αυτής της υπηρεσίας επικρατεί τόσο χάος, που δεν υπάρχει σαφήνεια ούτε καν γύρω από το ποιος εποπτεύει τις εταιρείες που συντάσσουν τις εκθέσεις βιωσιμότητας. Είναι χαρακτηριστικό ότι το νομοσχέδιο καταλήγει να αφήνει δύο εποπτεύουσες αρχές να εποπτεύουν την ίδια δραστηριότητα.

Ανάλογο χάος επικρατεί και αναφορικά με το ποιος συντάσσει τις εκθέσεις βιωσιμότητας. Με το νομοσχέδιο να μην απαντάει ούτε καν το εύλογο ερώτημα του πώς εταιρείες ορκωτών λογιστών με ειδίκευση σε ζητήματα χρηματοοικονομικών θα συντάσσουν εκθέσεις για τα νερά και τα σκουπίδια. Με το Υπουργείο να μην ανοίγει καν την εύλογη συζήτηση του πώς δεν θα επιβαρυνθούν δυσανάλογα από τις εκθέσεις βιωσιμότητας μικρομεσαίες επιχειρήσεις που συμβάλλονται με εταιρείες υπόχρεες να συντάσσουν εκθέσεις βιωσιμότητας».

Συνεχίζοντας με το κομμάτι του νομοσχεδίου για το νομικό ορισμό των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, η Βουλεύτρια Φλώρινας επανέλαβε ότι με τις παρούσες διατάξεις συρρικνώνονται ακόμα περισσότερο οι υποχρεώσεις διαφάνειας των μεγάλων επιχειρήσεων του ιδιωτικού τομέα, αφού στην πράξη μεγάλες επιχειρήσεις ‘βαφτίζονται’ μικρομεσαίες. Το κυριότερο είναι όμως ότι αν τελικά όλες οι επιχειρήσεις για το νομοθέτη είναι μικρομεσαίες, η διοίκηση είναι αδύνατο να σχεδιάσει πολιτικές στοχευμένες για τις πραγματικά ΜμΕ.

Ενώ για το «πιο προβληματικό κομμάτι του νομοσχεδίου», δηλαδή τις Εμβληματικές Επενδύσεις, ανέπτυξε αρχικά την αντίθεση του εν λόγω καθεστώτος με τα Κοινοτικά Πλαίσια και το ΕΣΠΑ, που είναι η έλλειψη αντικειμενικών κριτηρίων. «Ο νόμος των Εμβληματικών Επενδύσεων πρόκειται στην ουσία για μια έκθεση ιδεών του δημοτικού. Έλεγε διάφορα συγκινητικά για την εθνική οικονομία, κριτήρια όμως δεν είχε. Καλούταν μια επιτροπή από πολιτικά στελέχη και αξιολογούσαν την «εμβληματικότητα» όπως την χαρακτήρισε, χωρίς να κάνει χιούμορ, ο Υπουργός στις επιτροπές.

Τι γίνεται λοιπόν σήμερα με το νομοσχέδιο; Αυτό το άθλιο και αδιαφανές καθεστώς ανοίγεται και στους πόρους του ΠΔΕ, πέρα από το Ταμείο Ανάκαμψης. Μάλιστα, όταν εκθέσαμε τους προβληματισμούς μας στον κ. Θεοδωρικάκο μας απάντησε σαν να ήταν περαστικός από το Υπουργείο του, με γενικόλογες τοποθετήσεις για την ανάπτυξη.

Στην κατηγορία της έλλειψης διαφάνειας, απάντησε λέγοντας ότι είναι πολύ ωραίο καθεστώς οι εμβληματικές, γιατί ο ένας κύριος επενδυτής παράγει χαρτί, ο άλλος οινόπνευμα και ο τρίτος έφτιαξε ένα σκέπαστρο – καμία απάντηση. Όπως δεν απάντησε και σε ό,τι αφορά την παράλογη απαίτηση της κυβέρνησης να χαρακτηριστούν ως εμβληματικές οι ναυπηγικές και οι μεταλλευτικές δραστηριότητες. Μας είπε ότι η ναυτουργεία είναι στην ψυχή της Ρωμιοσύνης και ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση αναζητά σπάνια μέταλλα.

Στην πραγματικότητα όμως ο νόμος είναι δύο τεράστια ρουσφέτια της κυβέρνησης – ένα στις εταιρίες των ναυπηγείων και άλλο ένα για την συνέχιση του περιβαλλοντικού εγκλήματος στις Σκουριές.

Να υπενθυμίσουμε ότι η εταιρεία Ελληνικός Χρυσός είχε παραβιάσει τις υποχρεώσεις της έναντι της ελληνικής Πολιτείας, επειδή αδυνατούσε να εκπληρώσει τη συμβατική της υποχρέωση για παραγωγή επεξεργασμένου χρυσού εντός του πλαισίου των Ευρωπαϊκών περιβαλλοντικών περιορισμών. Η ελληνική κυβέρνηση απάλλαξε την εταιρεία από αυτή της την υποχρέωση, νομιμοποίησε την παρανομία της και της επέτρεψε να εξάγει χώμα στην Κίνα με μηδενικό όφελος για την ελληνική οικονομία.

Η διάταξη που ψηφίζουμε σήμερα, στην ίδια κατεύθυνση, δεν μιλάει για παραγωγή τελικού προϊόντος. Η συγκεκριμένη διάταξη μοιάζει να παίρνει τις Σκουριές ως παράδειγμα προς μίμηση και να θέλει να το γενικεύσει – όλη η Ελλάδα ένα El Dorado.

Ομως οι Σκουριές είναι ένα ακραίο παράδειγμα περιβαλλοντικής καταστροφής, αλλά και δείγμα ενός τριτοκοσμικού τύπου οικονομικής δραστηριότητας, με μηδενικά οφέλη για την ελληνική οικονομία. Είναι προφανές ότι υπό τις συνθήκες αυτές η Νέα Αριστερά δεν θα προσφέρει καμία συναίνεση σε αυτή την επικίνδυνη κυβέρνηση».

Comments are closed.