Συμφωνία διευθέτησης θεμάτων τηλεθέρμανσης Δυτικής Μακεδονίας για την επόμενη 20ετία
… από το ΥΠΕΝ και τους εμπλεκόμενους φορείς
Η συμφωνία διευθέτησης θεμάτων τηλεθέρμανσης Δυτικής Μακεδονίας για την επόμενη 20ετία, από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και τους εμπλεκόμενους φορείς, παρουσιάστηκε σε ειδική εκδήλωση, που πραγματοποιήθηκε, σήμερα, Δευτέρα, 21 Οκτωβρίου, στο Υπουργείο.
Η συμφωνία περιλαμβάνει ρυθμίσεις, οι οποίες αφορούν στους Δήμους Εορδαίας, Κοζάνης και Αμυνταίου και συγκεκριμένα στις ακόλουθες επιχειρήσεις τηλεθέρμανσης:
– Δημοτική Επιχείρηση Τηλεθέρμανσης Πτολεμαΐδας (ΔΕΤΗΠ – Δήμος Εορδαίας)
– Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης και Αποχέτευσης Κοζάνης (ΔΕΥΑΚ)
– Δημοτική Επιχείρηση Τηλεθέρμανσης Ευρύτερης Περιοχής Αμυνταίου (ΔΕΤΕΠΑ)
– Διαδημοτική Επιχείρηση Τηλεθέρμανσης Δυτικής Μακεδονίας
Οι 4 στόχοι
Στο πλαίσιο αυτής, τίθενται τέσσερις βασικοί στόχοι:
1. Ο διακανονισμός αποπληρωμής υφιστάμενων ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων που έχουν οι παραπάνω δημοτικές επιχειρήσεις τηλεθέρμανσης προς τη ΔΕΗ
2. Η εξασφάλιση βιωσιμότητας τηλεθερμάνσεων
3. Η συμβολαιοποίηση και έναρξη υλοποίησης των έργων σχεδιασμού για τη μετάβαση στη μεταλιγνιτική εποχή της τηλεθέρμανσης
4. Η έγκαιρη ολοκλήρωση των έργων διασύνδεσης στο κοινό διαδημοτικό δίκτυο τηλεθέρμανσης.
Στην εκδήλωση υπογραφής της συμφωνίας συμμετείχαν:
– Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Θόδωρος Σκυλακάκης
– Η Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κυρία Αλεξάνδρα Σδούκου
– Ο Γενικός Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, κ. Αριστοτέλης Αϊβαλιώτης
– Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΗ, κ. Γεώργιος Στάσσης
– Ο Περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας, κ. Γεώργιος Αμανατίδης
– Ο Δήμαρχος Κοζάνης, κ. Γιάννης Κοκκαλιάρης
– Ο Δήμαρχος Εορδαίας, κ. Παναγιώτης Πλακεντάς
– Ο Δήμαρχος Αμυνταίου, κ. Γιάννης Λιάσης
Το παρών έδωσαν, επίσης, ο Πρόεδρος της ΔΕΥΑΚ, κ. Παναγιώτης Ματιάκης, ο Πρόεδρος της ΔΕΤΗΠ, κ. Δημήτρης Καρακασίδης και ο Πρόεδρος της ΔΕΤΕΠΑ, κ. Ευθύμης Χαριτίδης, καθώς και βουλευτές από την περιοχή της Κοζάνης και της Φλώρινας.
Ειδικότερα όσον αφορά στο περιεχόμενο της συμφωνίας, θα διατεθούν 43 εκατ. ευρώ από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας -συγκεκριμένα από το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης, για την κάλυψη σημαντικού μέρους των ληξιπρόθεσμων οφειλών της ΔΕΤΗΠ (37 εκατ. ευρώ), της ΔΕΥΑΚ (5,5 εκατ. ευρώ) και της ΔΕΤΕΠΑ (0,5 εκατ. ευρώ). Οι υπόλοιπες οφειλές θα αποπληρωθούν σταδιακά με παρακράτηση μέρους του ανταποδοτικού τέλους ΑΠΕ κάθε Δήμου (κατά 80% για το τέλος που αποδίδεται στους Δήμους και κατά 20% για το τέλος που αποδίδεται στους δημότες). Επιπροσθέτως, η Δ.Ε.Η. αναλαμβάνει το 1/3 των οφειλών της ΔΕΤΗΠ.
Ακόμη προβλέπεται οικονομική ενίσχυση στο κόστος προμήθειας θερμικής ενέργειας για τη μεταβατική περίοδο (μέχρι την πλήρη απολιγνιτοποίηση, μέσω ένταξης σε λειτουργία του σταθμού Συμπαραγωγής Hλεκτρισμού – Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης -ΣΗΘΥΑ) για τη ΔΕΤΗΠ και τη ΔΕΥΑΚ, ώστε η τηλεθέρμανση να παρέχεται στους καταναλωτές με σταθερή τιμή προμήθειας 32 € ανά θερμική μεγαβατώρα.
Σε περίπτωση που το πραγματικό κόστος προμήθειας ξεπερνά τα 32 €/MWhth και κυμαίνεται μέχρι τα 43 €/MWhth, προβλέπεται κάλυψη του διαφορικού κόστους από:
– πόρους της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας (3 εκατ. €)
– πόρους του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης, με εντός 15ετίας ανάκτηση ποσών από τους ΚΑΠ των Δήμων Εορδαίας και Κοζάνης
– παρακρατούμενα ποσά από το αναλογούν επίδομα θέρμανσης των ωφελούμενων μη ευάλωτων δημοτών των Δήμων Εορδαίας και Κοζάνης (με ετήσια παρακράτηση του 20% του επιδόματος για μία τετραετία).
Σε περίπτωση που το πραγματικό κόστος προμήθειας ξεπερνά τα 43 €/MWhth προβλέπεται κάλυψη του πρόσθετου διαφορικού κόστους από το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης.
Τέλος, υπάρχει πρόνοια για πρόσθετη ενίσχυση από τον ΕΛΑΠΕ σε σταθμούς ΣΗΘΥΑ που θα παρέχουν θερμική ενέργεια στο δίκτυο Τηλεθέρμανσης της Διαδημοτικής Επιχείρησης Τηλεθέρμανσης Δυτικής Μακεδονίας, ώστε να παρέχεται σταθερή τιμή προμήθειας στους πελάτες θερμικής ενέργειας μέσω:
– επιδότησης για σταθερή μείωση τιμής προμήθειας, ύψους 2,90 €/MWhth
– κάλυψης τυχόν πρόσθετου μεταβλητού κόστους, με κατάλληλη μεθοδολογία υπολογισμού της απαιτούμενης ενίσχυσης και μέγιστη κάλυψη ύψους 7,5 εκατ. το χρόνο.