Μαρινάκης: Σε εξέλιξη σχέδιο για μείωση του κόστους ζωής και αποκλιμάκωση τιμών στα τρόφιμα

 

Ενημέρωση πολιτικών συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον υφυπουργό παρά τω πρωθυπουργώ και κυβερνητικό εκπρόσωπο Παύλο Μαρινάκη

Καλό μεσημέρι. Καλή εβδομάδα,

Ψηφίστηκε την Παρασκευή από την Βουλή το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού για το Ψηφιακό Σχολείο.
Το Ψηφιακό Σχολείο αποτελεί μια νέα, δωρεάν, ψηφιακή πύλη με ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό υλικό μέσω της οποίας μαθητές όλων των τάξεων θα μπορούν να παρακολουθούν πρότυπες φροντιστηριακές παραδόσεις, θα γίνονται ψηφιακά μαθήματα σε μαθητές που βρίσκονται σε απομακρυσμένες περιοχές, ενώ τα παιδιά θα μπορούν να επικοινωνούν με τους εκπαιδευτικούς τους σε πραγματικό χρόνο, όπως άλλωστε και οι γονείς θα έχουν την δυνατότητα να ενημερώνονται για την πρόοδο των παιδιών τους.
Το Ψηφιακό Σχολείο χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και θα τεθεί σε πιλοτική εφαρμογή από τη νέα σχολική χρονιά, δηλαδή τον προσεχή Σεπτέμβριο.
Το Ψηφιακό Φροντιστήριο θα ενδυναμώσει την εκπαιδευτική διαδικασία σε όλες τις τάξεις και θα δώσει ίσες δυνατότητες στην εκπαίδευση για κάθε μαθητή, μειώνοντας τις αποκλίσεις ανάμεσα στα αστικά κέντρα και την περιφέρεια. Ειδικά για τη Γ΄ Λυκείου θα υπάρχει ζωντανή και δωρεάν διδασκαλία για όλα τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, με στόχο να αφαιρεθεί ένα σημαντικό βάρος για κάθε οικογένεια.
Παράλληλα, με τις διατάξεις του νομοσχεδίου ενισχύεται ο επαγγελματικός προσανατολισμός εισάγοντας στο Λύκειο ερωτηματολόγιο και δωρεάν ατομική διαδικτυακή συνεδρία από σύμβουλο επαγγελματικού προσανατολισμού, με στόχο οι μαθητές να ανακαλύψουν τις επαγγελματικές προοπτικές που τους ταιριάζουν.
Ενώ, με τις αυτόνομες τάξεις, από τη νέα χρονιά, περιοχές της χώρας μας όπως η Γαύδος θα διαθέτουν τρεις εκπαιδευτικούς με φυσική παρουσία με την προσθήκη ψηφιακού μαθήματος, ώστε τα παιδιά που ζουν εκεί να έχουν καλύτερες συνθήκες εκπαίδευσης.
—-
Η κυβέρνηση με απόφαση του Πρωθυπουργού ενισχύει τα νοικοκυριά για να ανταποκριθούν στις αυξήσεις του ηλεκτρικού ρεύματος, όπως έχει ήδη ανακοινώσει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Ταυτόχρονα, το σχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης για τη μείωση του κόστους ζωής -την αποκλιμάκωση των τιμών στα τρόφιμα και τα βασικά είδη διαβίωσης των νοικοκυριών- είναι σε πλήρη εξέλιξη.
Ενισχύεται ο θεσμικά αρμόδιος φορέας για τον ελεύθερο ανταγωνισμό -η Επιτροπή Ανταγωνισμού- με 50 νέες προσλήψεις ειδικών επιστημόνων.
Η αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Ανάπτυξης -η ΔΙΜΕΑ- διενεργεί ελέγχους σε 26 μεγάλες εταιρείες για την εφαρμογή του νόμου για τη συγκράτηση των τιμών. Ενώ, παράλληλα, ενισχύεται και ο ρόλος των περιφερειών μέσα από τις αντίστοιχες υπηρεσίες τους για σχετικούς ελέγχους.
Αναβαθμίζεται ακόμα περισσότερο η πλατφόρμα e-katanalotis, που παρέχει πληροφορίες στους καταναλωτές για τα προϊόντα, ώστε να μπορούν οι πολίτες να κάνουν τις πιο συμφέρουσες αγορές.
Ταυτόχρονα, προχωρά η συνεργασία με τους θεσμικούς φορείς της επιχειρηματικότητας, ώστε να ανταποκριθούν στην ανάγκη μείωσης των τιμών με αίσθημα κοινωνικής ευθύνης. Την εβδομάδα αυτή είναι προγραμματισμένη νέα συνάντηση του υπουργού Ανάπτυξης Τάκη Θεοδωρικάκου με τους θεσμικούς φορείς της Ένωσης των σούπερ μάρκετ, της βιομηχανίας τροφίμων και των πολυεθνικών εταιρειών.
Η υλοποίηση αυτού του σχεδίου αποφέρει αποτελέσματα, καθώς -όπως δείχνουν τα στοιχεία του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών- τον Ιούνιο οι τιμές στα σούπερ μάρκετ κατά μέσο όσο ήταν 1,92 % χαμηλότερες από πέρυσι και αναμένεται αντίστοιχη αποκλιμάκωση και για τον μήνα Ιούλιο.
Ασφαλώς δεν υπάρχει κανένας εφησυχασμός και η συντονισμένη προσπάθεια για την αποκλιμάκωση των τιμών θα είναι συνεχής. Μαζί με την αναπτυξιακή πολιτική της κυβέρνησης και την στόχευση για την συνεχιζόμενη αύξηση των εισοδημάτων των πολιτών, συμβάλλουμε στη σταδιακή ενίσχυση της αγοραστικής δύναμης των νοικοκυριών.
—-
Ψηφίζεται σήμερα από την ολομέλεια της Βουλής το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υγείας για την Ολοκλήρωση της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης με το οποίο βελτιώνεται η ποιότητα παροχής Υπηρεσιών των ωφελούμενων, των φροντιστών και των οικογενειών τους.
Με τις διατάξεις του νομοσχεδίου τα ψυχιατρικά νοσοκομεία μετασχηματίζονται αποκτώντας νέα νομική μορφή, ενισχύονται επιπλέον και μετεξελίσσονται σε Ολοκληρωμένα Κοινοτικά Δίκτυα Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας.
Τα επτά Περιφερειακά Δίκτυα Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας μπαίνουν κάτω από τη διοικητική «ομπρέλα» των αντίστοιχων Υγειονομικών Περιφερειών της χώρας, με ενιαία ιατρική και νοσηλευτική διεύθυνση.
Έτσι, ενισχύεται η προσβασιμότητα στις αναγκαίες και δωρεάν υπηρεσίες για όλους τους πολίτες, ανεξάρτητα από την οικονομική και κοινωνική τους κατάσταση και διασφαλίζεται το μέγιστο δυνατό θεραπευτικό αποτέλεσμα.
Οι μεταρρυθμίσεις που γίνονται προκειμένου να υπάρξει ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο το οποίο να συμβάλλει στην βελτίωση παροχής υπηρεσιών ψυχικής υγείας εξασφαλίζουν την διατήρηση όλων των θέσεων εργασίας, καθώς, όλοι οι απασχολούμενοι θα μεταφέρουν τις οργανικές τους θέσεις στον νέο φορέα, με την ίδια σχέση εργασίας, τον κλάδο και την ειδικότητα στην οποία υπηρετούσαν.
Το νομοσχέδιο ισχυροποιεί τη δημόσια παροχή υπηρεσιών για την αντιμετώπιση των εξαρτήσεων. Όλα τα προγράμματα αντιμετώπισης εξαρτήσεων ΟΚΑ.ΝΑ., ΚΕΘΕΑ, 18ΑΝΩ, ΙΑΝΟΣ, ΑΡΓΩ, «ΔΙΑΠΛΟΥΣ», DETOX ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ συνεχίζουν κανονικά τη λειτουργία τους χωρίς να κλείσει καμία δομή και καμία υπηρεσία.
Η διαφορά είναι πως τώρα θα διασυνδέονται μεταξύ τους, ώστε να παρακολουθείται η πορεία του εξαρτημένου ατόμου με στόχο να διατηρείται μέσα στο σύστημα υγείας.
Ο νέος ενιαίος οργανισμός που δημιουργείται είναι Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου του ευρύτερου δημοσίου τομέα, όπως ακριβώς είναι το ΚΕΘΕΑ και ο Ο.ΚΑ.ΝΑ, θα χρηματοδοτείται, όπως και τώρα, από το Ελληνικό Δημόσιο έχοντας δημόσιο χαρακτήρα και θα εξακολουθεί να εποπτεύεται από το αρμόδιο Υπουργείο.
Θα ισχυροποιηθεί, ακόμα, η πρόληψη καθώς θα υπάρχουν δομές πρόληψης, μείωσης της βλάβης, θεραπείας και κοινωνικής επανένταξης σε κάθε πόλη της Ελλάδας εξασφαλίζοντας το δικαίωμα της πρόσβασης σε όλους. Δημιουργείται για πρώτη φορά Διεύθυνση Πρόληψης που θα συντονίζει όλες τις υπηρεσίες, ενώ, ιδρύονται δομές Detox εντός των νοσοκομείων σε περισσότερες περιοχές της Ελλάδας.
Τέλος, με το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Επιδημιολογικής Παρακολούθησης και Θεραπευτικής Διαχείρισης ο έλεγχος και η παρακολούθηση των περιστατικών θα καθίστανται πιο εύκολοι και πιο άμεσοι, ενώ οι ωφελούμενοι θα μπορούν να έχουν άμεση πρόσβαση στους φορείς, προγραμματίζοντας εύκολα και γρήγορα ραντεβού.
—-
Τέθηκε σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση το Στρατηγικό Σχέδιο για τον Απόδημο Ελληνισμό 2024-2027, με το οποίο προχωράμε σε έξι ακόμα στρατηγικές δράσεις με στόχο την ενδυνάμωση της σχέσης της μητροπολιτικής χώρας με τους Έλληνες της διασποράς.
Μετά την εμβληματική μεταρρύθμιση της επιστολικής ψήφου που νομοθετήθηκε από αυτή τη κυβέρνηση και μάλιστα μόνο με τις ψήφους της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της ΝΔ, συνεχίζουμε με ένα ολοκληρωμένο, συνεκτικό και σύγχρονο σχέδιο πολιτικής για τους απόδημους Έλληνες.
Οι νέες πολιτικές δίνουν έμφαση στην πιο εντατική προώθηση της ελληνομάθειας, στην υποστήριξη και ανάπτυξη δικτύων και δομών της Ομογένειας, στην αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους Έλληνες του Εξωτερικού, ώστε να μειωθούν δραστικά οι χρόνοι ανταπόκρισης των αιτημάτων των Ομογενών, στη διατήρηση των δεσμών με την Ορθόδοξη εκκλησία και στη λήψη πρωτοβουλιών για την προσέλκυση νέων ομογενών στα ελληνικά πανεπιστήμια και την ανάσχεση του brain drain.
Υπενθυμίζεται ότι ήδη έχουμε δημιουργήσει ειδική ενότητα για τους Απόδημους Έλληνες στο «Gov.gr», ώστε να είναι συγκεντρωμένες και εύκολα προσβάσιμες όλες οι υπηρεσίες που τους αφορούν. Προστέθηκε και λειτουργεί ο πολύγλωσσος ψηφιακός βοηθός, το «myAigov», έχει ενσωματωθεί στις ιστοσελίδες όλων των Πρεσβειών και των Προξενείων μας η υπηρεσία «Εικονικός Βοηθός», ενώ στις προξενικές μας Αρχές παντού στον κόσμο παρέχεται η δυνατότητα εξυπηρέτησης μέσω τηλεδιάσκεψης του «myConsul live».
Επιπλέον, φέτος οι αποσπάσεις εκπαιδευτικών στην Ομογένεια θα γίνουν γρηγορότερα από κάθε άλλη χρονιά. Όλα αυτά είναι μερικά μόνο παραδείγματα που αποτυπώνουν τη σημασία που δίνει -με πράξεις και όχι με λόγια – η Κυβέρνηση στο σπουδαίο αυτό κομμάτι του Ελληνισμού που διαβιεί εκτός συνόρων.
—-
Με απόφαση του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Κώστα Τσιάρα και με αφορμή τον εντοπισμό κρουσμάτων πανώλης των μικρών μηρυκαστικών σε περιοχές της χώρας, εκτός Θεσσαλίας, απαγορεύεται η μετακίνηση αιγοπροβάτων για αναπαραγωγή, πάχυνση και σφαγή, σε ολόκληρη την επικράτεια.
Η αναβάθμιση των μέτρων ασφαλείας κρίνεται απαραίτητη για όλη τη χώρα για προληπτικούς λόγους και με στόχο τον περιορισμό εξάπλωσης της νόσου.
Παράλληλα οι υπηρεσίες του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, σε συνεργασία με τις Περιφέρειες συνεχίζουν την επιδημιολογική έρευνα σχετικά με την προέλευση των κρουσμάτων αλλά και με την διαδρομή πιθανόν ύποπτων εισαγωγών.
Επιπλέον, οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου βρίσκονται σε καθημερινή επικοινωνία και συνεργασία με τους ειδικούς της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αλλά και τις κτηνιατρικές υπηρεσίες των κρατών μελών, για την αξιολόγηση των εργαστηριακών στοιχείων και αποτελεσμάτων με στόχο την πλήρη ιχνηλάτηση του ιού.
Επαναλαμβάνουμε για ακόμη μια φορά πως δεν συντρέχει κανένας κίνδυνος μετάδοσης του ιού στον άνθρωπο.
—-
Εξαρθρώθηκε εγκληματική οργάνωση που διακινούσε παράνομους μετανάστες από την Τουρκία στην Ελλάδα. Τα μέλη της εγκληματικής αυτής οργάνωσης φρόντιζαν παράλληλα και για τη διαμονή των παράνομων μεταναστών στη Ρόδο, ενώ διευκόλυναν και την προώθησή τους στην ενδοχώρα.
Συνολικά συνελήφθησαν δέκα αλλοδαποί ως μέλη της εγκληματικής οργάνωσης και ένας ημεδαπός.
Η κυβέρνηση θα συνεχίσει να προστατεύει αποτελεσματικά τα σύνορα της χώρας μας – τα οποία είναι και σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης – με βάση το Ευρωπαϊκό Σύμφωνο για το Άσυλο και τη Μετανάστευση, πάντοτε με σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα, απέναντι στα δίκτυα διακίνησης παράτυπων μεταναστών που εκμεταλλεύονται βασανισμένους ανθρώπους. Ως γενικό σχόλιο να πω ότι η συνεργασία μας με την Τουρκία σε αυτό το σημείο, είναι, πλέον, εποικοδομητική στην προσπάθεια μείωσης της παράνομης μετανάστευσης. Το μήνυμα είναι ότι δεν θα αποφασίζουν οι διακινητές ποιος θα εισέλθει στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά τα κυρίαρχα κράτη που έχουν την τελική ευθύνη για τη λήψη αυτών των αποφάσεων.

—-
Αύριο, Τρίτη 30 Ιουλίου στις 10:00 θα συνεδριάσει υπό τον Πρωθυπουργό το Υπουργικό Συμβούλιο στο Μέγαρο Μαξίμου.
Για τα θέματα της συνεδρίασης θα ακολουθήσει νεότερη ανακοίνωση.

Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
Μ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ: Καλησπέρα κύριε Εκπρόσωπε. Πριν από λίγο, είχαμε μια ανάρτηση από τον Πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ, Στέφανο Κασσελάκη. Ο κ. Κασσελάκης, λοιπόν, σας θέτει συγκεκριμένα ερωτήματα. Λέει, είχε συζήτηση ο Υπουργός Εξωτερικών, κ. Γεραπετρίτης, με τον Τούρκο ομόλογό του για να δοθεί από μεριάς του άδεια έρευνας στο ιταλικό πλοίο. Για ποιο λόγο η Τουρκία ευχαρίστησε την Ελλάδα και την Ιταλία για τη συνεργασία. Ισχύει ότι δεν έχει ακυρωθεί η Navtex της Τουρκίας που ισχυρίζεται ότι η Α.Ο.Ζ. της Ελλάδας στη συγκεκριμένη περιοχή ανήκει στην αρμοδιότητα της Τουρκίας; Τι απαντάτε σε αυτά τα τρία ερωτήματα που έθεσε πριν από λίγο ο κ. Κασσελάκης;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Την ανακοίνωση αυτή ο κ. Κασσελάκης μέσω των social media, την εξέδωσε ένα μισάωρο πριν. Σήμερα το πρωί, όμως, απάντησε σε όλα αυτά τα θέματα ο Υπουργός Εξωτερικών στη Βουλή. Και σε αυτή την αιτίαση του κ. Κασσελάκη και στο γεγονός ότι ενώ έχει απαντήσει ο Έλληνας Υπουργός Εξωτερικών -γιατί υπάρχουν κάποιοι ρόλοι και κάποιες ατζέντες νομίζω που ξεπερνούν κομματικούς διαχωρισμούς- με σαφήνεια, επιμένει ο κ. Κασσελάκης, είτε μπορούμε να το αποδώσουμε σε ελλιπή ενημέρωση και μια προχειρότητα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης που έχει φανεί, έχει αναδειχθεί και σε άλλα ζητήματα, είτε είναι κάτι το οποίο είναι πολύ επικίνδυνο αυτό που συμβαίνει. Έχει απαντήσει, λοιπόν, ξεκάθαρα. Διαβάζω: Υπάρχει σαφής παραπληροφόρηση για την Κάσο, είπε ο Υπουργός Εξωτερικών. Υπήρξε προγραμματισμός ιταλικού πλοίου. Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε απολύτως. Δεν υπήρξε καμία απολύτως υποχώρηση. Διεξήγαγε την έρευνά του σε θαλάσσια Α.Ο.Ζ. της Ελλάδας. Ουδέποτε ζητήθηκε άδεια από την Τουρκία, ούτε υπήρξε αναγνώριση κυριαρχικών δικαιωμάτων της Τουρκίας. Αυτά τα είπε ξανά, διότι τα έχει πει και σε προηγούμενες απαντήσεις, τις οποίες έχει δώσει σε συνεντεύξεις του ο Υπουργός Εξωτερικών. Έχουν απαντηθεί σε όλα τα επίπεδα. Και η αναπαραγωγή αυτής της προπαγάνδας και αυτής της λογικής παραπληροφόρησης, δεν είναι αντιπολίτευση στην Κυβέρνηση. Δεν είναι αντιπολίτευση στη Ν.Δ.. Είναι επιζήμια για τη χώρα. Και παρακαλούμε πολύ, από τη στιγμή που υπάρχουν οι σχετικές απαντήσεις και τεκμηριωμένες από τα αρμόδια χείλη, να σταματήσει αυτή η τακτική. Δόξα τω Θεώ, υπάρχουν πάρα πολλά άλλα ζητήματα στα οποία μπορούμε να διαφωνήσουμε και εννοείται ότι περιμένουμε τις προτάσεις της Αντιπολίτευσης για όλα τα θέματα, εποικοδομητικές ελπίζουμε αυτή τη φορά. Και εν πάση περιπτώσει, επειδή παρακολουθούμε τα πράγματα αρκετά χρόνια, δεν θυμάμαι ποτέ ξανά εγώ, πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εξωτερικών να έχει κάνει τόσες πολλές ενημερώσεις, ως οφείλει θα πω εγώ, στην Αξιωματική Αντιπολίτευση, αλλά και στα υπόλοιπα κόμματα της Αντιπολίτευσης, για τα πολύ σημαντικά ζητήματα εξωτερικής πολιτικής που έχουμε υποχρέωση, εννοείται, να είμαστε σε διαρκή επικοινωνία με την Αντιπολίτευση.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Το Υπουργείο Δικαιοσύνης επεξεργάζεται τροπολογία που αφορά συγκεκριμένα άρθρα του νόμου για το «πόθεν έσχες» μέσω της οποίας ξεδοντιάζεται η Αρχή για το ξέπλυμα «μαύρου χρήματος». Η τροπολογία προβλέπει ότι τα στοιχεία και οι δηλώσεις διαγράφονται στα 5 χρόνια σε σχέση με τα 15 που είναι σήμερα, ενώ μειώνεται στο 1 έτος από τα 3, η υποχρέωση υποβολής δήλωσης για πολιτικούς αρχηγούς, μέλη της Κυβέρνησης, δικαστές και εισαγγελείς μετά τη λήξη της θητείας τους. Πολλοί υποστηρίζουν ότι με τη συγκεκριμένη τροπολογία η Κυβέρνηση δίνει συγχωροχάρτι σε εγκλήματα διαφθοράς. Πώς σχολιάζει η Κυβέρνηση τα δημοσιεύματα αυτά;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Μάλλον αυτό είναι το βασικό από τα fake news αυτής της εβδομάδας, γιατί ξεκίνησε σήμερα Δευτέρα η εβδομάδα, οπότε μέχρι Παρασκευή μπορεί να έχουμε και άλλα. Είναι το επόμενο επεισόδιο από τη δήθεν ιδιωτικοποίηση του νερού, τη δήθεν 6ήμερη εργασία, που από τα στοιχεία της ΕΡΓΑΝΗΣ, καταρρίφθηκε αυτός ο μύθος, τη δήθεν απαγόρευση κάλυψης των δικών. Τώρα, η καλοκαιρινή έκδοση, έτσι για να έχουν και οι πολίτες να διαβάζουν fake news στις παραλίες για να μην βαριούνται, είναι ότι κάνουμε αλλαγές σε βάρος του Κράτους Δικαίου. Και επειδή μας αρέσει να απαντάμε με στοιχεία, ζήτησα τις σχετικές διατάξεις και σας ευχαριστώ για την ερώτησή σας, γιατί θα μου δοθεί η δυνατότητα να αποδομήσω αυτή την κριτική που διάβασα και εγώ το Σαββατοκύριακο. Πάμε, τώρα, αρχικά στον χρόνο διατήρησης των δεδομένων. Μέχρι σήμερα, η διάταξη προβλέπει τον έλεγχο εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος 5 ετών, εκτός εάν κατά τη διάρκεια του ελέγχου προκύψουν ενδείξεις ή νέα αποδεικτικά στοιχεία τέλεσης ή απόπειρας τέλεσης του κακουργήματος, παρ. 2 του άρθρ. 39. Άρα, εδώ, τι γίνεται; Δεν αλλάζει η 5ετία, παραμένει η 5ετία και εναρμονίζεται αυτή η πρόβλεψη με τη διατήρηση των στοιχείων. Άρα, παραμένει προφανώς η διάταξη ότι διατηρούνται για 5 χρόνια από τη λήξη του έτους υποβολής της δήλωσης. Αν προκύψουν, όμως, ενδείξεις -λέει η νέα διάταξη- το ίδιο δηλαδή, ή νέα αποδεικτικά στοιχεία τέλεσης ή απόπειρας τέλεσης του κακουργήματος και τα λοιπά, παρατείνεται η προθεσμία αυτή μέχρι της συμπλήρωσης παραγραφής του εν λόγω κακουργήματος, δηλαδή 20ετία, όπως λέει ο νόμος. Άρα, δεν υπάρχει κάποια αλλαγή στην προθεσμία. Στην πραγματικότητα υπάρχει μια εναρμόνιση και ο λόγος που γίνεται αυτό είναι γιατί υπήρξε η ανάγκη συνταγματικά, με βάση την απόφαση 2649/2017 της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, της συγκεκριμένης εναρμόνισης. Άρα, ένα θέμα το οποίο οφείλουμε να απαντήσουμε είναι αυτό. Και να σας πω εδώ ότι η συναφής νομοθεσία για την πρόληψη και καταστολή της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας με την οποία ενσωματώνεται η οδηγία 2015/49 της Ε.Ε., περιέχει παρόμοιες ρυθμίσεις, επεκτείνοντας τον χρόνο διατήρησης των στοιχείων σε περίπτωση ποινικής δίωξης στη 10ετία. Επομένως, η προτεινόμενη ρύθμιση είναι κατά τούτο αυστηρότερη, διότι προβλέπει ότι η διατήρηση των δεδομένων επεκτείνεται στην 20ετία σε περίπτωση κακουργήματος. Δηλαδή, στην πραγματικότητα έχουμε επέκταση.
Χρόνος υποβολής για τα πολιτικά πρόσωπα. Και εδώ, λοιπόν, ακούστηκε ότι η τριετία έγινε 1 έτος. Αυτό το οποίο βλέπω εδώ είναι ότι διατηρείται πλήρως η τριετία. Ως προς τον χρόνο, λοιπόν, υποβολής -διαβάζω- της δήλωσης περιουσιακής κατάστασης από τα πολιτικά πρόσωπα, το λεγόμενο «πόθεν έσχες» που έχει μέσα μέλη της Κυβέρνησης, Υπουργούς, Αρχηγούς πολιτικών κομμάτων, Αυτοδιοικητικούς, Περιφερειάρχες, Δημάρχους, Δικαστικούς και τα λοιπά, η ισχύουσα διάταξη υποβάλλεται για 3 έτη και μετά την απώλεια της ιδιότητας, δηλαδή 3 έτη μετά την απώλεια της ιδιότητας, γιατί κατά την κατοχή της ιδιότητας προφανώς είναι αυτονόητο, ή τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως της λήξης της θητείας με την τελική δήλωση να αφορά στο τρίτο έτος χρήσης που έπεται της απώλειας της ιδιότητας. Με την προτεινόμενη ρύθμιση είναι το άρθρο 8 του σχεδίου νόμου, ειδικά για τους υπόχρεους αυτούς, όπως αναφέρονται ακριβώς, υποβάλλονται και για 3 έτη μετά την απώλεια της ιδιότητας ή τη δημοσίευση της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως της λήξης της θητείας. Αλλά 3 έτη έλεγε η προηγούμενη, 3 έτη λέει και η επόμενη διάταξη. Θα σας έχω και σχετικό σημείωμα μετά τη γραπτή αποστολή της απάντησής μας. Με το προτεινόμενο, λοιπόν, σχέδιο νόμου, δεν αλλάζει η ρύθμιση περί τριετίας. Επέρχεται μόνο νομοτεχνική βελτίωση. Διαγράφεται ως περιττή η διευκρίνιση με την τελική δήλωση να αφορά στο τρίτο έτος χρήσης που έπεται της απώλειας ή δημιουργούσε ερμηνευτικές δυσχέρειες. Επομένως, στα πολιτικά πρόσωπα ισχύει η 3ετία, όπως ίσχυε και με τον προηγούμενο νόμο, που είναι ο 3213/2003 και όπως τροποποιήθηκε με τον 5026/2023. Άρα, δεν αλλάζει ούτε ο χρόνος ελέγχου για τα πολιτικά πρόσωπα. Και αντιστοίχως έχουν ακουστεί και κάποια άλλα, τα οποία δεν ισχύουν, όπως για τη μη δήλωση μετρητών, ακινήτων και δυνατότητα απόσυρσης μια μέρα πριν δηλωθούν. Ως προς τη μη δήλωση μετρητών, που τηρούνται εκτός τραπεζικού συστήματος, κινητών μεγάλης αξίας και λοιπά, ουδεμία τροποποίηση επέρχεται και δεν ισχύει, επίσης, όπως ανακριβώς δημοσιεύεται, ότι τα ακίνητα μεγάλης αξίας δεν θα δηλώνονται από τους υπόχρεους «πόθεν έσχες» με το νέο νομοθετικό πλαίσιο. Και αυτό είναι αποτέλεσμα παραπληροφόρησης.
Μια γενική παρατήρηση για το σχέδιο νόμου. Το προτεινόμενο σχέδιο νόμου ενισχύει το σύστημα ελέγχου του νόμου 5026/2023 και διευκολύνει τους υπόχρεους για την ενίσχυση της διαλειτουργικότητας. Με λίγα λόγια, δηλαδή, για να μπορούν να γίνονται και οι ταυτοποιήσεις και οι συγκρίσεις και οι σχετικοί έλεγχοι. Επεκτείνονται οι προθεσμίες, όπως σας είπα, για τις περιπτώσεις των κακουργημάτων και δεν υπάρχει καμία ρύθμιση, η οποία να «βελτιώνει» ή να κάνει πιο εύκολο το καθεστώς για τα πολιτικά πρόσωπα.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, την περασμένη εβδομάδα αποκαλύφθηκε πως δεκάδες πρόσωπα που παρακολουθούσε το παράνομο λογισμικό Predator, παρακολουθούνταν και από την ΕΥΠ. Ταυτίζονται έτσι περισσότερα πρόσωπα από την Κυβέρνησή σας και από τον κρατικό μηχανισμό. Έχετε πει ότι η υπόθεση είναι στη Δικαιοσύνη. Το σεβόμαστε. Πολιτικά, όμως, η Κυβέρνηση τι λέει; Έχουν κινδυνεύσει επικοινωνίες της Κυβέρνησης, μελών της; Έχετε επικοινωνήσει με τους παρακολουθούμενους;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Θα επαναλάβω αυτό το οποίο λέω σε κάθε υπόθεση που είναι στη Δικαιοσύνη: Υπάρχει απόλυτη εμπιστοσύνη στη Δικαιοσύνη. Η υπόθεση αυτή ερευνάται σε ανώτατο επίπεδο από τη Δικαιοσύνη. Οπότε δεν υπάρχει κανένα σχόλιο και δεν θα επιτρεπόταν να κάνουμε κανένα σχόλιο. Έχουμε εμπιστοσύνη στη Δικαιοσύνη και καλό είναι, επειδή υπήρξαν και κάποιες ανακοινώσεις από αρχηγούς κομμάτων της Αντιπολίτευσης να μάθουν κάποια στιγμή να εμπιστεύονται τη Δικαιοσύνη. Είναι απαραίτητο για τη λειτουργία της Δημοκρατίας. Υπάρχει διάκριση των εξουσιών. Η υπόθεση είναι στη Δικαιοσύνη, περιμένουμε από τη Δικαιοσύνη.
Μ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, από την προηγούμενη εβδομάδα είδαμε ότι το θέμα του Παύλου Πολάκη απασχόλησε πάρα πολύ την πολιτική επικαιρότητα. Είχαμε μια νέα ανάρτηση από τον Στέφανο Κασσελάκη, ο οποίος, μεταξύ άλλων, ανέφερε πως ο Παύλος Πολάκης μπορεί να διαγράφηκε του κόμματος, αλλά έγραψε χαρακτηριστικά ο Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης: «Ο Παύλος Πολάκης είναι στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ με έργο, αντιπολιτευτική ισχύ και ανιδιοτελή παρουσία που όλοι γνωρίζουν και αυτό για μένα είναι αδιαπραγμάτευτο». Πώς το σχολιάζετε αυτή την αναφορά του Στέφανου Κασσελάκη;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Θα μπορούσε να γράψει ότι ο Παύλος Πολάκης είναι ιδέα και οι ιδέες δεν διαγράφονται, για να τα πει όλα μέσα σε μία σειρά. Νομίζω ότι αυτό το οποίο περιμέναμε να γίνει μετά από λίγους μήνες, ο κ. Κασσελάκης, σε σχέση με τον κ. Τσίπρα, το έκανε σε λίγες ημέρες. Μία εντελώς προσχηματική διαγραφή, η οποία μπορεί να μην γινόταν αν δεν είχαμε αυτή την ανθρώπινη αντίδραση της κυρίας Λινού. Με λίγα λόγια ο κ. Κασσελάκης, στην ανάρτησή του, είπε ότι παιδιά, πρέπει να κρατάμε τα προσχήματα μέσα στο Κοινοβούλιο και εκτός Κοινοβουλίου άμα μπορούμε «ας τους χώσουμε και δυο μέτρα κάτω από τη γη», όπως έχει πει ο κ. Πολάκης.
Αλλά αυτό, ξέρετε, δεν είναι πρόβλημα του κ. Πολάκη. Θα ήταν πολύ πιο ειλικρινής η στάση του Προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ αν τον κρατούσε στο κόμμα, γιατί διαγραφή μετ’ επαίνων λίγες ώρες μετά, σύμφωνα με όσα επισήμως μάθαμε ότι είπε στους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και με αποθεωτική ανάρτηση λίγες ημέρες μετά μεταμεσονύχτια, εγώ δεν έχω ξαναδεί. Δεν υπάρχει, δηλαδή, καμία ειλικρινής συγγνώμη από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ. Είναι προφανές πλέον, με πολλά δείγματα γραφής και με διαφορετικές ηγεσίες να διαχειρίζονται τα διάφορα τα οποία έχει πει ο κ. Πολάκης, ότι αυτή είναι η κυρίαρχη ιδεολογία του ΣΥΡΙΖΑ. Άρα, όπως είπα στην αρχή, αν αυτές είναι οι ιδέες τους, πώς να διαγράψουν τις ιδέες τους!
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, έγινε μεγάλη συζήτηση για την τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων στο Παρίσι, σε σχέση με τα σύμβολα και τα νοήματα που αναδείχθηκαν και είχε και ιστορικές εικόνες με πολιτικό χαρακτήρα. Πώς κρίνετε τη συγκεκριμένη έναρξη, μιας και έγινε μεγάλη κουβέντα;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω ότι δεν είμαι εδώ για να μαθαίνει ο κόσμος τις προσωπικές μου απόψεις, δεν θα σας κρύψω ότι δεν μου άρεσε ιδιαίτερα αυτό το οποίο είδα, αλλά αυτό είναι υποκειμενικό, είναι προσωπικό, δεν είναι κάτι το οποίο εκφράζει στο σύνολο των μελών της κυβέρνησης που έχω την τιμή να εκπροσωπώ. Είναι, νομίζω, κάτι υποκειμενικό το οποίο το εκφράζει ο κάθε πολίτης είτε έχει κάποια σχέση ευθύνης, είτε όχι, με τον δημόσιο λόγο. Εγώ, προσωπικά, δεν τρελάθηκα με αυτό που είδα.
ΚΩΝ. ΣΥΜΕΩΝΙΔΗΣ: Συμφωνείτε με τις αντιδράσεις, εντός κι εκτός Ελλάδας, ότι οι εικόνες στο Παρίσι με τις drag queens, προσβάλλουν τους χριστιανούς παγκοσμίως;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κοιτάξτε να δείτε, δόθηκε μία απάντηση ότι δεν ήταν μία παραβολή με τον Μυστικό Δείπνο, ότι δεν αναφερόταν στον Μυστικό Δείπνο, από τους διοργανωτές, οπότε έχουμε κάθε λόγο να το σεβαστούμε αυτό. Σας είπα και πριν ότι δεν νομίζω ότι όλες αυτές οι εικόνες, εμένα προσωπικά, μου άρεσαν, αλλά το ξαναλέω, ότι αυτή είναι ενημέρωση πολιτικών συντακτών για τα πεπραγμένα της κυβέρνησης και δεν είναι δουλειά δική μου να μεταφέρω τη δική μου άποψη, με ρωτάτε, με ρωτήσατε ξανά και απαντώ με τη δική μου άποψη και σε κάθε περίπτωση έκανε μία συνέντευξη ο Πρωθυπουργός που δημοσιεύθηκε από το Αθηναϊκό και Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, όπου απάντησε και σ’ αυτές τις ερωτήσεις και αναφέρομαι και σ’ αυτές τις απαντήσεις του Πρωθυπουργού.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Θεωρείτε επικίνδυνο, να εργαλειοποιούνται πάντως τέτοιου είδους γεγονότα από πολιτικές ομάδες και δη την ακροδεξιά;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κοιτάξτε να δείτε, τώρα αυτό είναι μια πολύ μεγάλη συζήτηση, νομίζω ότι κάθε πολιτικός χώρος έχει δικαίωμα να εκφράζει τις απόψεις του, αρκεί αυτές να μη μεταφέρουν μίσος. Το να πεις ότι δεν μου άρεσε κάτι, μου άρεσε κάτι, νομίζω ότι είναι κάτι το οποίο οφείλουμε να το επιτρέπουμε, να είναι αυτονόητο ότι θα γίνεται μέσα στη Δημοκρατία μας και στην Ελλάδα και στις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης. Είναι πολύ σημαντικό ότι μπαίνουμε σε μία λογική να μη ζυγίζονται τα ανθρώπινα δικαιώματα, να μην υπάρχουν αόρατοι άνθρωποι, έχει δείξει, νομίζω, πολλά δείγματα γραφής η κυβέρνηση αυτή. Απλά, νομίζω, ότι πρέπει γενικότερα να προσέξουμε με την υπερβολή σε όλα τα επίπεδα, γιατί πολλές φορές η υπερβολή οδηγεί στα αντίθετα αποτελέσματα. Δουλειά των κυβερνήσεων είναι να λύνουν τα προβλήματα των πολιτών, να απαντάνε στον ακραίο λόγο ο οποίος συνήθως συνοδεύεται από fake news, όχι απλά ψέματα, πράγματα τα οποία είναι προϊόντα επιστημονικής φαντασίας, θεωρίες συνομωσίας, αλλά να κάνουν με τη δουλειά τους, με την αποτελεσματικότητά τους, και κυρίως όσον αφορά τα ζητήματα καθημερινότητας των πολιτών, ορατά τ’ αποτελέσματα της πολιτικής τους, ούτως ώστε να μην «αγοράζουν» οι πολίτες όλα αυτά τα ψέματα τα οποία «πουλάνε», κι όχι μόνο στην Ελλάδα και σε όλη την Ευρώπη, τα ακραία κόμματα.
Μ.ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, περιμένουμε σήμερα κάποια ανακοίνωση για τους Γενικούς Γραμματείς της Κυβέρνησης; Θα μας ενημερώσετε επ’ αυτού;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι, ο σχεδιασμός είναι να υπάρξει μια ανακοίνωση σήμερα μετά το μεσημέρι. Όταν είναι τελικό το πλάνο και οι αποφάσεις του Πρωθυπουργού είναι οριστικές θα έχουμε σχετική ανακοίνωση από το Γραφείο Τύπου του Πρωθυπουργού.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Πάνω σ’ αυτό. Ισχύει η δέσμευση του Πρωθυπουργού, από την αρχή της θητείας του, μετά την εκλογή του το 2019, πως στις κρατικές θέσεις δεν θα τακτοποιεί – να μου επιτραπεί η έκφραση – αποτυχημένους πολιτευτές, βουλευτές, κτλ.;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ’ αρχάς μιλάτε σ’ έναν άνθρωπο, που θεωρεί όχι απλά σημαντικό, αλλά και αξιέπαινο, ένας άνθρωπος ο οποίος έχει ένα δημόσιο αξίωμα, εφόσον το επιθυμεί και υπάρχει τέτοια απόφαση από τον εκάστοτε Πρόεδρο του κόμματος που ανήκει – είτε είναι Πρωθυπουργός, είτε όχι- να πολιτεύεται με σταυρό. Δηλαδή, δε νομίζω ότι είναι ούτε από μόνο του ένα πλεονέκτημα ή ένα κριτήριο να τοποθετηθεί κάποιος κάπου αν είναι υποψήφιος βουλευτής ή ήταν υποψήφιος βουλευτής, ούτε όμως είναι αντένδειξη. Αυτό που είχε πει ο Πρωθυπουργός είναι ότι έχουν παρέλθει -ευτυχώς, θα υπερτονίσω εγώ- οι εποχές, όπου σε θέσεις Γενικών Γραμματέων έμπαιναν υποψήφιοι βουλευτές, πολιτευτές δηλαδή, οι οποίοι δεν εξελέγησαν. Αυτό είναι δεδομένο και νομίζω ότι μετά από πέντε χρόνια το έχουμε δει. Και νομίζω ότι με τα όσα γνωρίζω και στη σημερινή ανακοίνωση, θα επιβεβαιωθεί αυτό το οποίο έχει πει ο Πρωθυπουργός, χωρίς αυτό όμως να σημαίνει ότι ένας υποψήφιος βουλευτής είναι a priori ακατάλληλος για να αξιοποιηθεί σε κάποια θέση. Αλλά, επαναλαμβάνω σ’ αυτό που με ρωτήσατε, από την εικόνα που έχω, η λογική η οποία επικρατεί μέχρι σήμερα θα συνεχίσει να επικρατεί και θα κάνουμε τον σχολιασμό αμέσως μετά την ανακοίνωση. Απάντησα και πριν από λίγες ημέρες. Το κριτήριο επιλογής είναι καθαρά η αποτελεσματικότητα. Η φιλοσοφία και αυτής της ανακοίνωσης θα είναι μια μίξη επιβράβευσης ανθρώπων οι οποίοι δούλεψαν σε πάρα πολύ δύσκολα χαρτοφυλάκια, σε συνεργασία με τα υπόλοιπα μέλη της Κυβέρνησης, τους Υπουργούς και τους Υφυπουργούς και βέβαια με τον Πρωθυπουργό, αλλά και το να δοθούν νέες ευκαιρίες σε ανθρώπους με βασικό κριτήριο το βιογραφικό τους, την επαγγελματική τους εμπειρία και την κατάρτισή τους σχετικά με το εκάστοτε αντικείμενο.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε – πέρα από τον ανασχηματισμό των Γενικών Γραμματέων, που είπατε ότι θα ανακοινωθούν σε λίγο κάποια πράγματα – σχετικά με τον Έλληνα Επίτροπο στην Ε.Ε., σε ποιο χρονικό ορίζοντα θα ανακοινωθεί και αν έχει «κλειδώσει» το όνομα το οποίο θα σταλεί;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν γνωρίζω κάτι περισσότερο. Όταν έχουμε κάτι οριστικό θα ενημερωθείτε.

Comments are closed.