Είμαι άνθρωπος όχι σκουπίδι
Δυναμική επανεμφάνιση της γνωστής αφίσας – ταινίας για τους ανήλικους πρόσφυγες με φόντο το διεθνές φεστιβάλ κινηματογράφου
Ενώ μέσα στις αίθουσες του Φεστιβάλ παίζονται ταινίες συμβατικού κινηματογράφου, έξω, πάνω στους κάδους παίζει μια άλλου είδους κινηματογραφική εμπειρία, απευθείας από το μέλλον.
Η αφίσα νέας γενιάς EIMAI ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΟΧΙ ΣΚΟΥΠΙΔΙ έκανε την πρώτη της εμφάνιση στη πόλη μας πριν έξι μήνες πάνω σε κάδους απορριμμάτων. Από τότε χιλιάδες αφίσες έχουν κολληθεί σε όλο το Πανελλήνιο προσκαλώντας τους περαστικούς σε ένα παιχνίδι τέχνης και τεχνολογίας στο δημόσιο χώρο. Όταν σκανάρεις την αφίσα τότε μια ταινία προβάλλεται ως ολόγραμμα πάνω στην αφίσα. Το μυστικό είναι να παραμείνεις μπροστά στον κάδο.
Με θέμα την επεισοδιακή ζωή των ανήλικων προσφύγων, η καλλιτέχνης Ελλάδα Στασινόγλου, ανεβάζει, πάνω σε δικό της σενάριο, ένα καινούργιο επεισόδιο του ενός λεπτού, κάθε δύο μήνες. Το τέταρτο επεισόδιο βγαίνει στον «αέρα» στις 10 Νοεμβρίου.
«Η ταινία μου αν και είναι κινούμενο σχέδιο», λέει η 16χρονη δημιουργός, «απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες. Αν και μυθοπλασία αντλώ έμπνευση από τα γεγονότα της ελληνικής καθημερινότητας για να μιλήσω για τα δεινά των ανήλικων προσφύγων στη χώρα μας, αλλά και γενικά των παιδιών».
Στα προηγούμενα επεισόδια γίναμε μάρτυρες σκληρών σκηνών εμπορίας ανθρώπινων οργάνων, μπούλινγκ και κρατικής αδιαφορίας. Τώρα, όσο προχωράει η ιστορία, βυθιζόμαστε στο κόσμο μιας καπιταλιστικής κοινωνίας που μαστίζεται από ναρκωτικά, μαστροπεία ανηλίκων και παιδική δουλεία.
Η Ελλάδα Στασινόγλου συνιστά στο χώρο της δημόσιο τέχνης μια μοναδική περίπτωση παίρνοντας ένα παλιό μέσο και δίνοντάς του καινούργια πνοή. Η επαυξημένη αφίσα της αποτελεί μέχρι στιγμής τη πιο μακροχρόνια καλλιτεχνική παρέμβαση υπερτοπικής διάστασης. Έχει εμφανιστεί πάνω σε κάδους κυριολεκτικά σε όλη την Ελλάδα.
Σημειωτέον, κάθε φορά που βγαίνει καινούργιο επεισόδιο, η Στασινόγλου και η ομάδα της κολλάνε σε κάδους καινούργιες αφίσες πάνω στις ήδη ξεφτισμένες παλιές, καθώς και σε καινούργια σημεία.
Υπέρμαχος του ίντερνετ με κοινωνικό σκοπό και της χρήσης των κοινωνικών δικτύων ως εργαλεία και όχι όπλα, η Στασινόγλου συνδυάζει παλιά και νέα μέσα (χαρτί, ίντερνετ, σκουπίδια, Επαυξημένη Πραγματικότητα) για να θίξει με απλό τρόπο σύνθετα και αφηρημένα θέματα, όπως την κοινωνική περιθωριοποίηση και την εργαλειοποίηση παιδιών, τον καταναλωτισμό, την σχέση κλιματικής αλλαγής και προσφυγικού.
«Συχνά οι εταιρείες που κατέχουν τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης φίμωσαν το έργο μου», αποκαλύπτει η Στασινόγλου, «με αποτέλεσμα τα βίντεο που ανάρτησα στα σόσιαλ ως πληρωμένη προώθηση του έργου μου, τελικά εμφανίστηκαν λογοκριμένα».
Ευτυχώς, δεν συμβαίνει το ίδιο και με τις αφίσες πάνω στους κάδους. Οι περαστικοί μπορούν να απολαύσουν τις ταινίες χωρίς κανένα περιορισμό.
«Η πόλη της Θεσσαλονίκης και το Φεστιβάλ είναι ο κατάλληλος τόπος και η συγκυρία για να έρθει ο κόσμος σε επαφή με ό,τι πιο φρέσκο», λέει η Στασινόγλου. «Όμως νοιώθω ότι εκεί μέσα στις σκοτεινές αίθουσες κάτι ψυχορραγεί. Αντιθέτως, έξω, στο δημόσιο χώρο μια καινούργια οπτικοακουστική γλώσσα γεννιέται και λέγεται Επαυξημένη Πραγματικότητα».
Η Ελλάδα Στασινόγλου γεννήθηκε στο Μόντρεαλ και ήρθε στην Αθήνα το 2020. Το 2021 τάραξε τα νερά του χώρου της τέχνης/τεχνολογίας με την καλλιτεχνική εφαρμογή (app) για κινητά StasisHellas – μια ανελέητη σάτιρα της ελληνικής κατάστασης με αφορμή τα 200 χρόνια ελληνικού κράτους.