«Τέχνη και Περιβάλλον. Η επίδραση του Έργου Τέχνης στα Οικοσυστήματα και τις Κοινωνικές δομές»
Τετάρτη 19 Μαρτίου 2014 ώρα 7:30 μμ | Πολυχώρος Πολιτισμού «διέλευσις»
Πρόκειται για το θέμα μιας σειράς παρουσιάσεων/διαλέξεων που πραγματοποιεί η Εικαστικός, Διδάκτωρ Ιστορίας της Τέχνης ΑΣΚΤ Ελένη Πολυχρονάτου, με προβολή εξαιρετικού υλικού από Ευρώπη και Αμερική και Ελεύθερη Είσοδο για το κοινό. Στο πλαίσιο αυτό, γίνεται παρουσίαση την Τετάρτη 19/3/2014 (ώρα 7:30 μμ) στον Πολυχώρο Πολιτισμού «διέλευσις» (Λέσβου 15 & Πόρου, Κυψέλη, τηλ:210-8613.739), ενώ υπενθυμίζεται ότι η α’ παρουσίαση πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία στις 4/3 και τις 6/3 στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών.
Γλυπτικές και Περιβαλλοντολογικές αναζητήσεις
Από τη δεκαετία του ’70, με μια σειρά από δράσεις που σχετίζονται με το φυσικό περιβάλλον καθώς και με το περιβάλλον των πόλεων και των οικισμών, διατυπώθηκε το αίτημα των καλλιτεχνών για τη βελτίωση της ποιότητας της ανθρώπινης ζωής και γενικότερα για το σεβασμό της ζωής. Μέσα από αυτό το πλαίσιο προβληματισμού και προτάσεων γεννήθηκαν νέα είδη γλυπτικής παρέμβασης με κατεύθυνση τους αστικούς χώρους αλλά και το φυσικό τοπίο. Οι καλλιτέχνες κατέβαλαν συντονισμένη προσπάθεια επανένταξης των στοιχείων της φύσης στο δομημένο τοπίο.
Ενσωματώνουν πλέον κατευθείαν στη δημόσια γλυπτική στοιχεία που προέρχονται από το φυσικό περιβάλλον, όπως φυτά, βράχους ή νερά, σχεδιάζουν πάρκα ή συμμετέχουν σε προγράμματα ανάπλασης αστικών συγκροτημάτων τα οποία έχει καταστρέψει ο παράλογος τρόπος ανάπτυξης των βιομηχανικών πόλεων.
Περιβαλλοντικοί καλλιτέχνες βλέπουν την αλλαγή στον κύκλο της φύσης να παίζει ουσιαστικό ρόλο στην κατανόηση της ύπαρξής μας. Δουλεύοντας με τη φύση ο καλλιτέχνης αναγκάζεται να μπει σε διάλογο με την ανεξάρτητη ύπαρξη των φυσικών στοιχείων /υλικών ή τουλάχιστον να την αποδεχτεί. Οι φυσικές αλλαγές γίνονται ένα έμφυτο στοιχείο του έργου τέχνης και αποτελούν μια σημαντική διάστασή του. Σε αυτές τις περιπτώσεις η δημιουργική πράξη του καλλιτέχνη ολοκληρώνεται τη στιγμή που έχει επιλέξει το υλικό του (πέτρα, γρασίδι, χώμα, φυτό κ.λπ.) και το έχει διαμορφώσει με κάποια δομή. Στη συνέχεια το έργο διαμορφώνεται από τις δυνάμεις της φύσης, δηλαδή το χρόνο και τις ατμοσφαιρικές συνθήκες (θερμοκρασία, υγρασία, άνεμο, βροχή). Με τον τρόπο αυτό το υλικό και η δομή αποτελούν μέρος μόνο του έργου τέχνης, το οποίο εννοείται ως μια γενικότερη καλλιτεχνική και φυσική διαδικασία.
Κοινωνικές αναζητήσεις της Τέχνης
Ο κοινωνικός προβληματισμός και η πρόθεση μετασχηματισμού της κοινωνίας εκφράστηκαν σε πολλά κινήματα και με ποικίλες μεθόδους κατά τη διάρκεια του 20ου αιώνα, όπως τους Ρώσους κονστρουκτιβιστές
(αρχή του 20ου) ή στα έργα του Bauhaus. Τα κινήματα αυτά έθιξαν ή διερεύνησαν τους νόμους και τις συνθήκες της αστικής ζωής και του γεωγραφικού περιβάλλοντος, που επενεργούν άμεσα στην ανθρώπινη συμπεριφορά. Ωστόσο , παρέμειναν σε θεωρητικό επίπεδο.
Η διαφοροποίηση που επήλθε στο δεύτερο μισό του 20ου αιώνα ορίζεται από την υλοποίηση των αισθητικών και κοινωνικών προβληματισμών, δηλ. από τις δυνατότητες εφαρμογής, καθώς ο καλλιτέχνης βρισκόταν πλέον σε θέση να υλοποιήσει το έργο του μέσα στο σύγχρονο περιβάλλον. Η επιρροή των κινημάτων αυτών εκδηλώθηκε με ουσιαστικό τρόπο στην τέχνη και τις καλλιτεχνικές μορφές που ακολούθησαν από τα τέλη της δεκαετίας του ‘60, και ιδιαίτερα μετά από τα γεγονότα του Μάη του 1968, υποστηρίζοντας μια τέχνη για όλο το κόσμο, μια τέχνη ως θεμελιώδες μέσο επικοινωνίας και αναγέννησης των μελών της κοινωνίας.