Σταρ με…ένσημα οικοδόμου

Ερευνα των ασφαλιστικών ταμείων δείχνει ότι κάποια από τα πιο γνωστά ονόματα της πίστας δεν αποδίδουν τις εισφορές που αντιστοιχούν στις πραγματικές αποδοχές τους

Λιγότερα ένσημα και από τα… οικοδομικά έχουν κολλήσει την περίοδο 2007-2012 διάσημοι τραγουδιστές. Προκαταρκτικές έρευνες που έχουν αρχίσει ΙΚΑ και ΟΑΕΕ αποκαλύπτουν υποθέσεις τεράστιας εισφοροδιαφυγής με εμπλεκόμενους γνωστούς καλλιτέχνες και μεγάλες επιχειρήσεις της νύχτας. Ηδη βρίσκονται σε εξέλιξη επιτόπιοι έλεγχοι σε γνωστές πίστες προκειμένου να εντοπισθούν «επί το έργον» οι παρανομούντες και να βεβαιωθούν τα σχετικά πρόστιμα. Μάλιστα, το θέμα το παρακολουθεί ήδη ο υπουργός Εργασίας Ι. Βρούτσης ενώ το επόμενο διάστημα εκτιμάται πως η κυβέρνηση θα προχωρήσει και σε νομοθετικές αλλαγές για να κλείσει παράθυρα που επιτρέπουν διαχρονικά στους γνωρίζοντες τις θεσμικές αδυναμίες να πληρώνουν μειωμένες ασφαλιστικές εισφορές.

Οπως από τις 10 Σεπτεμβρίου έχουν αποκαλύψει «ΤΑ ΝΕΑ» διάσημοι τραγουδιστές, τα λεγόμενα πρώτα ονόματα της νυχτερινής Αθήνας, έπαιρναν τη διετία 2008-2009 από 8.000 μέχρι 12.000 ευρώ τη βραδιά (μαύρα, στο χέρι), ενώ για τον μεγαλύτερο αριθμό τραγουδιστών το νυχτοκάματο ήταν 5.000-6.000 ευρώ. Ετσι, το εβδομαδιαίο εισόδημα σταρ της πίστας μπορούσε να φθάνει και στα 48.000, το μηνιαίο τα 192.000 και το ετήσιο τα 960.000 ευρώ! Τα ποσά αυτά δεν περιλαμβάνουν τη συναυλιακή δραστηριότητα και τα έσοδα από τα δικαιώματα δίσκων, ούτε ποσοστά που φέρεται να εισέπρατταν κάποιοι τραγουδιστές πίστας από την γκαρνταρόμπα των κέντρων και από διαφημιστικά γκάτζετ στα τραπέζια.

ΟΙ ΑΠΟΚΑΛΥΨΕΙΣ. Μετά τα αλλεπάλληλα δημοσιεύματα των «ΝΕΩΝ» που αποκάλυπταν τις αποκλίσεις μεταξύ των πραγματικών αμοιβών γνωστών τραγουδιστών και των δηλωθέντων εισοδημάτων τους (ως φυσικών προσώπων), οι διοικήσεις των ασφαλιστικών ταμείων ζήτησαν από τις υπηρεσίες τους να προβούν σε διασταυρώσεις και ελέγχους προκειμένου να διαπιστωθεί κατά πόσο μεγάλα ονόματα της πίστας είναι συνεπή με τις ασφαλιστικές τους υποχρεώσεις.

Από τις προκαταρκτικές έρευνες προέκυψε ότι σημαντικός αριθμός γνωστών καλλιτεχνών τα έξι τελευταία έτη (2007-2012) διαπιστώθηκε με ισχνές ασφαλιστέες αποδοχές στο ΙΚΑ που σε κάποια περίπτωση δεν ξεπερνούσαν σε ετήσια βάση τα 10 ευρώ (σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΚΑ, το 2010 ο μέσος όρος των ημερών ασφάλισης στο έτος για τους εργαζομένους στην οικοδομή ήταν μόλις 72,8 ένσημα). Είναι δε χαρακτηριστικό ότι βάσει των εισφορών κάποιοι καλλιτέχνες δεν δικαιούνται καν ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης από το ΙΚΑ, καθώς δεν έχουν το μίνιμουμ των 50 ενσήμων που προβλέπει ο νόμος!

Πρέπει να σημειωθεί πως οι ασφαλιστέες αποδοχές των τραγουδιστών δεν προκύπτουν μόνο από τα νυχτοκάματα, δηλαδή τις εμφανίσεις τους σε κέντρα διασκέδασης, αλλά και από τα ένσημα που με τεκμαρτό τρόπο κολλάνε από συναυλίες και δικαιώματα. Ετσι, πρέπει να εμφανίζουν αναγκαστικά ασφαλιστικές εισφορές από αυτές τις πηγές, τις οποίες όμως δεν εμφανίζουν. Για παράδειγμα οι Γιάννης Πλούταρχος και Πασχάλης Τερζής την περίοδο 2007-2008 που η κρίση δεν είχε πλήξει τα κέντρα διασκέδασης και έδιδαν συναυλίες σε όλη την Ελλάδα είχαν στο ΙΚΑ ημέρες ασφάλισης που ξεπερνούσαν τις 1.000 κατ’ έτος (πραγματικές και τεκμαρτές), όταν η Ελλη Κοκκίνου δεν είχε καμία ημέρα ασφάλισης στο ΙΚΑ το 2008 (ήταν έγκυος και δεν είχε εμφανιστεί) και το 2007 είχε μόλις 58 ένσημα. Η Αννα Βίσση είχε μόλις 44 ημέρες ασφάλισης το 2007 και 38 ημέρες το 2008, ο Γιώργος Μαζωνάκης είχε μόλις 76 ημέρες ασφάλισης το 2007 και 64 ημέρες το 2008, ενώ ο Σάκης Ρουβάς είχε 93 ημέρες ασφάλισης το 2007 και 195 ημέρες ασφάλισης το 2008.

ΟΙ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ. Πολλοί εκ των τραγουδιστών αυτών έχουν συστήσει εταιρείες, είτε ΕΠΕ είτε ΟΕ, οι οποίες διαχειρίζονται και εισπράττουν το σύνολο των αμοιβών και δικαιωμάτων που προκύπτουν από την καλλιτεχνική και εμπορική τους δραστηριότητα. Αυτοί όταν είναι διαχειριστές ΕΠΕ ή έχουν ποσοστό μετοχών 3% και άνω στην εταιρεία ασφαλίζονται υποχρεωτικά ανεξαρτήτως εισοδήματος στον ΟΑΕΕ. Ωστόσο, οι αμοιβές από τα νυχτοκάματα και τις συναυλίες μπορούν διασταλτικά βάσει της -ατελούς – νομοθεσίας να παρουσιασθούν ως εισόδημα της εταιρείας (εφόσον ο νομοθέτης δέχεται πως στην πίστα και στον συναυλιακό χώρο το μικρόφωνο το κρατά η ΕΠΕ και όχι το φυσικό πρόσωπο). Το ίδιο συμβαίνει και για τα δικαιώματα των τραγουδιστών (δισκογραφία, βιντεοκλίπ κ.λπ.) τα οποία διαχειρίζεται κατ’ αποκλειστικότητα και έπειτα από ειδική συμφωνία η δισκογραφική εταιρεία που τους αντιπροσωπεύει.

Δεν πλήρωναν τα Ταμεία ούτε τις καλές χρονιές

«Οι ερμηνευτές στο σύνολό τους ασφαλίζονται στο ΙΚΑ. Ελάχιστοι ασφαλίζονται στον ΟΑΕΕ, κυρίως όσοι έχουν εταιρείες», δηλώνει στα «ΝΕΑ» στέλεχος δισκογραφικής εταιρείας το οποίο εξηγεί ότι από τη χονδρική πώληση του CD ο καλλιτέχνης εισπράττει το 15%-20% από το οποίο αποδίδεται στο ΙΚΑ εργοδοτική εισφορά 28%. Στην περίπτωση των εταιρειών, η δισκογραφική εταιρεία αποδίδει το 15%-20% των εσόδων από την πώληση στην εταιρεία του καλλιτέχνη και εν συνεχεία ο καλλιτέχνης επιλέγει εάν θα ασφαλιστεί για το εισόδημα αυτό στον ΟΑΕΕ. Από τις ασφαλιστέες αποδοχές των τραγουδιστών προκύπτει όμως πως σε χρονιές που είχαν υψηλές πωλήσεις και πλατινένιους δίσκους τα έσοδα και οι εισφορές τους από πνευματικά δικαιώματα αντιστοιχούσαν σε μισθούς πείνας. Μάλιστα, πρέπει να τονιστεί ότι οι δισκογραφικές εταιρείες δεν αποδίδουν στους καλλιτέχνες μόνο έσοδα από πωλήσεις CD, αλλά και από τις ψηφιακές πωλήσεις στο iTunes και στο YouTube και άλλες πλατφόρμες. Σημειώνεται πως στις περιπτώσεις που οι ερμηνευτές είναι στιχουργοί και συνθέτες, τα δικαιώματά τους τα διαχειρίζεται η Ελληνική Εταιρεία Προστασίας Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΑΕΠΙ), η οποία αποδίδει και τους σχετικούς φόρους και εισφορές.

«Απαγορευμένες» και πλατινένιες δυσαναλογίες

«Απαγορευμένες» και πλατινένιες δυσαναλογίεςΣτις 9 Δεκεμβρίου 2008 κυκλοφόρησε από τη Sony BMG σε Ελλάδα και Κύπρο το άλμπουμ της Αννας Βίσση  «Απαγορευμένο». Το άλμπουμ έγινε διπλά πλατινένιο και τον Νοέμβριο του 2009 επανακυκλοφόρησε με τρία καινούργια τραγούδια. Το 2009 η Βίσση είχε ισχνές ασφαλιστέες αποδοχές σε ΙΚΑ (59 ημέρες ασφάλισης) και ΟΑΕΕ  όταν μέσα σε λιγότερο από χρόνο το «Απαγορευμένο» πούλησε πάνω από 24.000 αντίτυπα (12.000 αντίτυπα ο πλατινένιος). Ιδια εικόνα προκύπτει από τα στοιχεία του ΙΚΑ και για την Ελλη Κοκκίνου, τη Δέσποινα Βανδή (Δέσποινα Μαλέα), Αντώνη Ρέμο, Πέγκυ Ζήνα κ.ά.
Πηγή τα ΝΕΑ

Δεν πλήρωναν τα Ταμεία ούτε τις καλές χρονιές

 

Δεν πλήρωναν τα Ταμεία ούτε τις καλές χρονιές

 

Comments are closed.