Οι διακοπές «πουλάνε» τέχνη
Αναδημοσίευση από τα “ΝΕΑ”:
Oι γκαλερί που λειτουργούν στα νησιά δείχνουν αλώβητες από την οικονομική κρίση, καθώς οι Έλληνες και ξένοι επισκέπτες τους και αγοραστές διαρκώς αυξάνονται -παρά το γεγονός ότι ο Ιούνιος ήταν δύσκολος μήνας, λόγω του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Ποδοσφαίρου.
Κι αυτό ενώ οικονομικά δεν φαίνεται να συμφέρει ιδιαιτέρως η αγορά έργων από μια νησιωτική γκαλερί. «Οι τιμές κυμαίνονται στα ίδια επίπεδα με τις αθηναϊκές αίθουσες τέχνης και πάντα εξαρτάται και από το όνομα του καλλιτέχνη», εξηγεί ο Αντώνης Αργυρός από την γκαλερί «Αrt Space» στην Έξω Γωνιά Σαντορίνης, που λειτουργεί εδώ και 10 χρόνια σε ένα παλιό οινοποιείο.
«Ο κόσμος προτιμά να αγοράσει ένα καλό έργο από το να έχει μια έκπτωση 10-15%, αλλά παρά το γεγονός ότι η τέχνη δεν είναι πολυτέλεια, στην εποχή μας πλέον απαιτεί οικονομική επιφάνεια» προσθέτει η κ. Σπινάρη, στην γκαλερί της οποίας οι τιμές κυμαίνονται από 800 έως 20.000
ευρώ (αναφέρεται στην ομαδική έκθεση με έργα των Μαρία Φιλοπούλου, Τάσου Μαντζαβίνου, Κώστα Παπανικολάου και Νανάς Βέττα), ενώ οι τιμές στην Κέα «παίζουν» από 400 έως 4.500 ευρώ (για τα έργα της Μαρίκο Ματσούντα που φιλοξενούνταν μέχρι πριν λίγες μέρες), «αλλά πάντα οι τιμές εξαρτώνται από τον καλλιτέχνη», τονίζουν.
Όσο και αν πρόθεσή τους είναι να εκπαιδεύσουν το ντόπιο κοινό και να προσδώσουν μια αίγλη κοσμικότητας κάθε φορά που έχουν εγκαίνια, οι γκαλερί είναι επιχειρήσεις. Και αν δεν υπάρχει οικονομικό κίνητρο για τον φιλότεχνο πελάτη, αρκούν μόνο γνωστές υπογραφές και διάθεση στήριξης της πολιτικής αποκέντρωσης που υιοθετούν οι καλοκαιρινές γκαλερί, για να αγοράσουν έργα από τις γκαλερί των νησιών και όχι από τις αθηναϊκές; «Μας προτιμούν επειδή θα βρουν έργα που φτιάχτηκαν ειδικά για τον χώρο μας και δεν θα τα βρουν αλλού», απαντά ο Αντώνης Αργυρός, αλλά και επειδή «πολλοί από τους πελάτες μας είναι συλλέκτες που παρακολουθούν τη δουλειά των αγαπημένων τους καλλιτεχνών», προσθέτει η κ. Σπινάρη.
«Ο φετινός Ιούνιος δεν ήταν ό,τι καλύτερο, καθώς τα παιδιά έδιναν Πανελλήνιες και το νησί είχε γίνει μια οθόνη λόγω του Εuro. Ωστόσο δεν φαίνεται να έχουμε πρόβλημα, χωρίς να διαπιστώνεται και ανοδική πορεία», λέει η Χαρίτα Αρβανίτη, εκ μέρους της γκαλερί «Μarina Κeas» στο Βουρκάρι, που λειτουργεί φέτος για τέταρτη χρονιά. «Ίσως να είναι και συμπτωματικό, πάντως η μέχρι στιγμής εικόνα δεν είναι αρνητική», επισημαίνει και η Τατιάνα Σπινάρη της γκαλερί «Citronne» στον Πόρο, με τρία χρόνια παρουσίας στον χώρο.
Μαίρη Αδαμοπούλου