Χτυπάνε καμπάνες για τα ελληνικά ΜΜΕ

Όσοι γνωρίζουν καλά τον χώρο των ΜΜΕ στην Ελλάδα γνώριζαν εδώ και μήνες ότι η ύφεση και τα διάφορα προβλήματα στην ελληνική οικονομία θα οδηγούσαν σε ένα εξαιρετικά δύσκολο 2009 όσον αφορά τα διαφημιστικά έσοδα που έτσι όπως είναι δομημένος ο ελληνικός mediakos κόσμος στηρίζεται σχεδόν αποκλειστικά στις διαφημίσεις.
Τα στελέχη ακόμη και των μεγάλων εκδοτικών ομίλων και συγκροτημάτων ομολογούσαν σε κατίδιαν συζητήσεις εδώ και καιρό ότι “θα κλάψουνε μανούλες από την νέα χρονιά”. Αυτά πριν την εκδήλώση του τσουνάμι της παγκόσμιας κατάρρευσης…
Μπορεί η ελληνική οικονομία σε πρώτο επίπεδο προς το πρόν να φαίνεται ανεπηρέαστη αφού δεν υπάρχει καμία κατάρρευση τράπεζας ή κάποια ραγδαία αρνητική εξέλιξη σε μεγάλη ασφαλιστική εταιρία κλπ και έτσι απλά παρακολουθούμε με προσοχή το τι γίνεται στο εξωτερικό.
Είναι όμως δεδομένο ότι ο πρώτος κλάδος που θα χτυπηθεί μαζικά από την κρίση είναι αυτός των ΜΜΕ αφού οι μεγάλοι διαφημιζόμενοι είναι κυρίως πολυεθνικές εταιρίες που δραστηριοποιούνται και στην χώρα μας (από αυτοκίνητα μέχρι και τρόφιμα) οι οποίες με τον ένα ή τον άλλο τρόπο θα αναπροσαρμόσουν προς τα (πολύ) κάτω τόσο το ύψος των διαφημιστικών budget όσο και την διασπορά τους. Το ίδιο αναμένεται να κάνουν και ελληνικές ή και ξένες εταιρίες που μπορεί να μην επηρεάζονται άμεσα από την κρίση αλλά είτε θα μειώσυν σημαντικά τα διαφημιστικά τους budget ώστε να μειώσουν τα έξοδα τους και να έχουν χρήματα για να αντιμετωπίσουν κάποιο έκτακτο πρόβλημα που μπορεί να αντιμετωπίσουν είτε επειδή θα είναι σε θέση ισχύος θα διαπραγματεύονται πλέον με άλλους όρους και φυσικά με την κατάσταση που θα επικρατεί θα πετυχαίνουν πολύ καλύτερες οικονομικές συμφωνίες.
Όλα αυτά θα έχουν φυσικά ως αποτέλεσμα τα αμέτρητα έντυπα (εφημερίδες και περιοδικά)αλλά και οι μεγάλοι ιδιωτικοί τηλεοπτικοί σταθμοί να δουν τα έσοδα τους να συρρικνώνονται δραματικά. Αυτό βέβαια θα έχει ως αποτέλεσμα το κλείσιμο πολλών εντύπων αλλά και τηλεοπτικών προγραμμάτων.
Άν μάλιστα στην Ελλάδα δεν υπήρχε η παγκόσμια για χώρα ανοικτής οικονομίας πατέντα της κρατικής επιχορήγησης που γίνεται μάλιστα διαχρονικά με τρόπο άκριτο και κομματικό εμείς πιστεύουμε ότι το 2009 θα έβρισκε στον ελληνικό χάρτη των ΜΜΕ συρρικνωμένο κατά 70-80%!
Επειδή λόγω της κατάστασης είναι δεδομένο ότι και οι κρατικές κάνουλες θα σφίξουν προβλέπουμε ότι θα ξεσπάσει άγριος πόλεμος ανάμεσα σε βουβάλια αλλά και βατράχια των ΜΜΕ που θα προσπαθούν με κάθε τρόπο να εξασφαλίσουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερι κομμάτι από μια πίτα που θα είναι πλέον πολύ μικρή για να τους καλύψει όλους.

Όπως και να έχει η κατάσταση μοιάζει πολύ γκρίζα. Φανταστείτε τις δεκάδες μικρομεσαίες εκδοτικές επιχειρίσεις που με το ζόρι στέκονται όρθιες και επειδή δεν έχουν και προσβάσεις στην κρατική διαφήμιση κυνηγούν διαφημίσεις με το τουφέκι τι κάνουν όταν δουν ότι οι διαφημιζόμενοι τους είτε δεν ανανενώσουν τα συμβόλαια τους επειδή δεν θα έχουν πολλά χρήματα και θα επιλέξουν τα λίγα που έχουν να τα δώσουν σε μεγαλύτερα Μέσα ή που θα τους ανακοινώσουν ότι τα διαθέσιμα χρήματα που έχουν για διαφήμιση είναι πολύ κάτω από αυτά που έδιναν μέχρι σήμερα. Οι μικρομεσαίοι εκδότες θα γονατίσουν και πιστεύουμε ότι πολλοί είτε θα συγχωνευθούν με άλλους είτε θα κλείσουν.
Οι δε μεγαλύτερες εκδοτικές επιχειρήσεις μπορεί να μην βάλουν λουκέτο αλλά ότι θα κλείσουν τίτλους αλλά και θα προσπαθήσουν να μειώσουν και άλλο τα έξοδα τους κάνοντας περικοπές στο προσωπικό (δημοσιογραφικό και διοικητικό) είναι απόλυτα βέβαιο.
Στα δε κανάλια πρέπει να επικρατεί πανικός. Εδώ τα τελευταία 2 χρόνια που δεν ήταν η κατάσταση έτσι και δεκάδες εκπομπές και σήριαλ κοβόντουσαν μέσα σε ένα βράδυ εξαιτίας της κακής τηλεθέασης ή περικοπών. Φανταστείτε τι θα γίνει μετά τις γιορτές όταν τα εμπορικά τμήματα δουν τους προυπολογισμούς τους να τινάζονται στον αέρα…

Ο μόνος κλάδος της διαφήμισης που πιθανώς να συνεχίσει ομαλά είναι αυτός της κινητής τηλεφωνίας αλλά πόσους θα μπορέσει να καλύψει από την στιγμή μάλιστα που όλοι θα πέσουν πάνω του για διαφημίσεις, χορηγίες κοκ. Και επιπλέον ο συγκεκριμένος τομέας διοχετεύει πολλά χρήματα για διαφημίση και σπόνσοριγκ και σε άλλους τομείς. Σήμερα για παράδειγμα ανακοινώθηκε πολύ μεγαλή συμφωνία της Cosmote με την ομάδα μπάσκετ του Παναθηναϊκού…
Από την κρίση ίσως αυτό που θα αντιμετωπίσει τις λιγότερες απώλειες να είναι το ραδιόφωνο αφού έχει μικρότερα λειτουργικά κόστη από τα έντυπα και τα κανάλια αλλά έχει και ένα σημαντικό σταθερό έσοδο που δεν έχουν τα υπόλοιπα ΜΜΕ και αναφερόμαστε φυσικά στα έσοδα από τα sms που στέλνουν οι ακροατές στις διάφορες εκπομπές είτε για να επικοινωνήσουν με τους παραγωγούς είτ για να πάρουν μέρος σε κάποιο διαγωνισμό. Για όσους δεν γνωρίζουν τα έσοδα αυτά είναι σημαντικά.

Φυσικά θα πρέπει να επισημάνουμε ότι ανεξάρτητα από το δυσάρεστο του πράγματος σε πρώτη φάση που θα είναι απώλεια πολλών θέσεων εργασίας και γενικά της αναταραχής στον χώρο από την άλλη αν το κοιτάξει κάποιος ψυχρά ίσως από όλη αυτή την κατάσταση να δοθεί το έναυασμα για να υπάρξει ένα ξεκαθάρισμα της αγοράς και μια “διόρθωση” όπως λένε στο χρηματιστήριο της παράλογης κατάστασης που επικρατεί στον κόσμο των ελληνικών ΜΜΕ.

Παράλογης γιατί σε μια χώρα έντεκα εκατομμυρίων κατοίκων (με καμιά πεντακοσαριά χιλιάδες μάλιστα να μην μιλάει ή να καταλαβαίνει ελληνικά ώστε να αγοράζει εφημερίδες και περιοδικά ή να βλέπει ελληνική τηλεόραση) εκδίδονται μαζί με αυτές του Στοιχήματος καμιά 20αρια καθημερινές αθλητικές εφημερίδες πανεθνικής κυκλοφορίας (ούτε στις ΗΠΑ δε συμβαίνει αυτό) και καμιά 40αριά πολιτικές. Και σε κάθε πόλη υπάρχει και τοπικός Τυπος… Κυκλοφορούν περί τα οκτακόσια-χίλια περιοδικά… Και υπάρχουν εκτός των κρατικών καμιά δεκαριά πανελλαδικής εμβέλεια τηλεοπτικοί σταθμοί (αφήνουμε απ, έξω τους δεκάδες τοπικής εμβέλειας). Καλά για τα ραδιόφωνα δεν μιλάμε, πρέπει να είναι εκατοντάδες σε όλη την χώρα…

Είναι γνωστό ότι αυτή η παράλογη κατάσταση έχει οδηγήσει στην δημιουργία πλήθος προβλημάτων και άκρως δυσάρεστων καταστάσεων για τους εργαζομένους. Για αυτό εμείς λέμε ότι αν η κρίση αυτή οδηγήσει στην δημιουργία μιας ισορροπίας και στην δημιουργία ενός υγιούς χάρτη όπου θα λειτουργούν όσα ΜΜΕ μπορεί να αντέξει η ελληνική αγορά αυτό θα είναι καλό για όλους τους κλάδους που εμπλέκονται στον χώρο τω ΜΜΕ από δημοσιογράφους, τεχνικούς, διοικητικό προσωπικό κλπ.

Βέβαια στην παράλογη ελληνική πραγματικότητα ακόμη και αυτή η κρίση μπορει να οδηγήσει σε ακόμη πιο χαοτικές καταστάσεις και αντί έστω και από καραμπόλα να βγει κάτι θετικό να δημιουργηθούν απρόβλεπτες καταστάσεις. Είδωμεν…

Comments are closed.