Εξώδικο προς το υπουργείο Παιδείας για ελλείψεις εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης
…στο 73ο δημοτικό στα Άνω Πετράλωνα
Με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του 73ου Δημ.Σχ.Δ.Αθηναίων, συντάχθηκε και απεστάλη εξώδικο από τον ΣΓ και 76 γονείς του σχολείου μας προς το ΥΠΑΙΘΑ, με ημερομηνία επίδοσης 18/02/2025, και αποδέκτη την
Γενική Διεύθυνση Σπουδών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής, σχετικά με την συστηματική, σχεδιασμένη υποβάθμιση του δημόσιου σχολείου και την επίθεση στα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών μέσω και της έλλειψης εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης. Η κίνηση μας αυτή, αφορά την άρνηση του Υπουργείου να καλύψει έγκαιρα και εν συνόλω, τις ανάγκες του σχολείου μας σε εκπαιδευτικούς παράλληλης στήριξης, ενώ γνώριζε από το τέλος της προηγούμενης σχολικής χρονιάς, τις ελλείψεις. Η παράλειψη αυτή αποτελεί μέρος μιας συνολικής επίθεσης του Υπουργείου απέναντι στη δημόσια εκπαίδευση και προς οφελος των ιδιωτικοποιήσεων, σε ό,τι έχει απομείνει υπό κρατικό
έλεγχο. Πλήττει δε, τον πυρήνα των συνταγματικά κατοχυρωμένων δικαιωμάτων όλων των παιδιών σε μια εκπαίδευση δημόσια, ισότιμη, χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς.
Το εξώδικό αυτό έρχεται να συμπληρώσει μια σειρά ενεργειών που ως Σύλλογος Γονέων έχουμε πραγματοποιήσει (επιστολές διαμαρτυρίας, κινητοποιήσεις σε Δ/νση Α’θμιας Εκπαίδευσης Αθήνας, Περ/κή Δ/νση Αττικής) από κοινού με άλλους ΣΓ, γονείς και σωματεία εκπαιδευτικών Π.Ε κ.α.) από την αρχή της σχολικής χρονιάς μέχρι σήμερα.
Υπενθυμίζεται ότι ακόμη και τώρα (μετά τη Δ’ φάση προσλήψεων και τοποθετήσεων αναπληρωτών εκπαιδευτικών), που έχουμε διανύσει ήδη περισσότερο από το μισό του εκπαιδευτικού κύκλου, εξακολουθούν να υπάρχουν σημαντικά κενά εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης τόσο στο σχολείο μας, όσο και σε πολλά άλλα σχολεία σε όλη τη χώρα, με αποκλειστική υπαιτιότητα του υπουργείου και των νεοφιλελεύθερων πολιτικών που εφαρμόζει.
Δηλώνουμε πως θα συνεχίσουμε να διεκδικούμε με κάθε δυνατό τρόπο, την ικανοποίηση βασικών μορφωτικών δικαιωμάτων για τα παιδιά μας, που σε μια πραγματικά δημοκρατική και συμπεριληπτική πολιτεία η οποία σέβεται το λαό της, θα ήταν ύψιστη προτεραιότητα η καθολική εξασφάλιση ίσης μεταχείρισης και απόλαυσής τους.
Για το ΔΣ
Η Πρόεδρος
Κατερίνα Ιωαννίδου
Ο Γεν. Γραμματέας
Ανδρέας Κοντός
Ακολουθεί μέρος του σώματος του εξωδίκου:
“…….Σημειώνουμε ότι το δικαίωμα της ελεύθερης ανάπτυξης της προσωπικότητας και της συμμετοχής στην κοινωνική, οικονομική, πολιτική ζωή της Χώρας, είναι συνταγματικά κατοχυρωμένο, όπως ρητά αναφέρεται στο άρθρο 5 του Συντάγματος μας. Επιπρόσθετα ορίζεται ότι όλοι όσοι βρίσκονται στην Ελληνική επικράτεια απολαμβάνουν την απόλυτη προστασία της ζωής, της τιμής και της ελευθερίας τους χωρίς διάκριση, χωρίς διάκριση εθνικότητας, φυλής, γλώσσας και θρησκευτικών ή πολιτικών πεποιθήσεων. Για την επίτευξη του δικαιώματος αυτού σημαντικό ρόλο κατέχει το δικαίωμα στην εκπαίδευση.
Επιπλέον το δικαίωμα εκπαίδευσης των παιδιών, άνευ διακρίσεων θεσμοθετείται και κατοχυρώνεται τόσο από εθνικά (όπως άρ.16 του Συντάγματος) όσο και διεθνή νομοθετήματα.
Συγκεκριμένα ο νόμος 3699/2008 ορίζει την ειδική αγωγή και εκπαίδευση των ατόμων με αναπηρία ή με ειδικές ανάγκες.
Ειδικότερα το άρθρο 1 αυτού ορίζει την υποχρέωση και δέσμευση της πολιτείας στην κατοχύρωση και αναβάθμιση του υποχρεωτικού χαρακτήρα της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης ως αναπόσπαστο μέρος της υποχρεωτικής και δωρεάν δημόσιας παιδείας και μέριμνας για την παροχή δωρεάν δημόσιας ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης στους αναπήρους όλων των ηλικιών και για όλα τα στάδια και τις εκπαιδευτικές βαθμίδες.
Η πολιτεία δεσμεύεται « επίσης να διασφαλίζει σε όλους τους πολίτες με αναπηρία και διαπιστωμένες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ίσες ευκαιρίες για πλήρη συμμετοχή και συνεισφορά στην κοινωνία, ανεξάρτητη διαβίωση, οικονομική
αυτάρκεια και αυτονομία, με πλήρη κατοχύρωση των δικαιωμάτων τους στη μόρφωση και στην κοινωνική και επαγγελματική ένταξη».
Επιπρόσθετα ρητά αναφέρεται στο ανωτέρω άρθρο η υποχρέωση της πολιτείας, όλων των υπηρεσιών αλλά και λειτουργών του Κράτους να αναγνωρίζουν της αναπηρία ως μέρος της ανθρώπινης ύπαρξης και ως ένα σύνθετο κοινωνικό και πολιτικό φαινόμενο
ενώ υποχρεούνται στην αποτροπή των υποβιβασμών δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία στη συμμετοχή τους αλλά και στη συνεισφορά τους στην κοινωνική ζωή.
Ειδικότερα στο άρθρο 6 του ανωτέρω νόμου, ορίζεται ο τρόπος φοίτησης των μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και ως ένας τέτοιος τρόπος θεσμοθετείται και η φοίτηση σε σχολική τάξη γενικού σχολείου, με παράλληλη στήριξη-
συνεκπαίδευση, από εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής. Αρμόδιο όργανο για να κρίνει αν η παράλληλη στήριξη καθίσταται απαραίτητη είναι το ΚΕΔΔΥ, βάσει γνωμάτευσης που εκδίδει η Επιτροπή του αφού εξετάσουν τον μαθητή ορισμένης ειδικότητας επιστήμονες και εκδοθεί από αυτήν γνωμάτευση, βάσει της οποίας καθορίζονται κατά περίπτωση οι ώρες παράλληλης στήριξης, το αν θα είναι σε μόνιμη και προγραμματισμένη βάση ή όχι.
Ακολούθως το δικαίωμα των παιδιών στην εκπαίδευση, χωρίς διακρίσεις εντοπίζεται στην Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού στα άρθρα 23, 28 και 29, στη Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα Ατόμων με αναπηρία και στο άρθρο 24 και στο
Διεθνές Σύμφωνο για τα Οικονομικά, Κοινωνικά και Μορφωτικά Δικαιώματα και στο άρθρο 13 αυτού, ενώ το άρθρο 26 της Οικουμενικής Διακήρυξης του Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, αναφέρεται ρητά στο δικαίωμα της εκπαίδευσης. Η υποχρέωση τήρησης
αυτών των συμβάσεων είναι συνταγματικά κατοχυρωμένη και δη στο άρθρο 16 του Συντάγματος.
Σε αντίθεση με όλα τα ανωτέρω την 25/08/2023 εκδόθηκαν οι υπ’αριθμ. 93506/Δ3 διευκρινιστικές οδηγίες από την Γενική Διεύθυνση Σπουδών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης – Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής και Εκπαιδεύσεις της
Γενικής Γραμματείας Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής του Υπουργείου Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, ως απάντηση σε ερωτήματα που τέθηκαν όπως το ίδιο το έγγραφο του Υπουργείου αναφέρει, καθορίζονται τα
ιδιαίτερα καθήκοντα και αρμοδιότητες του εκπαιδευτικού που υπηρετεί σε σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής (ΣΜΕΑ) της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (ειδικά σχολεία, τμήματα ένταξης), και σε προγράμματα ειδικής αγωγής (παράλληλη στήριξη και παροχή διδασκαλίας στο σπίτι) και ειδικότερα με μία εντελώς αυθαίρετη ερμηνεία του νόμου εισάγεται ότι αν υπάρχει «υπάρχει απόφαση έγκρισης παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης για περισσότερους από έναν/μια μαθητή /τρια, αναλαμβάνει ένας/μία εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης συνολικά την υποστήριξή τους. Σε εξαιρετικές μόνο περιπτώσεις το ΚΕΔΑΣΥ, κατά την εισήγησή του προς τη Διεύθυνση Εκπαίδευσης (παρ. 9β του άρθρου 5 της Υ.Α.104627/ΓΔ5/20 (ΦΕΚ 3344 Β/10-08-2020), θα τεκμηριώνει με ειδική μνεία την αναγκαιότητα της ταυτόχρονης παρουσίας δύο (2) εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης στο ίδιο τμήμα σχολείου».
Είναι πάγια γνωστό ότι στα πλαίσια της ερμηνείας του νόμου, ναι μεν δύναται να εκδοθούν εγκύκλιοι, υπουργικές αποφάσεις και διευκρινιστικές οδηγίες ωστόσο σε καμία περίπτωση τούτες δεν μπορούν υποκαταστήσουν ή να τροποποιήσουν το γράμμα
του νόμου και την βούληση του νομοθέτη και στην προκείμενη περίπτωση του ν.3699/2008 και του άρθρου 6 αυτού, που δεν είναι άλλη από την παροχή παράλληλης στήριξης σε κάθε μαθήτρια για την οποία έχει ληφθεί Αξιολογική Έκθεση από το
ΚΕ.ΔΑ.ΣΥ που εισηγείται την χορήγηση εκπαιδευτικού παράλληλης στήριξης.
Κατόπιν των άνω
Επειδή η εκπαίδευση των ατόμων με αναπηρία και δη των ανήλικων παιδιών χωρίς διακρίσεις είναι δικαίωμα και συνεπώς υποχρέωση της εκάστοτε πολιτείας να το παρέχει.
Επειδή ο ν. 3699/2008 και το άρθρο 6 αυτού καθορίζει με σαφήνεια το αρμόδιο όργανο (ΚΕΔΔΥ) που επιφορτίζεται με το να κρίνει αν η παράλληλη στήριξη σε έναν μαθητή είναι απαραίτητη μέσω γνωμάτευσης της Επιτροπής που καθορίζει τις ώρες
παράλληλης στήριξης που χρειάζεται ο κάθε μαθητής/ μαθήτρια και το αν αυτή πρέπει να είναι σε μόνιμη και προγραμματισμένη βάση ή όχι.
Επειδή οι αναφερόμενες στην παρούσα αξιολογικές εκθέσεις του ΚΕ.ΔΑ.ΣΥ για τα ανήλικα τέκνα που αναφέρονται στην παρούσα είναι σαφείς και ορισμένες και όλες εισηγούνται την παράλληλη στήριξη αυτών με εκπαιδευτικούς παράλληλης στήριξης
πλήρους ωραρίου για το καθένα από αυτά.
Επειδή, παρά τις αναφερόμενες εισηγήσεις της Επιτροπής του 1ου ΚΕ.ΔΑ.ΣΥ της Α΄ Αθηνών, ο αριθμός των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής που διορίσθηκαν στις σχολικές βαθμίδες που φοιτούν τα τέκνα μας, κατά το τρέχον έτος ουδόλως επαρκεί, με
αποτέλεσμα να καθίσταται ανεπαρκή άλλως δυσχερή η παροχή της παράλληλης στήριξης στα τέκνα μας σε πλήρες ωράριο.
Επειδή ο μη επαρκής αριθμός εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής για την Παράλληλη Στήριξη στα σχολεία που φοιτούν τα τέκνα μας, ως εφαρμογή αγνώστων σε εμάς αποφάσεων (; ) που έχουν ληφθεί αντιβαίνει με το άρθρο 6 του ν.3699/2008 οδηγώντας τα τέκνα μας σε μη ισότιμη φοίτηση στο δημόσιο σχολείο σε σχέση με τους άλλους / άλλες μαθητές/τριες και παραβιάζει το Σύνταγμα και τις διεθνείς συνθήκες, σύμφωνα και πρωτόκολλα.
Επειδή τούτο προκαλεί ατομικά και ασκουντές την γονική μέριμνα και επιμέλεια των αναφερόμενων στην παρούσα τέκνων ανεπανόρθωτη ηθική βλάβη.
Επειδή ο πρώτος εξωδίκως δηλών έχει έννομο συμφέρον να συμμετέχει στην παρούσα εξώδικη δήλωση, όπως νόμιμα εκπροσωπείται.
Επειδή, οι …………….. εξωδίκως δηλούντες είμαστε γονείς παιδιών με διαγνώσεις και εισηγήσεις για παροχή παράλληλης στήριξης πλήρους ωραρίου στα τέκνα μας, που φοιτούν στο 73ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών και συνεπώς έχουμε έννομο συμφέρον και αιτούμαστε την πρόσληψη των εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης, όπως ο νόμος προβλέπει, ώστε τα παιδιά μας να λάβουν κατά τα πρώτα έτη της εκπαιδευτικής τους ζωής την υποστήριξη που απαιτείται για την εκπαιδευτική τους ζωή.
Επειδή, οι λοιποί συνοπογράφοντες είμαστε γονείς νευροτυπικών παιδιών, μαθητών και μαθητριών που φοιτούν στο 73ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών και στηρίζουμε τόσο τα παιδιά μας όσο και τα παιδιά – μαθητές/τρίες που έχουν λάβει διαγνώσεις και είναι
συμμαθητές/τρίες των παιδιών μας και συνεπώς έχουμε έννομο συμφέρον να ζητήσουμε την αντιμετώπιση των κενών που εντοπίζονται στην πρόσληψη των εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης στο σχολείο που φοιτούν τα παιδιά μας και για τον
λόγο ότι από την έλλειψη εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής δυσχεραίνεται συνολικά η εκπαιδευτική διαδικασία για όλα τα μέλη της σχολική κοινότητας.
Επειδή, διανύουμε ήδη τα μέσα της σχολικής χρονιάς με τις ελλείψεις σε ότι αφορά τους εκπαιδευτικούς παράλληλης στήριξης στο σχολείο μας να συνεχίζονται και είναι μία πρακτική, η οποία ακολουθείται συστηματικά κάθε έτος παραβαίνοντας τόσο το
Σύνταγμα όσο και τους νόμους.
Επειδή είστε οι αρμόδιοι και οι φέροντες την ευθύνη για την έγκαιρη κάλυψη των κενών θέσεων εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς στα σχολεία της Αθήνας.
Επειδή οφείλετε να έχετε εγκαίρως προγραμματίσει τις προσλήψεις εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής ώστε να καλύπτονται οι απαιτούμενες θέσεις πριν την έναρξη της εκπαιδευτικής χρονιάς και όχι μετά την έναρξη αυτής ή και καθόλου.
Για τους λόγους αυτούς
με την ρητή επιφύλαξη παντός νόμιμου δικαιώματος μας, ατομικά και ως ασκούντες τη γονική μέριμνα και επιμέλεια των ανήλικων τέκνων μας, που αναφέρονται στην παρούσα
ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΟΜΑΣΤΕ
Και σας καλούμε να συμμορφωθείτε προς τα νόμιμα και να διορίσετε εγκαίρως, άμεσα και εντός εύλογου χρονικού διαστήματος τον προβλεπόμενο αριθμό των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής που ο νόμος προβλέπει βάσει των εισηγητικών εκθέσεων
που σας αναφέρουμε στην παρούσα, οι οποίες έχουν εκδοθεί από το αρμόδιο ΚΕ.ΔΑ.ΣΥ.
ΤΕΛΟΣ ΣΑΣ ΔΗΛΩΝΟΥΜΕ
Ότι σε περίπτωση μη συμμόρφωσης και ανταπόκρισής σας προς τα ανωτέρω εντός εύλογου χρονικού διαστήματος θα προβούμε σε όλες τις απαραίτητες νομικές ενέργειες.”