Μαρινάκης: Δεν υπάρχει κράτος Τουρκοκυπρίων

…δεν αναγνωρίζεται από κανέναν, άρα δεν υπάρχει και καμία τέτοια συμφωνία, η οποία να γίνει αποδεκτή

Συνέντευξη του κυβερνητικού εκπροσώπου Παύλου Μαρινάκη στην εκπομπή του Action24 «Πρωινή Ζώνη» και τους δημοσιογράφους Γιώργο Κακούση και Άννα Λιβαθυνού

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να ξεκινήσουμε με τη δήλωση που έκανε χθες ο Πρωθυπουργός μετά τη Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ. Είπε ότι η Ελλάδα δεν υπάρχει ποτέ περίπτωση να αποδεχτεί συμφωνία της Τουρκίας, του κατεχόμενου κομματιού της Κύπρου και της Συρίας για καθορισμό ΑΟΖ. Πώς θα το αντιμετωπίσουμε αν γίνει; Γιατί έχουμε και το προηγούμενο της Λιβύης. Όπως εξαφάνισαν το Καστελόριζο, εξαφανίζουν τώρα την Κύπρο.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς να πούμε ότι δεν υπάρχει κράτος Τουρκοκυπρίων, δεν αναγνωρίζεται από κανέναν, άρα δεν υπάρχει και καμία τέτοια συμφωνία, η οποία να γίνει αποδεκτή.
Δεύτερον, και το υπογραμμίζω, έγινε ένα κοινό αίτημα μεταξύ της Ελλάδας, της Κύπρου και της Αυστρίας, στο Συμβούλιο Εξωτερικών Υποθέσεων της ΕΕ να οριστεί επιτόπιος απεσταλμένος στη Συρία για να προστατευτούν τα κράτη της Ευρώπης συνολικά και να διασφαλιστεί η εφαρμογή του Διεθνούς Δικαίου. Γιατί υπάρχουν κοινά σύνορα της Ευρώπης λόγω και της Κύπρου με τη Συρία. Αυτό είναι μια κίνηση, η οποία ουσιαστικά βάζει το ζήτημα σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Αυτό επέλεξαν να κάνουν οι δύο χώρες Ελλάδα και Κύπρος και η Αυστρία, με κοινό ευρωπαϊκό αίτημα και, όπως αντιλαμβάνεστε, η χώρα μας αυτό το οποίο πράττει διαχρονικά με όλες τις κυβερνήσεις, μηδεμιάς εξαιρουμένης, είναι να σέβεται το Διεθνές Δίκαιο. Άρα δεν πρόκειται να επιτρέψει η Ελλάδα και καμία άλλη ευρωπαϊκή χώρα μια τέτοια συμφωνία, μια τέτοια κίνηση, η οποία να παραβιάζει καταφανέστατα το Διεθνές Δίκαιο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι, αλλά έχει γίνει ήδη μια φορά. Με τη Λιβύη. Με μια κυβέρνηση που επίσης δεν είναι αναγνωρισμένη από τις περισσότερες, όλες νομίζω, ευρωπαϊκές χώρες. Και το ερώτημα είναι αν σε 15 ημέρες ο Ερντογάν πάει στη Δαμασκό, απ’ ότι μαθαίνουμε από τα τουρκικά Μέσα, ανακοινώσει ότι εγώ και ο Αλ Τζολάνι αποφασίσαμε ότι θα λυθούν τα ζητήματα με αυτόν τον τρόπο. Η Ελλάδα και η ΕΕ τι τρόπο έχουν να αντιδράσουν σε αυτό;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Επειδή η αξιοπιστία απορρέει από τις πράξεις των τελευταίων ετών, η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια έχει μια αποτελεσματική διπλωματία, είναι μια χώρα πολύ πιο ισχυρή και σε διπλωματικό και συνολικά σε επίπεδο εξωτερικής πολιτικής, αυτό μπορώ να σας πω προς το παρόν. Όπως αντιλαμβάνεστε, οι κινήσεις που πρέπει να γίνουν θα γίνουν και ήδη έχουν γίνει ενέργειες, όπως σας είπα, στοχευμένες και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Και να πούμε κάτι. Εμείς είμαστε μια χώρα που έχει επικοινωνία με όλον τον αραβικό κόσμο, με την πρεσβεία μας ανοιχτή εκεί, ακόμη και τις ημέρες που υπήρξε μεγαλύτερος κίνδυνος, όλα τα μέτρα ασφαλείας ελήφθησαν και υπήρχε διαρκής επικοινωνία και από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εξωτερικών.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ζούμε σε ταραγμένους καιρούς σε παγκόσμιο επίπεδο. Αυτά που έχουν συμβεί στον κόσμο τα τελευταία χρόνια ξεκινώντας από την πανδημία και πηγαίνοντας σε δύο πολέμους και σε πρωτοφανή γεγονότα και με πολλές προεκτάσεις και σε οικονομικό και σε γεωστρατηγικό επίπεδο. Αυτό λοιπόν, καθιστά πολύ πιο σημαντική την ισχυροποίηση της Ελλάδας. Πολλές φορές μιλάμε με το «τι θα γινόταν αν…», δεν έχει πολύ μεγάλη αξία γιατί η πραγματικότητα είναι πραγματικότητα. Αλλά κάθε φορά που ακούμε και για πρωτοφανείς εξελίξεις και στη Μέση Ανατολή και στην Ουκρανία, αλλά και μέσα στην Ευρώπη σε άλλο επίπεδο, σε επίπεδο πολιτικής αστάθειας, μπορούμε να κάνουμε τη σύγκριση με το τι συμβαίνει στην Ελλάδα, η οποία πέρασε πάρα πολύ δύσκολα χρόνια και οικονομικά και πολιτικά, και τώρα είναι μια χώρα που εκπέμπει σταθερότητα, εξάγει σταθερότητα, προσπαθεί να πρωταγωνιστήσει, νομίζω με αποτελεσματικό τρόπο, στα μεγάλα ζητήματα και της Ευρώπης και εκτός Ευρώπης. Εμείς, λοιπόν, θα κρατήσουμε αυτή τη λογική της σταθερότητας, της υπευθυνότητας, και όπως είπα θα εξάγουμε σταθερότητα και δεν πρόκειται ποτέ να υποχωρήσουμε σε καμία διαχρονική διεκδίκηση της χώρας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στο άλλο μέτωπο. Ο κ. Ζελένσκι ζήτησε βοήθεια από τον Πρωθυπουργό; Ξέρουμε ότι το έκανε με πολλούς ηγέτες στη Σύνοδο. Η Ελλάδα θα συνεχίσει να στέλνει βοήθεια στρατιωτική και οικονομική στο πλαίσιο της ΕΕ στους Ουκρανούς;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι κάτι περισσότερο από αυτά που έχουν συμβεί μέχρι τώρα. Γιατί έχουν γραφτεί πολλά fake news περί και διάφορα έχουν ακουστεί. Ό,τι συμβαίνει μέχρι τώρα θα συνεχίσουμε να το κάνουμε. Η θέση μας, στάση μας θα παραμείνει η ίδια. Είμαστε με τον αμυνόμενο, είμαστε με τη Δημοκρατία, είμαστε με την Ουκρανία και δεν θα αλλάξουμε τη στάση μας, την οποία ακολουθήσαμε από την πρώτη στιγμή συνεπείς στην ιστορία της χώρας μας, τη δημοκρατική παράδοση που έχει η Ελλάδα. Ήταν μια αυτονόητη θέση…

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα θα συνεχίσουμε να στέλνουμε στρατιωτική βοήθεια στην Ουκρανία;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Θα συνεχίσουμε να ακολουθούμε την πολιτική στήριξης της Ουκρανίας, όπως ακριβώς έχει συμφωνηθεί σε προηγούμενες συναντήσεις, δεν υπάρχει κάποια νεότερη εξέλιξη, διαφοροποίηση ή τροποποίηση αυτής της συμφωνίας, η οποία επαναβεβαιώνεται με κάθε ευκαιρία που γίνεται μια τέτοια συνάντηση.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα σας πάω σε ένα άλλο θέμα. Το επώνυμο που διάλεξαν τα δέκα μέλη της τέως βασιλικής οικογένειας, το Ντε Γκρες, θεωρείται από κάποιους προκλητικό και μάλιστα κάποιοι λένε ότι αυτό αποτελεί και μία έμπρακτη αμφισβήτηση του πολιτεύματος και του Συντάγματος, παρά το γεγονός ότι αυτοί οι άνθρωποι από τη στιγμή που το υπέγραψαν τι έκαναν; Αποδέχτηκαν και το Σύνταγμά μας και το πολίτευμά μας. Και μάλιστα υπάρχουν και φωνές που λένε ότι μπορεί αυτό να σημαίνει και κάτι. Δηλαδή να τους δούνε αυτούς τους ανθρώπους να πολιτεύονται. Ποια είναι η δική σας άποψη πάνω σε αυτό;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η απάντηση εμπεριέχεται στην ερώτηση. Το είπατε και εσείς. Το πολίτευμά μας είναι πολύ ισχυρό, και το αποδεικνύει και αυτή η εξέλιξη, και ξέρει να προστατεύει τον εαυτό του. Και η Δημοκρατία μας και το Πολίτευμά μας. Εφαρμόστηκε ένας νόμος του 1994 χωρίς καμία παρέκκλιση από το κείμενο του νόμου, χωρίς κανέναν αστερίσκο, χωρίς καμία ειδική μεταχείριση για τους ανθρώπους αυτούς. Αποδέχονται το πολίτευμα της χώρας, το πολίτευμα 50 ετών, μια Δημοκρατία, η οποία είναι η πιο σταθερή, η πιο στέρεα στην ιστορία της χώρας μας αυτά τα 50 χρόνια μετά τη μεταπολίτευση, δεν έχουν την οποιαδήποτε διεκδίκηση, για να μπορέσουν δηλαδή να πάρουν την ιθαγένεια, η οποία απορρέει από την προηγούμενη κατάσταση και δήλωσαν ένα επώνυμο σύμφωνα με τα όσα προβλέπει ο νόμος. Εφαρμόστηκε ο νόμος μιας Προεδρευομένης Κοινοβουλευτικής Δημοκρατίας, η οποία κέρδισε πολλές μάχες σε πάρα πολύ δύσκολα χρόνια, αποδεικνύεται ανθεκτική, αφήνει πίσω της κόντρες και έριδες του παρελθόντος και βγαίνει δικαιωμένη. Και αντί αυτό να το αναγνωρίσουμε, είτε μιλάνε κάποιοι για δεξιά στροφή- δεξιά στροφή επειδή εφαρμόστηκε ένας νόμος του ΠΑΣΟΚ του 1994- κάποιοι άλλοι μιλάνε για υποχώρηση του πολιτεύματος ενώ η οικογένεια αυτή, οι άνθρωποι αυτοί αποδέχτηκαν τους κανόνες αυτού του πολιτεύματος. Μιλάμε νομίζω για άνευ ουσίας, άνευ οποιασδήποτε βάσης αιτιάσεις μόνο και μόνο γιατί κάποιοι θέλουν να πούνε κάτι για να το πουν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα, εσείς δεν βρίσκετε υπονοούμενο στο Ντε Γκρες;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κανένα υπονοούμενο δεν βρίσκουμε. Είναι κάτι το οποίο είναι απολύτως σύννομο. Εφαρμόστηκε ένας νόμος και πολύ καλώς εφαρμόστηκε. Υπάρχουν διαδικασίες για την κτήση ιθαγένειας. Ήταν μια ειδική κατάσταση η οποία ρυθμίστηκε το 1994. Υπάρχει μια άλλη διαδικασία την οποία ακολουθούν, για παράδειγμα, παιδιά μεταναστών που είναι στην Ελλάδα. Ακολουθείται ο νόμος.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Προκαλεί αυτή η επιλογή; Γιατί αυτό ακούμε από τα κόμματα της Αντιπολίτευσης ότι είναι ένα προκλητικό επώνυμο.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω ότι η Αντιπολίτευση ψάχνει να βρει συνεχώς δράκους σε παραμύθια γιατί δεν μπορεί να έχει θετικό αφήγημα. Προσπαθεί να πιαστεί από πράγματα, τα οποία τα αλλοιώνει και κάνει το μαύρο άσπρο. Προσπαθεί να αλλάξει αυτό το οποίο βλέπουμε όλοι, δηλαδή, κάνει τη μέρα νύχτα. Δεν νομίζω ότι υπάρχει κάποια βάση συζήτησης. Δεν βλέπω κάτι προκλητικό και δεν μπορώ να καταλάβω και γιατί αυτό είναι αντικείμενο πολιτικής αντιπαράθεσης, όταν οι υπηρεσίες εφαρμόζουν έναν νόμο και, στο τέλος, ο Υπουργός Εσωτερικών δέχεται την εισήγηση των υπηρεσιών. Έτσι λειτουργούν τα σοβαρά κράτη, έχουν συνέχεια τα κράτη. Τα κράτη δεν δρουν εκδικητικά, δεν λειτουργούν εκδικητικά. Δημιουργούν κανόνες. Δεν τους δημιούργησε τους κανόνες αυτούς η Κυβέρνηση της Ν.Δ., ούτε όλοι οι υπηρεσιακοί παράγοντες ενός Υπουργείου. Βασικά όχι όλοι, ούτε οι υπηρεσιακοί παράγοντες ενός Υπουργείου ανήκουν σε ένα κόμμα. Εφαρμόζουν οι άνθρωποι τον νόμο. Αυτό έγινε και πάμε παρακάτω.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ωραία. Αφού θα πάμε παρακάτω που θα πάμε παρακάτω, δηλαδή αυτοί οι άνθρωποι θα είναι εδώ, θα μένουν εδώ, θα έχουν όλα τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις ενός Έλληνα πολίτη, υπάρχει περίπτωση να τους δούμε να πολιτεύονται κιόλας. Εσείς πιστεύετε ή μπορείτε να μας διαβεβαιώσετε, μάλλον, για να το πω αλλιώς, ότι κανένας από αυτούς δεν θα είναι υποψήφιος με τα ψηφοδέλτια της Ν.Δ.; Το λέω γιατί οι πολιτικοί σας αντίπαλοι το θέτουν και το βλέπω και πολύ έξυπνο να σας το ρωτάνε.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Επειδή είχα την τιμή να είμαι ένας εκ των εισηγητών ως Γραμματέας της Ν.Δ. για τα ψηφοδέλτια του 2023, είναι κάτι το οποίο δεν έχει ανοίξει καν ως συζήτηση. Οι εκλογές είναι σε δυόμιση χρόνια. Είναι μια συζήτηση που νομίζω δεν έχει καμία βάση. Δεν έχω ακούσει ούτε καν φήμη για αυτό το οποίο λέτε, δεν υπάρχει καν ως πρόταση.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είμαι σίγουρος ότι την έχετε ακούσει ή την έχετε διαβάσει, όπως όλοι μας.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Υπάρχουν αυτά τα οποία συζητούνται στο Μέγαρο Μαξίμου, στην Πειραιώς και υπάρχουν και αυτά, τα οποία συζητάει ο καθένας είτε σε μια παρέα δημοσιογραφική είτε σε μια πολιτική παρέα. Δεν μπορώ εγώ να σχολιάσω την κάθε φήμη. Αλλά κάτι τέτοιο ούτε καν ως ιδέα δεν υπάρχει.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στην παράταξη χωράνε;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όταν μιλάμε για παράταξη, μιλάμε για την μεγαλύτερη παράταξη μεταπολιτευτικά, η οποία έχει κάποιους κανόνες. Είναι η μεγάλη δημοκρατική παράταξη, η μεγάλη φιλελεύθερη παράταξη, που ιδρύθηκε το 1974 από τον Κωνσταντίνο Καραμανλή επί τη βάσει μίας ιδρυτικής διακήρυξης. Είναι ευρύχωρη η Ν.Δ., αλλά έχει κανόνες και έχει όρους. Η Ν.Δ. είναι φιλόξενη παράλληλα και η διεύρυνση των τελευταίων ετών, για την οποία πολλοί έχουν μιλήσει αρνητικά, είναι μία από τις αιτίες -διεύρυνση και όχι αλλοίωση- που έχει καταφέρει η Ν.Δ. να αντιστρέψει τους κανόνες της Μεταπολίτευσης. Που λένε ότι οι κυβερνήσεις της δεύτερης τετραετίας υποχωρούν, δεν αντέχουν, που κατάφερε να φέρει ανθρώπους να ψηφίσουν, να την στηρίξουν, που ποτέ δεν την στήριξαν. Και αυτό είναι πάρα πολύ τιμητικό. Το αν θέλει κάποιος, λοιπόν, να στηρίξει, να υποστηρίξει, την Ν.Δ., είτε προέρχεται από τον χώρο της κεντροαριστεράς, είτε προέρχεται από τον χώρο της δεξιάς, είτε η περίπτωση που με ρωτήσατε. Είναι τιμητικό για την Ν.Δ., να την στηρίξει την Ν.Δ.. Δεν μπορούμε να πούμε σε έναν άνθρωπο ότι δεν θέλουμε να υποστηρίξεις ένα κόμμα, που υπηρετούμε από μικρά παιδιά. Τώρα, σε επίπεδο υποψηφιοτήτων δεν υπάρχει τέτοια συζήτηση. Και ξέρετε κάτι; Μιλάμε και για ανθρώπους -γιατί έχει και αυτό μια αξία- που δεν έχουν δηλώσει και τέτοιο ενδιαφέρον. Δεν έχουν έρθει οι άνθρωποι να πούνε ότι θέλουν να είναι υποψήφιοι.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν είναι πολιτικά ουδέτεροι. Δεν είναι ότι τους λείπει το πολιτικό φορτίο.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι, σε καμία περίπτωση, αλλά μιλάμε για κάτι το οποίο ούτε καν, έστω οι
ίδιοι, έστω σε θεωρητικό επίπεδο, και όχι μόνο σε επίπεδο Ν.Δ. -γενικά- δεν έχουν δηλώσει.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα ήταν τιμητική η στήριξή τους, όμως.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Είναι τιμητικό να σε στηρίζει ένας πολίτης που αποδέχεται τους κανόνες και την λειτουργία του πολιτεύματός σου, με μια αξιοπρεπή παρουσία. Το να έρχεται να λέει «Εγώ στηρίζω μια προσπάθεια, έναν Πρωθυπουργό και μια προσπάθεια, ως πολίτης» δεν είναι κάτι το οποίο εμείς μπορούμε να το πετάξουμε στα σκουπίδια. Αλλά, όταν δεν έχει ανοίξει μια συζήτηση, δεν μπορούμε εμείς να την ανοίγουμε μόνο και μόνο επειδή ακούγεται σε επίπεδο φημών.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι ξεκάθαρο από την πλευρά σας. Πάμε να προχωρήσουμε. Πριν από λίγες μέρες ψηφίστηκε ο Προϋπολογισμός. Εκεί ακούσαμε τα νέα μέτρα του Πρωθυπουργού για τους ένστολους, τους χαμηλοσυνταξιούχους και, φυσικά, το θέμα των τραπεζών. Υπάρχουν περιθώρια, κ. Υπουργέ, για περισσότερες παροχές το 2025 για την μεσαία τάξη; Γιατί βλέπουμε και αυτό έχει πει στο μήνυμά του και ο Πρωθυπουργός ότι εστιάζει σε αυτή.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Μόλις πριν λίγες μέρες ανακοινώθηκαν όλα όσα θα γίνουν μέσα στο 2025. Και το 2025 δεν θα γίνουν και λίγα. Προφανώς, δεν είναι αρκετά, χρειάζονται πολλά παραπάνω, τα οποία θα τα δούμε και το 2026 και το 2027. Ποια είναι η πραγματικότητα; Η πραγματικότητα είναι ότι η Ελλάδα μπαίνει σε μια χρονιά, όπου για ακόμη ένα έτος οι αυξήσεις των εισοδημάτων θα είναι μεγαλύτερες από τις αυξήσεις των τιμών. Αυτή είναι η άσκηση. Η άσκηση είναι ο κόσμος να καταφέρει να έχει, να δει στην τσέπη του, γιατί αυτή είναι η ουσία της πολιτικής: οι πολύ καλές οικονομικές ειδήσεις που ακούμε να μεταφράζονται σε όλο και περισσότερο καλές ειδήσεις για τον κόσμο. Να το νιώσει ο άλλος στην τσέπη του. Αυτό πρέπει να κάνουμε, αυτό θέλουμε να κάνουμε. Έχουμε, λοιπόν, δώδεκα μειώσεις φόρων, δώδεκα κινήσεις που οδηγούν σε αύξηση των εισοδημάτων, στοχευμένες παρεμβάσεις για τους ενστόλους, για τους συνταξιούχους, που ψηφίστηκαν, μάλιστα, χτες, άμεσα δηλαδή, για τους γιατρούς μας με την αυτοτελή φορολόγηση εφημεριών, για τους αγρότες μόνιμος, πλέον, μηχανισμός επιστροφής ειδικού φόρου κατανάλωσης πετρελαίου, για όλους τους πολίτες σχετικά με τις τράπεζες και τις δώδεκα μειώσεις φόρων που έχουμε, οι οποίες αφορούν, η καθεμία ξεχωριστά, και όλες μαζί, το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας. Άρα, το 2025 ξεκινάει με έναν προϋπολογισμό ο οποίος δεν έχει περικοπές, δεν έχει αυξήσεις φόρων. Ποια είναι η μεγάλη συζήτηση; Η οποία έγινε και ενόψει του Προϋπολογισμού και θα γίνει και τα επόμενα χρόνια. Και εκεί, νομίζω, η Αντιπολίτευση θα βρεθεί σε ένα μεγάλο αδιέξοδο. Εμείς τι λέμε; Αυξάνουμε τα έσοδα, τα φορολογικά, από την μείωση της ανεργίας, όχι από την αύξηση των φόρων, από την μείωση της ανεργίας και από την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και όσο αυξάνουμε τα φορολογικά έσοδα, εφαρμόζουμε όλο και πιο γρήγορα το πρόγραμμά μας, που ναι, έχει φοροαπαλλαγές και έχει την στήριξη της κοινωνίας. Εμείς αυτό λέμε. Θα βγάλουμε περισσότερα χωρίς να φορολογούμε τον κόσμο παραπάνω, δίνοντας, δηλαδή, δουλειές και μειώνοντας την φοροδιαφυγή. Το κενό Φ.Π.Α. είχε φτάσει στο 29%. Δηλαδή, τα λεφτά που έχανε το Κράτος από το Φ.Π.Α.. Προσέξτε, για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους, για να καταλαβαίνουμε λίγο κάποιες πολιτικές πόση αξία έχουν, στην Ευρώπη ο μέσος όρος του κενού Φ.Π.Α., δηλαδή των χρημάτων που έχανε ένα Κράτος από την είσπραξη του Φ.Π.Α., ήταν 7%. Ήταν το μαύρο χρήμα, με λίγα λόγια, έτσι; Για να συνεννοηθούμε. Στην Ελλάδα αυτό είχε φτάσει 29%. Και έχουμε καταφέρει και το έχουμε μειώσει παραπάνω από το μισό. Είναι λίγο πάνω από το 10%. Θέλουμε να πάει πιο κάτω, να πάει στον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Έχει μειωθεί 50%. Αυτά, λοιπόν, τα λεφτά που είναι αποτέλεσμα των pos, των ταμειακών που συνδέονται με τα pos, των ηλεκτρονικών τιμολογίων, τις νέες διαδικασίες μεταβίβασης ακινήτων, του συστήματος IRIS, όλα αυτά τα οποία εφαρμόστηκαν, τα παίρνει το Κράτος και τα επιστρέφει σε συνταξιούχους για την φαρμακευτική δαπάνη, σε ενστόλους για το επίδομα επικινδυνότητας, δηλαδή 100 ευρώ το μήνα, ένας μισθός τον χρόνο, 1200 ευρώ τον χρόνο. Τα επιστρέφει στους γιατρούς με τις εφημερίες. Τα επιστρέφει στους πολίτες με μια σειρά από φοροαπαλλαγές. Αρκούν; Όχι!

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και μετά έρχονται οι πολυεθνικές, όπως είδαμε και ένα κομμάτι το παίρνουν με το έτσι θέλουν.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι, δεν αρκούν, ο κόσμος περνάει ακόμα δύσκολα και πρέπει να πάρει παραπάνω. Τώρα, πολυεθνικές…

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τι θα κάνουμε με τα καλάθια; Είναι τα καλάθια κανονικότητα;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όσο χρειάζονται… αυτά που σας περιέγραψα μέχρι τώρα, είναι μόνιμα μέτρα. Δηλαδή μέτρα τα οποία θα μείνουν και το ’26 και το ’27 και καλύτερα θα γίνουν τα πράγματα, όχι χειρότερα, όσο η οικονομία πηγαίνει έτσι. Αρκούν μόνο τα μόνιμα μέτρα; Όχι, γιατί είμαστε σε μια έκτακτη συνθήκη. Όσο λοιπόν χρειάζονται. Παραπάνω έλεγχοι θα γίνονται, ούτως ή άλλως οι έλεγχοι δεν είναι μόνο για την περίοδο της αυξημένης ακρίβειας. Οι έλεγχοι ήρθαν για να μείνουν. Γιατί θα σας θυμίσω, ότι εικονικές εκπτώσεις στη χώρα μας είχαμε και πριν πληθωριστική κρίση, αλλά Υπηρεσία να ελέγχει και να επιβάλλονται πρόστιμα, τα οποία τα επέβαλε μάλιστα τελευταία, ο ίδιος ο Υπουργός Ανάπτυξης, ο κ. Θεοδωρικάκος, κατόπιν εισήγησης της Υπηρεσίας, τέτοια πρόστιμα δεν είχαμε. Αυτά ήρθαν για να μείνουν.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό σημαίνει όμως ότι κάποιοι εξακολουθούν και βάζουν το χέρι τους στην τσέπη μας. Από την μια εσείς κάνετε καλάθια και από την άλλη, έρχονται οι άλλοι, οι πολυεθνικές στην προκειμένη περίπτωση και όχι μόνο αυτές, φοβάμαι και βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη μας.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Μακάρι να ξυπνήσουμε ένα πρωί και να ζήσουμε σε μια χώρα, που το σύνολο των πολιτών, το σύνολο των επιχειρήσεων, σέβεται απολύτως τους νόμους. Για αυτό υπάρχουν ελεγκτικές υπηρεσίες, οι οποίες κάνουν ελέγχους και το 10% περίπου των ελέγχων, έτσι είναι τα στατιστικά στοιχεία, οδηγούν σε πρόστιμα, τα οποία πριν τα μεγάλα πρόστιμα των 5 εκατομμυρίων, ήταν …

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πότε καταβάλλονται αυτά τα πρόστιμα, κύριε Υπουργέ, άμεσα;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Τα πρόστιμα αυτά καταλογίζονται άμεσα, υπάρχει μια περίοδος ενστάσεων, πολύ μικρή, σε περίπτωση που γίνει ένσταση και γίνει αποδεκτή προσαρμόζονται στο ποσό, εάν απορριφθεί ή δεν γίνει ένσταση, είναι άμεσα καταβλητέα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Οι τιμές στα προϊόντα, εκεί δηλαδή που έχει επιβληθεί το πρόστιμο, πότε πέφτουν; Μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κοιτάξτε να δείτε, αυτό έχει να κάνει με την επιχείρηση. Εάν η επιχείρηση θέλει να ξαναφάει πρόστιμο, δεν αλλάζει την τιμή. Αν η επιχείρηση δεν καταλάβει ότι το πρόστιμο μπήκε, γιατί…. και θα φάει νέο πρόστιμο και μάλιστα μετά, λόγω υποτροπής είναι και πολλαπλάσιο. Πρέπει να ξέρει κάτι ο κόσμος. Ότι, πέραν των επιλογών που έχει και των καταγγελιών που μπορεί να κάνει, το πρόστιμο που επιβάλλεται σε μια επιχείρηση, είναι πολλαπλάσιο του ποσού, το οποίο θεωρεί η Υπηρεσία ότι ήταν αυτό που λέμε, αποτέλεσμα της παράνομης δραστηριότητας. Δηλαδή αν για παράδειγμα, το κέρδος πάνω, γιατί εμείς δεν τιμωρούμε το κέρδος, εμείς δεν κινούμαστε όπως η Σοβιετική Ένωση. Εμείς δεν ποινικοποιούμε το κέρδος. Δεν φταίει μια επιχείρηση που έβγαλε κέρδος. Εμείς νομοθετήσαμε, λόγω των έκτακτων συνθηκών, την αντιμετώπιση της αθέμιτης κερδοφορίας. Δηλαδή τι; Επειδή υπάρχει πληθωρισμός, το μαθαίνει μια επιχείρηση, πολλώ δε μάλλον μια πολυεθνική, εκεί που όντως θα έπρεπε να είναι από 1 – 1.05, το πάει πονηρά 1.30, χωρίς αυτό να αιτιολογείται. Αυτό είναι αθέμιτη κερδοφορία στις πλάτες των πολιτών. Αυτό στην Ελλάδα δεν μπορούσε να το ελέγξει καμία Υπηρεσία, μέχρι το 2020. Και να ήθελες να το καταγγείλεις, δεν υπήρχε η Υπηρεσία. Να πω κάτι αν μου επιτρέπετε, γιατί ζούμε σε μια χώρα που δημιουργήθηκαν πάρα πολλοί μύθοι. Η μεταπολιτευτική Ελλάδα, με τα πολλά καλά της, ήταν και η περίοδος των πολλών μύθων, των αστικών μύθων. Παράδειγμα, «κανένα σπίτι στα χέρια τραπεζίτη», αυτών οι οποίοι κατήργησαν την προστασία της πρώτης κατοικίας και εκτόξευσαν τα κόκκινα δάνεια. Εμείς τα έχουμε μειώσει τα κόκκινα δάνεια από 92 σε 72 δισ. και από το 52 στο 30%, τα μη εξυπηρετούμενα. Ήταν αυτοί οι οποίοι έλεγαν «θα φορολογήσουμε τον μεγάλο πλούτο. Θα φορολογήσουμε τους μεγάλους για να τα δώσουμε στους μικρούς», οι «Ρομπέν των Δασών» του 2015 και της αριστεράς και της κεντροαριστεράς. Θυμίστε μου, μπορεί να κάνω λάθος, γιατί είμαι και νεότερος, από άλλους πολιτικούς, άλλον Πρωθυπουργό, πέραν του Κ. Μητσοτάκη, που όταν υπήρξε έκτακτη ανάγκη, γιατί αυτά είναι έκτακτα μέτρα, δεν είναι η τακτική μας πολιτική. Δεν έχουμε καμία τιμωρητική διάθεση για τις επιχειρήσεις και τις τράπεζες. Είναι έκτακτα μέτρα, που πήρε τέτοια μέτρα για τις τράπεζες, δεν υπάρχει τέτοιο προηγούμενο νομοθέτησης. Θυμίστε μου άλλον Πρωθυπουργό που πήρε έκτακτα μέτρα για τις εταιρείες Παραγωγής Ενέργειας και τα επέστρεψε στους πολίτες και δεν πλήρωσε κανείς αυξημένο ρεύμα για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα. Δεν μπορεί να πληρώνει ο κόσμος υπέρμετρες αυξήσεις και άλλο Πρωθυπουργό που φορολόγησε και υπερκέρδη διυλιστηρίων. Η πολιτική μας, η τακτική πολιτική μας, είναι οι μειώσεις φόρων. Είναι η ενίσχυση των επιχειρήσεων. Είναι οι ανάσες στις επιχειρήσεις. Όταν κατέστη ανάγκη, παρουσιάστηκε ανάγκη, ο Κ. Μητσοτάκης, από τα πολλά λόγια ολόκληρων δεκαετιών και διάφορων πολιτικών, οι οποίοι έκαναν καριέρα με την ευαισθησία, παίζοντας με το συναίσθημα του κόσμου, πέρασε από τα λόγια στις πράξεις και έκανε αυτές τις κινήσεις. Γιατί ξέρετε, εγώ μιλάω για πράξεις και όχι λόγια.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πάμε και στις πράξεις, να δούμε ένα άλλο μεγάλο θέμα το οποίο προβληματίζει τον κόσμο, το θέμα της οικοδομής και το τι επιπτώσεις, πως θα αντιμετωπίσετε όλες αυτές τις επιπτώσεις που έχει προκαλέσει αυτή η απόφαση του ΣτΕ. Ακούγαμε χθες τον κ. Σκυλακάκη, να μιλάει για 14 χιλιάδες οικοδομικές άδειες που βρίσκονται στον αέρα αυτή την στιγμή.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κοιτάξτε, καταρχάς είναι μια απόφαση της Δικαιοσύνης. Δεν μπορεί μια Κυβέρνηση να κλείσει τα μάτια ή να μην εφαρμόσει μια απόφαση της Δικαιοσύνης. Η απόφαση είναι απολύτως σεβαστή.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πότε ψηφίστηκε ο νόμος;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ο νόμος είναι πολύ παλιός…

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί πήρε 12 χρόνια, δηλαδή κάποια στιγμή πρέπει να ξέρουμε πότε ένας νόμος είναι Ok…

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ο νόμος είναι του 2012, είχε πάρα πολλές τροποποιήσεις. Για να καταλάβετε, ακόμα και επί ΣΥΡΙΖΑ, ο κ. Σταθάκης αυτά τα οποία νομοθέτησε δεν είναι προσωπικό με τον κ. Σταθάκη, ήταν απλά τότε ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, εκείνη την περίοδο, ήταν αντίθετα με αυτά τα οποία έλεγε η απόφαση του νόμου. Δυστυχώς υπήρξε η ανάγκη, κατέστη η ανάγκη, παρουσιάστηκε η ανάγκη να γίνουν πάρα πολλές τροπολογίες πάνω σε αυτόν τον νόμο. Ο νόμος δεν μιλάει για τα ακίνητα τα οποία έχουν ξεκινήσει να γίνονται εργασίες ή υπάρχει έστω και μια δήλωση έναρξης εργασιών, αλλά για να μπορέσουμε να κινηθούμε πάνω σε συγκεκριμένα πλαίσια πρέπει να δούμε το σύνολο της απόφασης, καθαρογραμμένη την απόφαση. Εδώ τι πρέπει να κάνει η Κυβέρνηση; Η Κυβέρνηση πρέπει να προβεί σε μια σειρά από ρυθμίσεις, συμβατές με την απόφαση του ΣτΕ, ούτως ώστε να υπάρξουν όσο το δυνατόν λιγότερες περιπτώσεις που τα πράγματα θα είναι στον αέρα. Είναι κρίσιμα προφανώς τα τοπικά πολεοδομικά..

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι αλλά εδώ το ΣτΕ λέει κάτι. Λέει ότι ο νόμος είναι αντισυνταγματικός. Εσείς θέλετε να διευθετήσετε επί ενός τελεσιδίκως κριμένου αντισυνταγματικού νόμου και τι θα γίνει;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Το ΣτΕ δεν απορρίπτει εν συνόλω τον νόμο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: ‘Όχι, αλλά πολύ μεγάλα κομμάτια του.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Το ΣτΕ λέει ότι σε περιπτώσεις που δεν υπάρχουν τοπικά πολεοδομικά σχέδια, που εδώ είναι το κρίσιμο, να τρέξουν τα τοπικά πολεοδομικά σχέδια, δεν δέχεται μια σειρά από εργασίες έξτρα, μπόνους δηλαδή, οι οποίες είχαν νομοθετηθεί, ότι μπορούν να γίνουν.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πως θα το λύσετε;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Πρέπει να γίνει μια προσαρμογή. Πρέπει να δούμε την απόφαση και θα πάρει μια σειρά από αποφάσεις, νομοθετικές, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας που θα λύνουν όσο το δυνατόν περισσότερο το πρόβλημα, χωρίς να είναι αντίθετο, αντίθετες αυτές οι κινήσεις με την απόφαση του ΣτΕ. Είναι μια ισορροπία. Δεν είναι εύκολη η ισορροπία, εγώ δεν λέω ότι είναι εύκολο το θέμα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ακούγαμε στην αρχή, αν είχες ξεκινήσει οποιαδήποτε εργασία, δεν σ’ έπιανε αυτή η απόφαση. Τώρα, αυτό ισχύει πάλι σε αυτήν την περίπτωση; Για κάποιον ο οποίος δεν έχει ξεκινήσει για κάποια εργασία;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όποιος έχει οικοδομική άδεια και έχει έστω και κατ’ ελάχιστο έναρξη εργασιών, συνεχίζει κανονικά. Το λέει η Απόφαση. Αυτό δεν χρειάζεται…

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έναρξη εργασιών ως πότε;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η απόφαση δεν έχει καθαρογραφεί. Περιμένουμε το πλήρες κείμενο. Αλλά η έναρξη εργασιών είναι μέχρι προφανώς την έκδοση, φαντάζομαι, της απόφασης. Δηλαδή, η έναρξη ισχύος της απόφασης έχει μια συγκεκριμένη ημερομηνία. Μέχρι την έναρξη ισχύος της απόφασης, εάν υπάρχει έναρξη εργασιών, συνεχίζονται κανονικά οι εργασίες.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα, υπάρχει ένα παράθυρο, λοιπόν, από τώρα μέχρι το Συμβούλιο της Επικρατείας να καθαρογράψει…

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Και το ακριβές είναι ότι όποιος έχει οικοδομική άδεια, βλέπω από κάτω (σ.σ. υπότιτλος στην οθόνη), και έναρξη εργασιών.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα, όποιος έχει κάνει έναρξη εργασιών μέχρι να καθαρογραφεί η Απόφαση, έχει ένα παράθυρο χρόνου…

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Μισό λεπτό, και δεν εκκρεμεί και κάποια ―πολύ σημαντικό αυτό― ένσταση κατά των εργασιών. Αυτό είναι αυτονόητο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Από ποιόν; Από τους δήμους, ας πούμε;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι, δηλαδή, είναι δεδομένο όταν εκκρεμεί κάποια ένσταση, γιατί η απόφαση αυτή βγήκε και κατόπιν της ανάγκης να λυθεί νομοθετικά μια διαδικασία ενστάσεων.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα, σε περίπτωση που υπάρχει ένσταση;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αποφασίζουν οι Υπηρεσίες με βάση το νέο νομοθετικό πλαίσιο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μπλέξιμο… Έχει θέμα.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Είναι δύσκολο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα, όταν κάποιος δεν έχει ξεκινήσει την εργασία, μας λέτε ότι δεν μπορεί να κάνει τίποτα.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Και είναι ένα δύσκολο θέμα και ήταν δύσκολο θέμα και για κάποιους δήμους οι οποίοι αγωνίστηκαν για τη φυσιογνωμία της περιοχής τους. Είναι ένα δύσκολο θέμα και για μια σειρά από μηχανικούς και ανθρώπους οι οποίοι είχαν προχωρήσει σε μία επένδυση. Χρειάζεται να το αντιμετωπίσουμε με τον μεγαλύτερο σεβασμό στους ανθρώπους αυτούς, με καθαρά νομικούς επιστημονικούς όρους και με τη μεγαλύτερη δυνατή προσαρμογή στα νέα δεδομένα, για να μην ανατραπεί ο προγραμματισμός κάποιων συμπολιτών μας. Αυτός είναι ο στόχος. Αλλά, καλύτερα να περιμένουμε το Υπουργείο, να δούμε τις αποφάσεις που θα πάρει, έχει κάνει μια σειρά από εξαγγελίες ο κύριος Σκυλακάκης, νομίζω ότι είναι πάρα πολύ μετρημένες και θα περιμένουμε από το Υπουργείο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εγώ δεν κατάλαβα τη χρησιμότητα είχε η ανακοίνωση από το Συμβούλιο της Επικρατείας για την απόφαση, η οποία θα έχει έναρξη ισχύος από την καθαρογραφή της; Αυτό μπορεί να γίνει μετά από τρεις μήνες. Εγώ σε τρεις μήνες μπορεί να έχω ρίξει θεμέλια.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Είναι άλλο πράγμα η έκδοση της απόφασης και άλλο πράγμα η καθαρογραφή της απόφασης. Η καθαρογραφή της απόφασης είναι το πλήρες κείμενο της απόφασης που έχει την αιτιολογία, πάνω στην οποία πρέπει μετά να κινηθεί και η Κυβέρνηση και όλοι οι υπόλοιποι να έχουν γνώση.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, Προεδρία της Δημοκρατίας. Ένα θέμα το οποίο το συζητάμε πολύ, περιμένουμε να το ανοίξει ο Πρωθυπουργός. Τι περιμένουμε από εκεί;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Να περάσουν λίγες εβδομάδες, αυτό περιμένουμε.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πολύ ωραία μου απαντήσατε, σας ευχαριστώ πολύ. Χαρακτηριστικά, πάμε λιγάκι να δούμε. Ποια χαρακτηριστικά πρέπει να έχει αυτός ο υποψήφιος για τον συγκεκριμένο θεσμό;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν γνωρίζω κάτι περισσότερο, οπότε ό,τι και να σας απαντήσω θα είναι…

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Την προσωπική σας γνώμη ζητάω.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω ότι, ξέρετε, συνηθίζω ν’ απαντάω σε όλες τις ερωτήσεις και αυτό προκύπτει και από τις συνεντεύξεις και από την Ενημέρωση πολιτικών συντακτών, μετά, πλέον, από ένα αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα, ενάμισι χρόνο. Υπάρχουν κάποιες συζητήσεις που θεωρώ ότι είναι πέραν από άκαιρες ―και τώρα εντάξει για λίγες εβδομάδες― είναι και προσβλητικές για ένα θεσμό. Υπάρχει Πρόεδρος της Δημοκρατίας αυτή τη στιγμή. Υπάρχει πλήρης σεβασμός στον θεσμό, πέραν του προσώπου που υπάρχει, εννοείται, οπότε θεωρώ ότι αυτή η κουβέντα είναι προσβλητική. Θα την κάνουμε σε λίγες εβδομάδες, λίγες εβδομάδες υπομονή.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ωραία. Η πρόταση του Πρωθυπουργού θα κινηθεί στην κατεύθυνση της ευρύτερης δυνατής συσπείρωσης δυνάμεων συμπεριλαμβανομένων και των προσδοκιών της κεντροαριστεράς ή θα είναι μία πρόταση, πιστεύετε εσείς, μέσα από πιο στενή παραταξιακή λογική;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν είμαι μελλοντολόγος για να σας απαντήσω.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα ρωτήσουμε τον Λεφάκη!

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Μπορεί να σας κάνει σοφότερους!

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σας ευχαριστούμε, να είστε καλά, Καλές Γιορτές να έχουμε.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Σε όλον τον κόσμο με Υγεία.

Comments are closed.