Μαρινάκης: Ένα από τα πιο μεγάλα στοιχήματα της κυβέρνησης Μητσοτάκη κερδίζεται

…Η επιστροφή της γενιάς που έφυγε στα χρόνια της κρίσης

Ενημέρωση πολιτικών συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον υφυπουργό παρά τω πρωθυπουργώ και κυβερνητικό εκπρόσωπο Παύλο Μαρινάκη

Καλό μεσημέρι και χρόνια πολλά,

Ένα από τα πιο μεγάλα στοιχήματα της Κυβέρνησης Μητσοτάκη, το brain gain, η επιστροφή δηλαδή μιας γενιάς νέων και παραγωγικών πολιτών που έφυγαν από τη χώρα την περίοδο της κρίσης, δείχνει να κερδίζεται.

Αυτό αποτυπώνεται σε νέα έρευνα του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης που διεξήχθη τον μήνα Οκτώβριο σε δείγμα πολιτών που έφυγαν στο εξωτερικό κατά τη διάρκεια της κρίσης και επέστρεψαν στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια.

Με βάση τα στοιχεία της Eurostat που ανακοίνωσε το Υπουργείο Οικονομικών τον Μάρτιο του 2024, από τους 680.000 που είχαν φύγει από την χώρα, όπως είχε υπολογίσει η Τράπεζα της Ελλάδος, έχουν επιστρέψει πάνω από 350.000, πάνω από τους μισούς δηλαδή.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας το 46% των Ελλήνων που επέστρεψαν στην πατρίδα τους, εργάζεται πλέον σε ελληνική επιχείρηση, οργανισμό ή υπηρεσία, ενώ το ποσοστό αυτό αν συμπεριληφθούν οι εργαζόμενοι σε πολυεθνικές με δραστηριότητα στη χώρα και οι αυτοαπασχολούμενοι – ελεύθεροι επαγγελματίες, φτάνει το 83%.

Το 7% εξ αυτών μάλιστα, εργάζεται εξ αποστάσεως σε εταιρείες ή οργανισμούς του εξωτερικού, κάτι που συνεισφέρει στην ελληνική οικονομία με έναν ακόμη τρόπο, ο οποίος δεν ήταν συνήθης κατά το παρελθόν.

Υψηλές, όμως, είναι και οι μισθολογικές απολαβές των Ελλήνων που επέστρεψαν, καθώς ο μέσος μισθός που προκύπτει από τα αποτελέσματα της έρευνας διαμορφώνεται στα 2. 370 ευρώ το μήνα, ενώ μόλις το 22% αμείβεται με έως 1000 ευρώ το μήνα.

Χρονιά-ρεκόρ για την επιστροφή των Ελλήνων ήταν το 2020, οπότε και καταγράφηκε το μεγαλύτερο “κύμα” επιστροφής της τελευταίας 15ετίας, με το 2022 να έπεται στη δεύτερη θέση.

Χαρακτηριστικό είναι επίσης ότι στην ερώτηση για το αν είναι αισιόδοξοι για το μέλλον τους και για το αν θεωρούν την Ελλάδα ως “τόπο να ζεις”, απαντούν κατά πλειοψηφία θετικά, στοιχείο ιδιαίτερης αξίας, αν λάβει κανείς υπόψιν τη σύγκριση που κάνουν αυτοί οι πολίτες με τις χώρες του εξωτερικού στις οποίες έζησαν τα προηγούμενα χρόνια.

Η επιστροφή αυτού του σημαντικού κεφαλαίου για την χώρα, δεν ήρθε τυχαία, αλλά ως απότοκος μεταρρυθμίσεων και τομών που προωθεί η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας από το 2019: Ο εκσυγχρονισμός του Δημοσίου τομέα, η ψηφιοποίηση του κράτους, η αύξηση των μισθών, η μείωση πάνω από 60 φορολογικών συντελεστών, η προσέλκυση επενδύσεων, η βελτίωση του επιχειρηματικού και εργασιακού περιβάλλοντος, η απόκτηση της επενδυτικής βαθμίδας, το γεγονός ότι καταγράψαμε τους υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης στην Ευρώπη, αλλά και μία από τις μεγαλύτερες μειώσεις χρέους παγκοσμίως.

Και, κυρίως, η δημιουργία πάνω από 500.000 θέσεων εργασίας, κάτι που οδήγησε στην μείωση της ανεργίας σε μονοψήφιο ποσοστό, φτάνοντας στα προ κρίσης επίπεδα. Ενώ στον ευαίσθητο δείκτη της ανεργίας των νέων έως 24 ετών, έχουμε πέσει στο 20%, ενώ μόλις το 2019 ήταν 36,5%.

Αλλά και κάτι ακόμη: Η εμπέδωση του κλίματος πολιτικής σταθερότητας, ίσως είναι η πιο μεγάλη συνεισφορά της κυβέρνησης στην ενίσχυση του ευνοϊκού επιχειρηματικού και εργασιακού περιβάλλοντος, που με τη σειρά του, προσμετράται στην σκέψη όσων επιστρέφουν στην χώρα μας για να συμβάλλουν στην προκοπή της.
Η Κυβέρνηση θα συνεχίσει να στηρίζει τις νέες γενιές, τόσο αυτούς που επιστρέφουν, αλλά και όσους πήραν την εξίσου δύσκολη απόφαση να παραμείνουν στην Ελλάδα τα χρόνια της κρίσης, δίνοντας ακόμη περισσότερες ευκαιρίες και προοπτικές.

—–

Vouchers ύψους 800 ευρώ το μήνα ανά παιδί θα λάβουν 2.500 παιδιά και οι οικογένειές τους μέσω του Προγράμματος Πρώιμης Παιδικής Παρέμβασης, που θα υλοποιήσει το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, σε συνεργασία με την Ελληνική Εταιρία Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης.

Στόχος του προγράμματος είναι η ενίσχυση της ανάπτυξης των παιδιών με αναπηρία ή αναπτυξιακή διαταραχή ή με αυξημένη πιθανότητα εμφάνισης αναπτυξιακών διαταραχών, από τη γέννησή τους, έως και την ηλικία των 6 ετών.

Δικαιούχοι του προγράμματος είναι, μεταξύ άλλων, οι πιστοποιημένοι μη κερδοσκοπικοί φορείς που παρέχουν υπηρεσίες σε παιδιά και σε άτομα με αναπηρία, οι Δήμοι, τα κέντρα κοινωνικής πρόνοιας, οι μονάδες ψυχικής υγείας και τα κέντρα ειδικών θεραπειών.

Το ύψος του voucher διαμορφώνεται ανάλογα με τον αριθμό συνεδριών που ορίζεται στο Εξατομικευμένο Πλάνο Παρέμβασης ότι θα πρέπει να γίνουν ανά μήνα, σύμφωνα με τις ανάγκες του κάθε παιδιού.

Το Πρόγραμμα, αξιοποιώντας πόρους 35 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, θέτει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το πλαίσιο παροχής υπηρεσιών Πρώιμης Παρέμβασης με τη δημιουργία μητρώου πιστοποιημένων φορέων προκειμένου να εξασφαλιστεί η ποιοτική παροχή υπηρεσιών προς τα παιδιά αλλά και η παράλληλη ενδυνάμωση των οικογενειών τους.
—–
Αρχίζει σήμερα η υλοποίηση του Προγράμματος Σχολικών Γευμάτων σε μαθητές Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για τα σχολικά έτη 2024-2025 και 2025-2026 συνολικού προϋπολογισμού 345 εκατ. Ευρώ.
Ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε νωρίτερα από κάθε άλλη φορά και παράλληλα, αυξήθηκε
• ο αριθμός των γευμάτων ανά ημέρα από 217.000 σε 231.000,
• ο αριθμός των Δήμων που υλοποιείται το Πρόγραμμα, από 133 σε 153 και
• ο αριθμός των σχολικών μονάδων που συμμετέχουν στο Πρόγραμμα από 1.658 σε 1.882.

—–

Με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Χρήστου Στυλιανίδη εγκρίθηκε η διενέργεια διαγωνισμού με πρόσκληση από το ΤΑΙΠΕΔ για την ανάδειξη του αναδόχου για την αποκατάσταση του Λιμένα του Βόλου, μετά τις καταστροφές από τα ακραία φαινόμενα Daniel και Elias προϋπολογισμού 9,6 εκατ. Ευρώ.

Πρόκειται για ένα έργο ζωτικής σημασίας για την τοπική κοινωνία του Βόλου που δοκιμάστηκε από τα ακραία καιρικά φαινόμενα τον περασμένο χειμώνα. Τα έργα αποκατάστασης πληγεισών περιοχών βρίσκονται σε πρώτη προτεραιότητα.

—-
Ο Πρωθυπουργός συναντήθηκε σήμερα με τον βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας Χάρη Θεοχάρη τον οποίο και πρότεινε ως υποψήφιο για την χώρα μας για τη θέση του Γενικού Γραμματέα του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού.

Η θέση αυτή δίνει στην χώρα μας την δυνατότητα για ενεργότερη συμμετοχή στην διαμόρφωση της διεθνούς τουριστικής πολιτικής και θα συμβάλει ακόμα περισσότερο στην βελτίωση της διεθνούς εικόνας της χώρας, την προώθηση του ελληνικού τουρισμού και τη δημιουργία στρατηγικών συμμαχιών.

Αύριο, Τετάρτη 30 Οκτωβρίου ο Πρωθυπουργός θα συναντηθεί με τον Πρόεδρο της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας Φράνκ-Βάλτερ Σταϊνμάιερ ο οποίος πραγματοποιεί επίσημη επίσκεψη στην Ελλάδα.

Την Πέμπτη 31 Οκτωβρίου θα συνεδριάσει υπό τον Πρωθυπουργό στο Μέγαρο Μαξίμου το Υπουργικό Συμβούλιο. Για τα θέματα της συνεδρίασης θα ακολουθήσει νεότερη ανακοίνωση.

Την Πέμπτη, ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα συναντηθεί με τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκο Χριστοδουλίδη κατά την εκ των προτέρων προγραμματισμένη έλευσή του στην Ελλάδα.

Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, ανησυχεί η Κυβέρνηση για τη στάση βουλευτών της κυβερνητικής πλειοψηφίας στον προϋπολογισμό και για τη στάση του κ. Σαμαρά, ειδικότερα;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι, δεν υπάρχει καμία ανησυχία. Θα είναι ένας ακόμα προϋπολογισμός, που ως στόχο θα έχει οι αυξήσεις των εισοδημάτων – όπως συνέβη και τα προηγούμενα χρόνια – να είναι μεγαλύτερες από τις αυξήσεις των τιμών. Ο στόχος της Κυβέρνησης είναι κάθε χρόνο να μειώνουμε όλο και περισσότερο την πολύ μεγάλη απόσταση, που είχαμε να μειώσουμε -και ακόμα είναι σημαντική- από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, ως προς το διαθέσιμο εισόδημα. Όπως είπε και σήμερα ο Πρωθυπουργός κατά την επίσκεψή του στο νέο κτίριο της ΑΑΔΕ, θα συνεχίσουμε τον πόλεμο κατά της φοροδιαφυγής με συγκεκριμένα αποτελέσματα, που θα οδηγήσει σε ακόμα περισσότερες μειώσεις φόρων. Αυτό που απασχολεί τους πολίτες, αυτό που απασχολεί το σύνολο των ψηφοφόρων, είτε στηρίζουν την Κυβέρνηση, είτε όχι, είναι ακόμα καλύτερη ζωή. Ακόμα πιο γρήγορη προώθηση αυτού για το οποίο εξελέγη η Κυβέρνηση αυτή. Αυτή είναι η συζήτηση και μ’ αυτό θα ασχοληθούμε.

Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Κύριε Εκπρόσωπε, στο μήνυμά του για την 28η Οκτωβρίου, ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ ο κ. Ανδρουλάκης, χθες, αναφέρθηκε μεταξύ άλλων και στα εθνικά θέματα δείχνοντας προς την Τουρκία και λέγοντας «δεν δεχόμαστε κανενός είδους παζάρι». Ήθελα το σχόλιό σας γι’ αυτό και αν έχουμε κάτι νεότερο για το επικείμενο ραντεβού του Πρωθυπουργού με τον κ. Ανδρουλάκη.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Προφανώς δεν δεχόμαστε κανενός είδους παζάρι και αυτό το οποίο τονίζουμε είναι ότι είναι μόνο μια η διαφορά την οποία έχουμε με την Τουρκία και η οποία θέλουμε να λυθεί επί τη βάση του Διεθνούς Δικαίου. Δηλαδή ο καθορισμός ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας. Το υπενθυμίζουμε σε όλους τους τόνους και καλό είναι και τα κόμματα της αντιπολίτευσης να εκφράζουν, ακριβώς έτσι, την ίδια εθνική γραμμή που υπηρετούν διαχρονικά όλες οι ελληνικές Κυβερνήσεις. Ως προς τη συνάντηση αναμένουμε – όπως έχω πει πάρα πολλές φορές – από την πλευρά του κ. Ανδρουλάκη κάποιες ημερομηνίες για να γίνει το συγκεκριμένο ραντεβού.

Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, η Κυβέρνηση – θέτω ευθέως το ερώτημα – είναι σε ανοιχτή ρήξη με τη διοίκηση της Motor Oil; Γιατί σήμερα είχαμε μια ανακοίνωση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία αφήνει σοβαρές αμφιβολίες, όπως λέει η ίδια, ότι μια εξαγορά που έκανε η θυγατρική της χτυπάει σε θέματα ανταγωνισμού. Τελικά πάτε σε ρήξη με τη διοίκηση της Motor Oil;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτό είναι αδιανόητο ως διατύπωση γι’ αυτή την Κυβέρνηση. Η Κυβέρνηση αυτή ούτε πολεμάει κανέναν, ούτε όμως σε καμία περίπτωση παρεμβαίνει στη λειτουργία των Ανεξάρτητων Αρχών. Δεν είμαστε εμείς από τις Κυβερνήσεις που στα λόγια θα τα βάζαμε με τα μεγάλα συμφέροντα και στην πράξη κάναμε το αντίθετο. Η Κυβέρνηση αυτή στηρίζει την επιχειρηματικότητα, τις πολύ μεγάλες επιχειρήσεις, επιχειρήσεις οι οποίες είναι πυλώνες για την οικονομία μας, όπως οι δύο μεγάλες επιχειρήσεις πετρελαίου, τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, το σύνολο του επιχειρηματικού κόσμου για να δημιουργούνται θέσεις εργασίας. Από εκεί και πέρα, δεν θα κάνει συγκεκριμένη αναφορά η Κυβέρνηση ή κάποιο σχόλιο σε μια διαδικασία που έχει να κάνει με μια Ανεξάρτητη Αρχή – με την Επιτροπή Ανταγωνισμού- σε καμία περίπτωση. Άρα, δεν συνδέεται αυτό το οποίο λέτε με την κυβερνητική πολιτική, με τις κυβερνητικές διαθέσεις σε καμία περίπτωση. Ούτε μπορούμε να το σχολιάσουμε, γιατί απ’ ότι καταλαβαίνει είναι κάτι που βρίσκεται, αυτή τη στιγμή, σε επίπεδο δημοσιευμάτων και εν εξελίξει.

Γ. ΣΑΚΚΟΥΛΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, θέλω να ρωτήσω το εξής: το Καλοκαίρι του 2022, ο τότε Υπουργός Υγείας, ο κ. Πλεύρης, είχε ανακοινώσει πως κατατέθηκε αγωγή του ελληνικού δημοσίου προς την Novartis αξιώνοντας 214 εκ. για την ηθική βλάβη του δημοσίου. Υπάρχει κάποια εξέλιξη σ’ αυτή την υπόθεση της αγωγής;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν γνωρίζω κάποια εξέλιξη αν υπάρχει. Πρέπει να ενημερωθούμε για την πορεία της συγκεκριμένης υπόθεσης. Πάντως μου δίνετε την ευκαιρία να διαχωρίσω για ακόμα μια φορά την πολύ σοβαρή διάσταση της συγκεκριμένης υπόθεσης ως προς όλα τα υπόλοιπα, πέραν αυτών των οποίων προσπάθησε να κάνει η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ για να παραστήσει ότι δήθεν είχαμε τότε «το μεγαλύτερο σκάνδαλο από συστάσεως του ελληνικού κράτους». Και, μάλιστα, επειδή βρίσκονται σε αμηχανία όλοι όσοι καλούνται από την αντιπολίτευση να σχολιάσουν τις τελευταίες εξελίξεις, σκόπιμα προσπαθούν να βάλουν τη διάσταση, την πολύ σοβαρή, την παγκόσμια διάσταση – δεν είναι μόνο ελληνική διάσταση – του σκανδάλου Novartis, του ζητήματος Novartis με την υπόλοιπη διάσταση η οποία φαίνεται παίρνει έναν άλλο δρόμο πλέον και θα δούμε όλοι αυτοί – τέλος πάντων – οι οποίοι κατέθεσαν ό,τι κατέθεσαν και προστατεύθηκαν τότε ως μάρτυρες αλλά απεδείχθησαν ψευδομάρτυρες αν τους έβαλε κάποιος και γιατί τους έβαλε να πουν ό, τι είπαν.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, την περασμένη εβδομάδα ο κύριος Σαλμάς είπε στη Βουλή, ο ανεξάρτητος βουλευτής, ο πρώην βουλευτής σας, πως είχε πει στον Πρωθυπουργό για τις τουρκικές αντλίες βενζίνης και το λαθρεμπόριο καυσίμων, με αφορμή την έρευνα του Μετσοβίου για το 27% των αντλιών στα πρατήρια. Είπε, μεταξύ άλλων, ότι αν ήταν Ανεξάρτητη Αρχή μπορεί να μη βλέπαμε αυτό το πόρισμα, αλλά, ευτυχώς, είναι το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Τι εννοεί ο μέχρι πρότινος βουλευτής σας; Τι κάνετε με τις Ανεξάρτητες Αρχές;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ’ αρχάς, δεν είμαι εκπρόσωπος ενός ανεξάρτητου βουλευτή, είμαι εκπρόσωπος της Κυβέρνησης και η Κυβέρνηση αυτή, με βάση και τις επίσημες εκθέσεις για το κράτος δικαίου, τις εκθέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής – και όχι της Νέας Δημοκρατίας ή κάποιας εσωτερικής αρχής- που εκτιμά τα δεδομένα για το κράτος δικαίου σε όλες τις χώρες, έχει κάνει σημαντική πρόοδο, όχι μόνο πέρυσι, και φέτος με συγκεκριμένα στοιχεία και συγκεκριμένα δεδομένα. Ο κύριος Σαλμάς μπορεί να λέει ό,τι θέλει, προφανώς από την ανεξαρτητοποίησή του και μετά, φαίνεται ότι θυμάται πράγματα τα οποία όταν ήταν βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας δεν τα έλεγε και δεν νομίζω ότι αυτή τη στιγμή, αυτό το οποίο περιμένουν οι πολίτες είναι ν’ απαντάμε σε αόριστες αναφορές. Το έχω πει πάρα πολλές φορές, λόγω και της επαγγελματικής μου ιδιότητας, δόξα τω Θεώ, έχουμε θεσμούς, έχουμε Αρχές, έχουμε Δικαιοσύνη, όταν κάποιος θέλει να πει κάτι σοβαρό, θέλει να καταγγείλει, έχει να πάει. Όταν απλά περιφέρεται από το ένα κανάλι στο άλλο για να συκοφαντήσει και να πετάξει λάσπη στον ανεμιστήρα, νομίζω ότι στερείται οποιασδήποτε αξιοπιστίας. Το αντιλαμβάνεστε όλοι, ειδικά εσείς που είστε έμπειροι δημοσιογράφοι, ότι δεν έχει καμία αξία, απλά η παράθεση πραγμάτων που μπορεί κάποιος να θυμήθηκε έξι μήνες μετά, ένα χρόνο μετά, ενάμισι χρόνο μετά. Δόξα τω Θεώ προχωράει ο κόσμος, έχουμε ζήσει και την πτώση κάθε αυταπάτης σε αυτή τη χώρα και ξέρουμε πάρα πολύ καλά τι μετράει. Μετράνε τα δεδομένα, μετράνε τα στοιχεία, μετράνε τα επίσημα πορίσματα όλων όσοι αξιολογούν ζητήματα, ελευθερία του Τύπου, Κράτους Δικαίου. Όλα τα υπόλοιπα δεν έχουν καμία αξία.

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, ο κύριος Γεωργιάδης είπε σε σημερινή του συνέντευξη ότι «η Ελλάδα πρέπει να έχει ένα εκλογικό σύστημα πλειοψηφικό που θα δίνει στο πρώτο κόμμα αυτοδυναμία. Η Ελλάδα και η κατάσταση της κοινωνίας δεν σηκώνει πολιτική αστάθεια». Σε προηγούμενες ενημερώσεις πολιτικών συντακτών έχετε αποκλείσει αυτό το ενδεχόμενο, έχει αλλάξει κάτι; Γιατί ο κύριος Γεωργιάδης είναι υπουργός και αντιπρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας και το επαναφέρει συνεχώς.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Προφανώς, όταν τον ρωτάνε, συνεχίζει να διατυπώνει τις πάγιες θέσεις του, όπως σας έχω απαντήσει και σε αντίστοιχες προηγούμενες ερωτήσεις. Και με τον ίδιο τρόπο σας απαντάω, για το ζήτημα του εκλογικού νόμου δεν υπάρχει κανένα τέτοιο θέμα.

ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Τις τελευταίες εβδομάδες έχει ξεκινήσει αυτή η σεναριολογία, ονοματολογία, σε σχέση με την Προεδρία της Δημοκρατίας. Έχει αποφασίσει η Κυβέρνηση να μην ανανεώσει τη θητεία της κυρίας Σακελλαροπούλου, κατά πρώτον; Και κατά δεύτερον, έχει αποφασίσει η Κυβέρνηση να ξεκινήσει νωρίτερα τις διαδικασίες, όπως είχε συμβεί και πριν από δέκα χρόνια με τον κύριο Σαμαρά, το Νοέμβριο του ΄14;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Επαναλαμβάνω ότι η συζήτηση για τον ή την Πρόεδρο της Δημοκρατίας είναι εξαιρετικά πρόωρη και τη θεωρώ και προσβλητική για τον θεσμό και το πρόσωπο. Η κυρία Σακελλαροπούλου επιτελεί με εξαιρετική σοβαρότητα τα καθήκοντά της, έχει μία διαδρομή η οποία, νομίζω, αξίζει το λιγότερο, απόλυτο σεβασμό στον θεσμό. Είναι πάρα πολύ νωρίς, δεν υπάρχει καμία απόφαση από τον Πρωθυπουργό και δεν έχει και καμία αξία αυτή τη στιγμή να μπούμε σε καμία τέτοια διαδικασία σεναριολογίας. Ούτε παραγωγικό είναι, ούτε αφορά τη συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών, είναι ένα πολύ σοβαρό θέμα, προφανώς, που θα συζητηθεί στην ώρα του, η οποία δεν είναι τώρα.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, η κυρία Αραμπατζή την προηγούμενη εβδομάδα είπε στη Βουλή, με αφορμή ερώτησή της στον κύριο Τσιάρα πως δεν φταίει η Νέα Δημοκρατία, ούτε ο αγροτικός κόσμος να πληρώνει τους μοιραίους χειρισμούς του προκατόχου σας, του κυρίου Αυγενάκη. Η κυρία Αραμπατζή, αν δεν κάνω λάθος, ήταν υφυπουργός του κυρίου Αυγενάκη, καταγγέλλει τον υπουργό για κάτι;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν το γνωρίζω αυτό, αυτό, προφανώς, θα πρέπει να ρωτήσετε την κυρία Αραμπατζή και μάλιστα να σας πω ότι και επί υπουργίας του νυν υπουργού, του κυρίου Τσιάρα, και των προκατόχων του, κατάφερε το υπουργείο με τους οργανισμούς και τους εποπτευόμενους φορείς να ανταποκριθεί σε πάρα πολλά αιτήματα του αγροτικού κόσμου και δύσκολα αιτήματα, δόθηκαν αποζημιώσεις ρεκόρ, σίγουρα παρατηρήθηκαν και δυσλειτουργίες τις οποίες προσπαθεί να διορθώσει και η τωρινή ηγεσία, αλλά όλα τα υπόλοιπα, προφανώς, είναι αντικείμενα τα οποία όταν αναφέρονται ή διατυπώσεις όταν αναφέρονται, πρέπει να τις δικαιολογεί, να τις αιτιολογεί αυτός ο οποίος τις διατυπώνει.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Υπάρχει, ωστόσο, θέμα επιστροφής του κυρίου Αυγενάκη στην Κοινοβουλευτική Ομάδα, με αφορμή ας πούμε τον Προϋπολογισμό;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι, δεν γνωρίζω κάτι τέτοιο.

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, την επιδίωξη επιβολής κυρώσεων κατά της Ελλάδας για την άρση του καθεστώτος προστασίας προστατευόμενων μαρτύρων για το σκάνδαλο Novartis προανήγγειλε μέσω του Docoumendo ο δικηγόρος τους στις Ηνωμένες Πολιτείες, Στίβεν Κον, οποίος είχε πει σε προγενέστερη συνέντευξή του, το ΄19, πως μια τέτοια πράξη θα συνιστούσε παραβίαση του Διεθνούς Δικαίου. Υπάρχει τέτοιο ενδεχόμενο; Και πώς κρίνετε;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ο καθένας μπορεί να προσφύγει όπου θέλει και να ζητήσει ό,τι θέλει. Αλλά, απευθυνόμενος προς εσάς και προς τους πολίτες και σε όποιον μας ακούει, πόσο λογικό είναι κάποιος να βγαίνει, ως προστατευόμενος μάρτυρας, να ισχυρίζεται κάτι, αυτό ν’ αποδεικνύεται ψευδές και να συνεχίζεται η προστασία του; Ο νόμος μιλάει για προστατευόμενους μάρτυρες, όχι για προστατευόμενους ψευδομάρτυρες. Είναι ένα πρόθεμα το οποίο αλλάζει όλη την ουσία.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, στην υπόθεση Novartis, εξετάζει η κυβερνητική πλειοψηφία, η Νέα Δημοκρατία, το ενδεχόμενο σύστασης Εξεταστικής Επιτροπής; Ο κ. Βορίδης είπε ότι θα ήταν ενδιαφέρον να το δει πολιτικά το θέμα η Βουλή.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι. έχω την εντύπωση ότι, αν και όντως ως συζήτηση έχει ενδιαφέρον, δεν νομίζω ότι είναι στις προθέσεις της κυβερνητικής πλειοψηφίας. Αυτό το οποίο έχει πάρα πολύ μεγάλη σημασία, είναι κατά τη διάρκεια της εξέτασης από τη Δικαιοσύνη των αγωγών και των μηνύσεων των προσώπων που στοχοποιήθηκαν και «κρεμάστηκαν στα μανταλάκια» και ούτε καν παραπέμφθηκαν να δικαστούν, δηλαδή δεν είχαμε όχι απλά απαλλαγή, είχαμε μη παραπομπή, που σημαίνει ότι δεν υπήρχαν ενδείξεις, η Δικαιοσύνη εξετάζοντας πλέον τους τέως προστατευόμενους ψευδομάρτυρες, να διερευνήσει τα κίνητρα τους, αν είχανε πάρει εντολές, από ποιους είχανε πάρει εντολές, αυτό έχει πολύ μεγάλη σημασία. Δηλαδή είναι νομίζω ζήτημα ξεκάθαρα της τακτικής Δικαιοσύνης, η οποία πλέον δεν έχει και κανέναν περιορισμό να διερευνήσει το συγκεκριμένο θέμα.

Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, βάζω το θέμα των μισθωμάτων και το ερώτημα είναι, αν η Κυβέρνηση αξιοποιήσει τα δεδομένα που έχει η ΑΑΔΕ, γιατί είναι ο μοναδικός φορέας που παίρνει τα μισθώματα όταν γίνεται μια σύμβαση και την ίδια στιγμή, βλέπουμε εταιρίες real estate, οι οποίες νοικιάζοντας ένα διαμέρισμα, ανακοινώνουν ότι αυξήθηκαν τα μισθώματα 30 και 40%, όταν το 80% των μισθωμάτων έχουν ένα σταθερό συμβόλαιο τριών ετών. Σε αυτή την τακτική των real estate, οι οποίοι κυρίως δίνουν στοιχεία για την ζητούμενη τιμή και όχι για την πραγματική, υπάρχει κάποια σκέψη πως να αντιμετωπίσει αυτό το φαινόμενο; Της ανόδου των τιμών δηλαδή, θεωρητικά.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εδώ από την ερώτηση σας προκύπτουν δύο θέματα. Το ένα έχει να κάνει με την άνοδο των τιμών, η οποία είναι μια ευρύτερη συζήτηση για το στεγαστικό ζήτημα. Έχει βέβαια δύο όψεις. Είναι η όψη του μισθωτή, είναι και η όψη του εκμισθωτή. Ένας πληρώνει παραπάνω, ο άλλος εισπράττει περισσότερα. Για το στεγαστικό η Κυβέρνηση ανακοίνωσε μια σειρά από πολύ σημαντικές πρωτοβουλίες στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης και τις εξειδικεύσαμε στην ακριβώς δίπλα αίθουσα, με τους συναρμόδιους Υπουργούς, την κ. Ζαχαράκη, τον κ. Παπαθανάση. Μια σειρά από προγράμματα που έχουν ως στόχο να πέσουν στην αγορά περισσότερα ακίνητα με μακροχρόνια μίσθωση, αλλά και μια σειρά από άλλες πρωτοβουλίες, όπως είναι το πρόγραμμα «Σπίτι Μου 2», το πρόγραμμα «Ανακαινίζω», αύξηση των επιδομάτων για την στέγαση των φοιτητών, να μην τα πω τώρα όλα και υπάρχει και η άλλη διάσταση του ελέγχου. Γιατί μου περιγράφετε, αυτό το οποίο περιγράφετε υποκρύπτει και κάποιες αθέμιτες πρακτικές ενδεχομένως. Αυτό προφανώς είναι αυτονόητο ότι πλέον το κράτος έχει τα εργαλεία να το κάνει. Όπως αντίστοιχα ας πούμε, έχει τα εργαλεία να ελέγχει τις παράνομες συνταγογραφήσεις ή και μια σειρά από άλλες υποθέσεις που μέσω των υπηρεσιών της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, είδαμε να παίρνουν το φως της δημοσιότητας και κυρίως τον δρόμο για τη Δικαιοσύνη. Χωρίς να σημαίνει, ότι αυτό το οποίο μου λέτε συνεπάγεται κάποια παράνομη πράξη ή συλλήβδην όλες οι εταιρίες αυτές παρανομούν. Σε καμία περίπτωση. Είναι δεδομένο ότι πρέπει να ελεγχθεί.

Γ. ΣΚΙΝΤΖΗ: Κύριε Εκπρόσωπε, διάβασα λίγο νωρίτερα σε αποκλειστικό ρεπορτάζ, ότι το «περίφημο» τέταρτο βαγόνι, της εμπορικής αμαξοστοιχίας, της τραγωδίας των Τεμπών, για το οποίο έχουν γραφτεί πολλά, σύμφωνα με μελέτη διορισμένου μεταλλειολόγου, καθηγητή από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, καταλήγει στη διαπίστωση ότι παραμορφώθηκε όχι από έκρηξη, αλλά από την πρόσκρουση, ωστόσο ακόμα δεν έχουν γίνει γνωστά τα αίτια της πυρκαγιάς. Ήθελα το σχόλιο σας.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν κάνουμε κανένα σχόλιο, για αυτή την τόσο σοβαρή υπόθεση, το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών. Είναι εν εξελίξει, υπό διερεύνηση. Είναι σημαντικό η Δικαιοσύνη να παραγγέλνει κάθε πραγματογνωμοσύνη, η οποία απαντά σε ερωτήματα. Από εκεί και πέρα βέβαια, θα κάνω ένα σχόλιο, προφανώς αν είχαμε το αντίθετο πόρισμα ή το δημοσίευμα έλεγε το αντίθετο, μπορεί να ήταν σε κάποια συγκεκριμένα Μέσα, πρώτη είδηση, ενώ σήμερα δεν έχει ακουστεί πάρα πολύ. Εγώ θα πω, ότι όποιο και να είναι το πόρισμα κάθε πραγματογνωμοσύνης, το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών, δεν θα έπρεπε να είναι αντικείμενο τηλεδικών, ούτε θα έπρεπε οποιοσδήποτε, πέραν της Δικαιοσύνης να βγάζει ετυμηγορίες και να παίζει, επαναλαμβάνω, με τον πόνο πονεμένων ανθρώπων, με τον πόνο ανθρώπων, οι οποίοι χάσανε συγγενείς, χάσανε φίλους και κανείς δεν μπορεί να καταλάβει πόσο δύσκολο είναι αυτό το οποίο ζουν. Άρα, ας αφήσουμε την Δικαιοσύνη να κάνει τη δουλειά της και όσο πιο γρήγορα οι συγγενείς των θυμάτων να βρουν το δίκιο τους, να τιμωρηθούν οι ένοχοι, να πληρώσουν οι ένοχοι, αλλά όπως θα αποφασίσει η Δικαιοσύνη και μόνο αυτή.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, αύριο ο Πρωθυπουργός θα υποδεχθεί τον Γερμανό Πρόεδρο, κ. Στάϊνμάγιερ. Πρόκειται να του θέσει θέμα διεκδίκησης κατοχικού δανείου και πολεμικών αποζημιώσεων;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κοιτάξτε, δεν γνωρίζω την ατζέντα της συνάντησης, αλλά είναι δεδομένο ότι τα ζητήματα των γερμανικών αποζημιώσεων και συνολικά του κατοχικού δανείου, αποτελούν πάγιες εθνικές διεκδικήσεις, πάγιες ελληνικές διεκδικήσεις και απαράγραπτα αιτήματα της ελληνικής Πολιτείας και σας ευχαριστώ για την ευκαιρία που μου δίνετε με την ερώτηση σας, τα οποία ουδέποτε απεμπολήθηκαν και αυτό είναι κάτι το οποίο θέλουμε να το κάνουμε σαφές και θα συνεχίσουν προφανώς να τίθενται με τον προσήκοντα τρόπο.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Και κάτι για κάποια λεγόμενα του κ. Βορίδη σήμερα. Είπε πως την επόμενη φορά που κάποιος θα πει «ανησυχώ για τα ελληνοτουρκικά» να ερωτηθεί «γιατί ανησυχείτε καλέ μου κύριε». Έχει υπάρξει επικοινωνία του Πρωθυπουργού με τον κ. Σαμαρά, για να τον ρωτήσει γιατί ανησυχεί; Ή θα υπάρξει;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν γνωρίζω για κάποια επικοινωνία. Ως προς τα εθνικά θέματα, νομίζω ότι οι απαντήσεις που έχουμε δώσει με τις πράξεις μας και με το πόσο έχει ισχυροποιηθεί η χώρα, είναι τόσο ξεκάθαρες και δεν επιδέχονται αμφισβήτησης, που δεν χρειάζεται να πούμε πολλά περισσότερα. Και θα συνεχίσουμε όπως έχουμε καθήκον να απαντάμε σε κάθε ερώτημα χωρίς κορώνες, αλλά με ουσία και με στόχο η Ελλάδα να ψηλώσει στην πράξη και όχι στα λόγια. Αυτό προσπαθούμε να κάνουμε.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Ρωτώ και με αφορμή τις αναφορές βουλευτών σας για κακή χημεία μεταξύ των δύο ανδρών. Αν έχει υπάρξει κάποια πρωτοβουλία ή θα υπάρξει για την επικοινωνία των δύο, δεδομένου ότι είναι πρώην πρωθυπουργός, δεν είναι ένας απλός βουλευτής.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εδώ δεν κάνουμε συζητήσεις, μαθήματα χημείας, αυτό είναι ειδικότητα άλλων. Εδώ θέλουμε να απαντάμε με τα πεπραγμένα της Κυβέρνησης. Και ειδικά στα εθνικά θέματα, αυτό το οποίο πρέπει να κάνουμε είναι από τις απαντήσεις μας να προκύπτει ότι η χώρα μας ισχυροποιείται μέρα με τη μέρα. Αυτή είναι η δική μας η δουλειά.
Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Επειδή ο κ. Σαμαράς εκφράζει συνεχώς αμφιβολίες και αμφισβητεί πράγματα και κάνει υποθέσεις, ας πούμε, όπως λέτε κι εσείς, και ειδικά για τα εθνικά ζητήματα. Η «κόκκινη» γραμμή για τον κ. Σαμαρά ποια είναι από την Κυβέρνηση; Ή δεν υπάρχει «κόκκινη» γραμμή; Μπορεί να λέει ό,τι θέλει , όποτε θέλει;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Έχουμε πει ότι ο κ. Σαμαράς είναι ο μόνος βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας ο οποίος έχει διατελέσει πρωθυπουργός της χώρας και πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας. Άρα, προφανώς, ούτε σχολιάζουμε τις τοποθετήσεις του. Είναι μία ξεχωριστή κατηγορία. Δεν είναι πολλοί. Στην Κοινοβουλευτική Ομάδα είναι ο μόνος πρώην πρωθυπουργός. Με απόλυτο σεβασμό, μάλιστα, και στην πορεία του και στη διαδρομή του.
Από εκεί και πέρα, όχι ως απάντηση στον κ. Σαμαρά, ως αυτονόητη υποχρέωσή μας απέναντι στο σύνολο της ελληνικής κοινωνίας, οφείλουμε να δίνουμε απαντήσεις σε κάθε τι που αφορά το κυβερνητικό έργο, σε κάθε αιτίαση η οποία προβάλλεται είτε από τον Τύπο, είτε από έναν βουλευτή, είτε από ένα κόμμα της αντιπολίτευσης. Και εκεί όπου δεν υπάρχει ποτέ περίπτωση να αφήσουμε, το κάνουμε σε όλες τις υπόλοιπες συζητήσεις, αλλά ειδικά εκεί δεν πρόκειται να αφήσουμε ούτε μισή σπιθαμή παραφιλολογίας ή διακίνησης fake news από οποιοδήποτε μέσο, είναι στα εθνικά θέματα. Και το λέω ξανά, επειδή το βάλατε στο ερώτημά σας, τη φράση «κόκκινη γραμμή», εκεί είναι η απόλυτη «κόκκινη» γραμμή. Και όλη αυτή η προσπάθεια των τελευταίων μηνών από συγκεκριμένα μέσα να χτιστεί ένα αφήγημα ενδοτικότητας, είναι απίστευτα επικίνδυνο για τη χώρα. Πέραν του ότι είναι εντελώς αντίθετο με την πραγματικότητα, είναι και εξαιρετικά επικίνδυνο. Εκεί, λοιπόν, θα επιμείνουμε, γιατί αυτό είναι το καθήκον μας απέναντι στο σύνολο της ελληνικής κοινωνίας.
Ευχαριστώ πολύ.

Comments are closed.