Ο σεισμός στο Αίγιο, ο νέος πρόεδρος της ΕΡΤ και ο Ανδρέας Παπανδρέου στη ΔΕΘ πριν την καταιγίδα
Στις ειδήσεις της ΕΡΤ η Μένυα Παπαδοπούλου παραμένει ως διευθύντρια και δυσκολεύεται για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να παρουσιάζει το θέμα για τις βολές που δέχεται ο Ανδρέας Παπανδρέου από κομματικούς του αντιπάλους. Μεταξύ μας υπάρχει μια αλληλοεκτίμηση και συνεργασία. Είναι πανέξυπνη και ικανή, αλλά συμβουλεύεται τον πρόεδρο Ευγένιο Γιαννακόπουλο. Έχω επιστολές στο αρχείο μου από το γραφείο της που ζητούσε εξηγήσεις αν κάτι δεν πήγαινε καλά.
Προσωπικά της είχα ιδιαίτερη εκτίμηση, πέρα από τις όποιες παραξενιές είχε. Γνώριζε πολύ καλά τηλεόραση και είχε περάσει σαν παρουσιάστρια και από το κεντρικό δελτίο της ΕΡΤ-2.
Στα περίεργα ήταν και δύο φωτεινά λαμπάκια, κόκκινο και πράσινο που υπήρχαν στην είσοδο του γραφείου της, που σήμαινε αν ήταν κόκκινο, η γραμματέας δεν άφηνε να μπει μέσα ούτε υπουργός. Η Μένυα πέρα από την καλοσύνη είχε και πολλές ευαισθησίες. Η πρώτη μας γνωριμία είχε γίνει στο New Channel, στα γραφεία της πάλαι ποτέ εφημερίδας «βραδινής» μαζί με τον Δημήτρη Κωνσταντάρα που θήτευσαν για λίγο και εκεί, με ένα μικρό πέρασμα και από μένα.
Οι συγκρούσεις μέσα στην ΕΡΤ για το φαγοπότι και τα ρουσφέτια δεν σταματάνε, όλοι είναι εναντίον όλων. Συνδικαλιστές, διοίκηση εργαζόμενοι.
Μέσα σε αυτό το κλίμα έχουμε πάλι αλλαγές στη διοίκηση. Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος Ευγένιος Γιαννακόπουλος αποχωρεί, και τη θέση του την οποία παίρνει ο Πανος Παναγιώτου (Παν-Παν) που μετακομίζει από την Κατεχάκη στο Ραδιομέγαρο. Την ΕΡΤ2 αναλαμβάνει ο Κώστας Αλαβάνος.
Μια νέα εποχή για τη δημόσια τηλεόραση αρχίζει, με αλλαγές σε πρόσωπα και υπηρεσίες με βάση τις οδηγίες του νέου προέδρου. Τα θέματα για το πρόγραμμα αναλαμβάνει ο Νίκος Σωτηριάδης. Η υγεία του Ανδρέα Παπανδρέου, έχει δημιουργήσει προβλήματα σε στελέχη και επίδοξους μνηστήρες στη θέση του πρόεδρου του ΠΑΣΟΚ και πρωθυπουργού.
Μέσα σε αυτή την αμφισβήτηση και το τρελοκομείο, στις 15 Ιουνίου 1995, ένας καταστρεπτικός σεισμός στον κορινθιακό κόλπο, με επίκεντρο το Αίγιο φέρνει νεκρούς και καταστροφές. Με εντολή της διεύθυνσης ειδήσεων και ένα 4κάμερο αυτοκίνητο εξωτερικών μεταδόσεων, φθάνουμε στο σημείο. Εκεί όλα τα ιδιωτικά κανάλια και ξένα πρακτορεία ειδήσεων έχουν πάρει θέσεις μάχης. Το τι ζούμε όλοι εμείς που βρισκόμαστε εκεί και την αγωνία, δεν νομίζω να μπορεί κάποιος να αισθανθεί.
Θυμάμαι με συγκίνηση και ευγνωμοσύνη δύο συναδέλφισσες δημοσιογράφους (όπως σημειώνω στο ημερολόγιό μου) με καταγωγή από την ευρύτερη περιοχή. Την Νατάσα Ράγιου, από την Απογευματινή-ΑΝΤ1 και Χρύσα Ρουμελιώτη από την ΕΡΤ, που έφερναν φαγητό για το συνεργείο (όλα είχαν καταρρεύσει), κυρίως κεφτεδάκια που έφτιαχναν στο σπίτι τους. Να είστε καλά κορίτσια. Η Χρύσα εξακολουθεί να εργάζεται ακόμα στην ΕΡΤ.
Πολλές φορές και ώρες θα μπορούσα να πω είμαστε σε συνεχή ζωντανή μετάδοση, με μια κάμερα πάνω από τα συντρίμμια της πολυκατοικίας και στο βάθος η φωνή του μικρού Ανδρέα Μπογδάνου να δίνει δύναμη στους διασώστες να φτάσουν κοντά του. Είναι στιγμές που δύσκολα μπορούν να φύγουν από τη μνήμη των ανθρώπων. Μετά από πολλές ώρες μέσα σε χειροκροτήματα ο Ανδρέας προβάλλει στα χέρια των διασωστών μέσα από τα χαλάσματα και πέφτει στην αγκαλιά των γονιών του. Στιγμές που δεν μπορείς να μην δακρύσεις, αφήνοντας πίσω του πέρα από τις καταστροφές και 26 νεκρούς.
Στην Αθήνα όμως ο πόλεμος στελεχών εναντίον Παπανδρέου είναι πεντακάθαρο και φαίνεται στις 6 Ιουλίου του 1995 στην πανελλαδική συνδιάσκεψη του κινήματος. Η ΕΡΤ είναι παρούσα και εγώ καλύπτω τη συγκέντρωση. Το τι βλέπω μέσα από τις κάμερες είναι αδύνατο να περιγραφεί και προτιμώ να δίνω γενικά πλάνα όταν ο Ανδρέας Παπανδρέου στέλνει σκληρό μήνυμα εναντίον των επικριτών και πρωτίστως τον Κώστα Σημίτη τον οποίο και φωτογραφίζει λέγοντας: «Δεν μπορεί κάποιος να συμμετέχει στην κυβέρνηση και ταυτόχρονα να την υποσκάπτει», γνωρίζοντας ότι στο Χαλάνδρι στο σπίτι της Βάσως Παπανδρέου γίνονται μυστικές συναντήσεις.
Τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους, παίρνω εντολή από τη διεύθυνση ειδήσεων να μεταβώ στη Θεσσαλονίκη για να καλύψω τα εγκαίνια της ΔΕΘ και όλες τις δραστηριότητες του Ανδρέα Παπανδρέου. Τα τελευταία χρόνια είχα αυτή την τιμητική επιλογή να πηγαίνω στη Θεσσαλονίκη.
Οι οδηγίες που είχα πάρει ήταν συγκεκριμένες, επειδή ο Παπανδρέου, ενώ είχε την αγάπη του κόσμου, το πρόβλημα της υγείας του ήταν ένα πρόβλημα, που συνδεόταν άμεσα, με τους μνηστήρες που διεκδικούσαν τη θέση του, χτυπώντας τη σύζυγο του Δήμητρα αφού δεν μπορούσαν τον ίδιο.
Καλύπτοντας τον Ανδρέα Παπανδρέου σε όλες τις εκδηλώσεις και βλέποντας τον μέσα από τις τηλεοπτικές κάμερες, ειδικά στη ΔΕΘ, είχα διαπιστώσει ότι η παλιά του λάμψη και γοητεία που μεθούσε τον κόσμο, δεν υπήρχε, και πολλές φορές δυσκολευόταν και στο περπάτημα.
Στην καθιερωμένη συνέντευξη που έδωσε στο «Μακεδονία Παλλάς», από τη ΔΕΘ, επιτέθηκε στους επικριτές του, ενώ κάλυψε πλήρως τη Δήμητρα, και ζήτησε να χτυπάμε απ΄ευθείας τον ίδιο και όχι τη Δήμητρα.
Θυμάμαι συγκεκριμένα την ίδια τη Δήμητρα μέσα από τις κάμερες, με το χέρι στο πρόσωπο της πως τον παρακολουθούσε να μιλάει γι΄αυτήν. Το πλάνο της, που έδωσα στον αέρα 2-3 φορές ήταν χαρακτηριστικό και έμεινε στην ιστορία. Μάλιστα κάποιοι από το περιβάλλον της ρώτησαν ποιος βρισκόταν στο αυτοκίνητο εκφράζοντας με τον τρόπο αυτό την ικανοποίηση για την εικόνα που βγήκε στον αέρα.
Επιστρέφοντας στην Αθήνα η αμφισβήτηση για την ικανότητα του Ανδρέα Παπανδρέου να κυβερνάει τη χώρα γίνεται όλο και πιο έντονη από τους ίδιους τους συνεργάτες του, όπως αναφέρουν σχεδόν όλα τα ΜΜΕ και ο Τύπος. Η ΕΡΤ είναι επιφυλακτική και σε όλα τα δελτία, δίνει μια διαφορετική εικόνα τόσο για την υγεία του όσο και τις ικανότητές του.
*Ο Πέτρος Κοντραφούρης, είναι παραγωγός σκηνοθέτης, συνεργάτης ξένων ΜΜΕ και μέλος του διεθνούς κινηματογραφικού και τηλεοπτικού οργανισμού SMPTE με έδρα τις ΗΠΑ και σπουδές στα ραδιοτηλεοπτικά Μέσα στην Αμερική. Δημοσιογραφεί αρκετά χρόνια γράφοντας θέματα για την τηλεόραση και τον Τύπο. Έχει στο ενεργητικό του περισσότερες από 15 χιλιάδες ώρες παραγωγής και σκηνοθεσίας σε Ελλάδα και εξωτερικό και έχει συνεργαστεί με μεγάλα ελληνικά ονόματα ηθοποιών: όπως Δημήτρης Παπαμιχαήλ, Ρένα Βλαχοπούλου, Κώστας Ρηγόπουλος, Νίκος Ρίζος, Λυκούργος Καλλέργης, Κοραλία Καράντη και πολλά άλλα. Δημιουργός του θρυλικού «ορκιστείτε παρακαλώ» με τον Γιάννη Μιχαλόπουλο. Έχει κάνει τρεις φορές τον γύρο της γης με εμπορικό πλοίο.