Το Χριστουγεννιάτικο show μιας επανάστασης, η κυβέρνηση Ζολώτα σε καταιγίδα και η ΕΡΤ στον κόσμο της

 

Του Πέτρου Κοντραφούρη*

Καθώς πλησιάζει η πρωτοχρονιά του 1990 η ΕΡΤ αν και το βάρος έχει πέσει στην ενημέρωση, λόγω της πολιτικής κατάστασης, πρέπει να πάρει αποφάσεις για πρόγραμμα ενόψει και τις έλευσης της ιδιωτικής τηλεόρασης. Χριστούγεννα και πρωτοχρονιά που έρχονται, ψυχαγωγικό πρόγραμμα δεν υπάρχει Ενώ τα ιδιωτικά κανάλια ετοιμάζονται.

Έξι μέρες πριν από τα Χριστούγεννα μια ιδέα των τεχνικών με την καθοδήγηση της δημοσιογράφου και καλής φίλης Δήμητρας Γκουντούνα που ασχολείται με πολιτιστικά θέματα (η ίδια είχε φέρει για βοηθό της τον Φώτη Καφαράκη, σήμερα γενικός διευθυντής ενημέρωσης, ίσως το θυμάται γιατί εύκολα ξεχνάμε τους ευεργέτες) και τη δική μου βοήθεια έρχεται να δώσει τη λύση μετά και την ενημέρωση του Ροδόλφου Μορώνη που έδωσε το ΟΚ.

Οι τεχνικοί του μοντάζ είχαν συγκεντρώσει σε ένα αρχείο, όλα τα σαρδάμ και λάθη δημοσιογράφων πολιτικών καλλιτεχνών από τις διάφορες ανταποκρίσεις, τη Βουλή τις πρόβες και λοιπά. Μαζί με τη Δήμητρα είδαμε πολλές ώρες υλικό και διαλέξαμε ότι καλύτερο μπορούσαμε. Καραμανλής, Μαύρος, όλοι οι πολιτικοί. Δημοσιογράφοι και καλλιτέχνες είχαν την τιμητική τους με τις διάφορες φράσεις και ατάκες που είχαν πει.

Δέσαμε με τραγούδια τις διάφορες φράσεις που γυρίσαμε αποκλειστικά για το σκοπό αυτό τις ατάκες που είχαν ακουστεί. Σχεδόν δουλεύαμε όλο το 24ωρο γιατί δεν υπήρχε χρόνος για ένα τέτοιο show. Τα τραγούδια, τραγούδησαν o Γιώργος Νταλάρας, τα γυρίσματα έγιναν σε ένα υπόγειο στούντιο απέναντι από το πολυτεχνείο, με τη συμμετοχή και της Ελένης Τσαλιγοπούλου.

Θυμάμαι το τραγούδι, «Μη μιλάς μη γελάς κινδυνεύει η Ελλάς» και έπεφτε μια ατάκα του Καραμανλή που μιλούσε για την Ελλάδα που κινδύνευε και γινόταν ο χαμός. Άλλα γυρίσματα έγιναν σε ένα υπόγειο στου Γκύζη με τους αδελφούς Κατσιμίχα, στο Ζάππειο με την Μελίνα Τανάγρη κι άλλους χώρους.

Ξεκινήσαμε το μοντάζ σε τρία ξεχωριστά κομμάτια και μετά να τα ενώσουμε σε ένα ενιαίο περίπου 2 ωρών για να κερδίσουμε χρόνο και του δώσαμε την ονομασία «Σατυρικών ΄89», το οποίο και μεταδώσαμε το βράδυ των Χριστουγέννων. Επειδή δεν είχαμε προφθάσει να δέσουμε και τα τρία κομμάτια παρά μόνο τα δύο το τρίτο με το βοήθεια των τεχνικών έπαιξε ζωντανά στον αέρα και το κολλήσαμε στα άλλα δύο χωρίς να καταλάβει κανείς τίποτα. Η επιτυχία ήταν τόσο μεγάλη που ο Τύπος μιλούσε για «ένα Σόου μιας επανάστασης» και ήταν στην κορυφή.

Οι τεχνικοί της ΕΡΤ και γενικά οι εργαζόμενοι στην τηλεόραση είναι ότι καλύτερο έχει να επιδείξει η δημόσια ραδιοτηλεόραση. Απλά οι εκάστοτε διοικήσεις τους έχουν στο περιθώριο σαν επαίτες και όλο το πρόγραμμα πηγαίνει σε εξωτερικούς συνεργάτες και τη «μαφία». Ας βγάλει από τα αρχεία της η ΕΡΤ το συγκεκριμένο πρόγραμμα να το συγκρίνει με σημερινά που κοστίζουν αστρονομικά ποσά και αυτό είχε μηδενικό κόστος και δεν πληρώθηκαν ούτε υπερωρίες.

Οι διάφορες φατρίες εντός και εκτός ΕΡΤ όπως θα δούμε στη συνέχεια δεν την άφηναν. Και δεν την αφήνουν μέχρι και σήμερα, να χαράξει νέους δρόμους παίρνοντας την κατηφόρα, κατρακύλα και ουρά της ιδιωτικής τηλεόρασης.

Η νέα χρονιά 1990, μπήκε με προβλήματα και προβληματισμούς, με την οικουμενική κυβέρνηση και τον Ξενοφώντα Ζολώτα να βρούνε λύσεις μέσα σε μια πολιτική αστάθεια και μάλιστα ενόψει και της εκλογής προέδρου δημοκρατίας, αφού τελείωνε η θητεία του Χρήστου Σαρτζετάκη.

Τα ιδιωτικά κανάλια με επικεφαλής το MEGA και ANT1 έχουν μπει στο πολιτικό παιχνίδι της εξουσίας, με μια ασταθή κυβέρνηση και τον Ξενοφώντα Ζολώτα πρωθυπουργό, να εκπέμπει «δραματικό SOS» για την οικονομία, και να προτείνει δέσμη μέτρων για τη μείωση του δημόσιου ελλείμματος.

Οι ενδοκυβερνητικές τριβές είναι συνεχείς και η χώρα βρίσκεται διαρκώς σε απεργιακούς ρυθμούς, με κινητοποιήσεις των εργαζομένων τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα. Τα κανάλια που μεταδίδουν τηλεοπτικό πρόγραμμα, και λιγότερο η δημόσια τηλεόραση έχουν πλούσια καθημερινή τροφή, για βία, και επεισόδια προβάλλοντας δραματικές εικόνες από τις καθημερινές ταραχές.

Οι ηγεσίες του Ραδιομεγάρου άλλαζαν σαν τα πουκάμισα και οι μάχες συνεχίζονται ενώ έχουμε την πρώτη αποχώρηση από την ΕΡΤ, του διευθυντή ειδήσεων Ριχάρδου Σωμερίτη…

 

*Ο Πέτρος Κοντραφούρης, είναι παραγωγός σκηνοθέτης, συνεργάτης ξένων ΜΜΕ και μέλος του διεθνούς κινηματογραφικού και τηλεοπτικού οργανισμού SMPTE με έδρα τις ΗΠΑ και σπουδές στα ραδιοτηλεοπτικά Μέσα στην Αμερική. Δημοσιογραφεί αρκετά χρόνια γράφοντας θέματα για την τηλεόραση και τον Τύπο. Έχει στο ενεργητικό του περισσότερες από 15 χιλιάδες ώρες παραγωγής και σκηνοθεσίας σε Ελλάδα και εξωτερικό και έχει συνεργαστεί με μεγάλα ελληνικά ονόματα ηθοποιών: όπως Δημήτρης Παπαμιχαήλ, Ρένα Βλαχοπούλου, Κώστας Ρηγόπουλος, Νίκος Ρίζος, Λυκούργος Καλλέργης, Κοραλία Καράντη και πολλά άλλα. Δημιουργός του θρυλικού «ορκιστείτε παρακαλώ» με τον Γιάννη Μιχαλόπουλο. Έχει κάνει τρεις φορές τον γύρο της γης με εμπορικό πλοίο.

Comments are closed.