Πετσόκοψε η LIFO τον Μπισμπίκη

 

… για το «Έγκλημα και τιμωρία» μετά την «αγιογραφία» (που είχε φιλοτεχνήσει στο πλαίσιο του «προμο»)

Δεν χρειάζεται να είσαι ο Κ. Χ. Μύρης για να καταλάβεις ότι το «Έγκλημα και τιμωρία» που ανέβασε ο Β. Μπισμπίκης στη Στέγη είναι ένα απέραντο «Σπιρτόκουτο» (του Οικονομίδη)! Απλοί, καθημερινοί άνθρωποι που είδαν την παράσταση είπαν ότι ο Μπισμπίκης έχει αντιγράψει το «Σπιρτόκουτο», έχοντας δανειστεί για τίτλο το αριστούργημα του Ντοστογέφσκι!

Η LIFO όμως φαίνεται να αντιμετωπίζει κάποιο θέμα με την κριτική της παράστασης… Και το ισχυριζόμαστε (χωρίς να γνωρίζουμε κάτι περισσότερο), μόνο και μόνο επειδή η δημοσιογράφος Αργυρω Μποζώνη έχει γράψει ένα κείμενο κάτι σαν καμουφλαρισμένη κριτική για την παράσταση που ανέβασε ο Μπισμπίκης… Κείμενο κατεβατό πάνω από 1.500 λέξεις που αρνείται να το ονομάσει κριτική, και το κυριότερο σε όλο αυτό το κατεβατό δεν αναφέρει ούτε μια φορά το όνομα του ηθοποιού και σκηνοθέτη! Μιλάμε για πετσόκομμα όχι αστεία!

Για να αποφύγουμε όμως την ερμηνεία, με τα δικά της λόγια αναφέρει σχετικά: «Έχω δει το «Έγκλημα και Τιμωρία» στη Στέγη και κριτική δε θα κάνω, δε μπορώ κιόλας, γιατί σε όλη τη μακρά διάρκεια του έργου με απασχολούσε κάτι άλλο, αυτό που κυριαρχεί και επιδεικνύεται σε τόση ένταση και με αυτόν τον τρόπο: η γλώσσα της παράστασης» για να προσθέσει η Μποζωνη «Τι γλώσσα μιλάει η παράσταση που είναι βασισμένη στον τίτλο του έργου του Ντοστογέφσκι και με ποια λόγια αυτή η γλώσσα ενός αριστουργήματος της κλασικής λογοτεχνίας μεταγράφεται στο σήμερα; Και μπορεί με τον ίδιο τρόπο, τα ίδια εργαλεία να μεταγράφουμε ελεύθερα και τον κόσμο του Κάφκα για παράδειγμα; Πώς θα εκφράσουν το συναίσθημα της ασφυξίας και της οδύνης τους, με ένα «γ@μ’ω την κοινωνία μου»;»! Έλα ντε;

Έχει δίκιο η Μποζώνη όπως και όλοι όσοι είδαν την παράσταση και την περιγράφουν πάνω κάτω με τον ίδιο τρόπο!

«Στο ανέβασμα του έργου οι καταφρονεμένοι ήρωες αυτού του κόσμου, της Αθήνας του 2023, δε λυπούνται τις λέξεις, βρίζουν και οργίζονται στη διαπασών και αναρωτιέμαι αν αυτή η τόσο προφανής ύβρις έχει σχέση με το σκότος του ντοστογεφσκικού κόσμου, αν υπάρχει αυτή η πρόθεση και αν αυτή η πρόθεση -εφόσον υπάρχει- μας συστήνει ένα σύμπαν τόσο πλούσιο και πολύπτυχο και δυσερμήνευτο πολλές φορές όσο αυτό που μας άφησε σαν πνευματική διαθήκη ο συγγραφέας». Εντάξει, τα λέει όλα η δημοσιογράφος, απλώς αποφεύγει να μιλήσει με ονόματα! Δεν έχει σημασία όμως! Όλοι καταλάβαμε, και αυτοί που είδαμε την παράσταση και εκείνοι που δεν την είδαν!

Άλλωστε πώς να το κάνει η δημοσιογράφος που τον πετσόκοψε (τον Μπισμπίκη) με το γάντι στο κατεβατό (που ομολογουμένως είναι εξαιρετικό)… Όταν πριν τρεις με τέσσερις εβδομάδες η LIFO φιλοξένησε συνέντευξη (ολίγον αγιογραφία) του ηθοποιού και σκηνοθέτη στο πλαίσιο του «προμο» (της παράστασης) που την υπέγραφε η Λουίζα Αρκουμανέα; Μάλιστα στη συνέντευξη όπως είχαμε επισημάνει και τότε ο τίτλος αντί να βγει από το καλλιτεχνικό κομμάτι της συζήτησης, για να αναδειχθεί και η παράσταση, τελικά βγήκε από το «κουτσομπολίστικο» μέρος (των ερωτήσεων που έθεσε η Αρκουμανέα στον καλλιτέχνη)! Δείτε εδώ (για να θυμηθείτε)

Comments are closed.