Οικονόμου: Η μελέτη Τσιόδρα και Λύτρα δεν παραδόθηκε ποτέ στον πρωθυπουργό
ΒΙΝΤΕΟ
Η ενημέρωση των πολιτικών συντακτών και των ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον υφυπουργό παρά τω πρωθυπουργώ και κυβερνητικό εκπρόσωπο, Γιάννη Οικονόμου
Καλό μεσημέρι.
Για τη Σύνοδο Ανατολικής Εταιρικής Σχέσης και τη Σύνοδο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου
Ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, βρίσκεται από χθες στις Βρυξέλλες για τις Συνόδους Κορυφής της Ανατολικής Εταιρικής Σχέσης και του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου. Χθες πήρε μέρος στην 6η Σύνοδο Κορυφής της Ανατολικής Εταιρικής Σχέσης, στην οποία μετέχουν ηγέτες της Ε.Ε. και ηγέτες των πέντε από τους έξι εταίρους της Ανατολικής Εταιρικής Σχέσης. Η Λευκορωσία δεν προσκλήθηκε, αφού έχει αυτοεξαιρεθεί από το σχήμα.
Στη Σύνοδο που έγινε εν μέσω εξελίξεων τόσο στα σύνορα Ουκρανίας-Ρωσίας, όσο και στα σύνορα της Λευκορωσίας και την προσπάθεια εργαλειοποίησης του μεταναστευτικού για την επίτευξη πολιτικών σκοπών ο Πρωθυπουργός εξέφρασε τη στήριξη της Ελλάδος στην κυριαρχία και την εδαφική ακεραιότητα των κρατών της Ανατολικής Εταιρικής Σχέσης. Ταυτόχρονα, υπογράμμισε την σημασία της ευθυγράμμισής τους με τις αποφάσεις και τις δηλώσεις της Κοινής Εξωτερικής Πολιτικής και Πολιτικής Ασφάλειας της Ε.Ε., ιδιαίτερα με αυτές που αφορούν την κυριαρχία, την εδαφική ακεραιότητα και τα κυριαρχικά δικαιώματα κρατών-μελών της Ε.Ε..
Ο Πρωθυπουργός ενημέρωσε τα μέλη της Συνόδου για την πρόσφατη συνάντησή του στο Σότσι με τον Πρόεδρο της Ρωσικής Ομοσπονδίας, Βλαντίμιρ Πούτιν (Vladimir Putin) και επανέλαβε τη θέση που εξέφρασε και προς τον Ρώσο Πρόεδρο ότι όλες οι πλευρές πρέπει να εργαστούν για την αποκλιμάκωση της κρίσης στην περιοχή, καθώς από μια σύγκρουση κανένας δεν θα βγει νικητής.
Σήμερα, Πέμπτη, ο Πρωθυπουργός θα μετάσχει στη Σύνοδο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και στο δείπνο των ηγετών των χωρών της Ευρωζώνης. Στο επίκεντρο της Συνόδου θα βρεθούν η πανδημία, η μετάλλαξη «Όμικρον», οι εμβολιασμοί, καθώς και τα ζητήματα που εγείρονται από την αύξηση των τιμών ενέργειας σε ολόκληρη την Ευρώπη. Θα συζητηθούν ακόμη η κατάσταση στην Ουκρανία και το Μεταναστευτικό με αφορμή τις εξελίξεις στα σύνορα με τη Λευκορωσία. Οι ηγέτες θα έχουν και την πρώτη ανταλλαγή απόψεων για το νέο στρατηγικό δόγμα της Ε.Ε. με βάση το έγγραφο που έχει καταθέσει προς συζήτηση ο Ύπατος Εκπρόσωπος για την Εξωτερική Πολιτική της Ε.Ε., Ζοζέπ Μπορέλ (Josep Borrell).
Η θέση του Πρωθυπουργού και της Κυβέρνησης είναι ότι το κείμενο πρέπει να ανταποκρίνεται στις απειλές που δέχεται η Ευρώπη. Υπενθυμίζεται ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης ήταν από τους πρώτους ηγέτες της Ε.Ε. που μίλησε για την ανάγκη να προχωρήσει η συζήτηση για τη στρατηγική αυτονομία της Ε.Ε. στη Σύνοδο των Med9 που φιλοξενήθηκε στην Αθήνα, καθώς και από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης του Ο.Η.Ε.. Στόχος είναι οι ηγέτες να καταλήξουν σε ένα κείμενο για τη στρατηγική πυξίδα το Μάρτιο του 2022.
Το βράδυ, ο Πρωθυπουργός θα συμμετάσχει σε δείπνο των ηγετών των χωρών της Ευρωζώνης, στη διάρκεια του οποίου θα συζητηθούν θέματα που αφορούν στην υπάρχουσα οικονομική κατάσταση και την πρόοδο ως προς την Τραπεζική Ένωση και την Ένωση Κεφαλαιαγορών.
Αμυντική Συμφωνία Η.Π.Α.- ΕΛΛΑΔΑ
Νόμος του αμερικανικού Κράτους έγινε το νομοσχέδιο που είχε κατατεθεί από κοινού από τον γερουσιαστές Μενέντεζ (Robert Menendez) και Ρούμπιο (Marco Rubio) για την «Αμερικανοελληνική αμυντική και διακοινοβουλευτική εταιρική σχέση» και το οποίο αναγνωρίζει τον στρατηγικό ρόλο της Ελλάδας στην Ανατολική Μεσόγειο και τη Νότια Ευρώπη και τον ρόλο της για τη σταθερότητα και την ασφάλεια στην περιοχή.
Η εξέλιξη αυτή αποτελεί αντανάκλαση του εξαιρετικού επιπέδου των ελληνοαμερικανικών σχέσεων, το νομοσχέδιο που εισήχθη ως τροπολογία στον προϋπολογισμό, δίνει ακόμη μια ψήφο εμπιστοσύνης στην Ελλάδα ως πυλώνα σταθερότητας και ασφάλεια στην περιοχή και έχει τη δυνατότητα να ενισχύσει την θωράκιση, τα συμφέροντα και τον γεωπολιτικό μας ρόλο.
Αποτελεί προϊόν συστηματικής δουλειάς και προώθησης των ελληνικών θέσεων από τον Πρωθυπουργό, το Υπουργείο Εξωτερικών, όσο και από την ελληνοαμερικανική κοινότητα, ενώ έρχεται σε συνέχεια και της επέκτασης της Συμφωνίας Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας με τις Η.Π.Α..
Ανάμεσα σε άλλα, το νομοσχέδιο:
-Αναγνωρίζει την Ελλάδα ως πυλώνα σταθερότητας στην Ανατολική Μεσόγειο, σε συνέχεια της νομοθετικής πρωτοβουλίας του East Med Act. Προσθέτει μάλιστα, την προσήλωση των Η.Π.Α. στην ασφάλεια και την ευημερία της Ελλάδας στον απόηχο και της επιστολής του Άντονι Μπλίνκεν (Antony Blinken) προς τον Κυριάκο Μητσοτάκη, που ακολούθησε τις υπογραφές για την πενταετή επέκταση της Συμφωνίας.
– Αναγνωρίζει τη χρησιμότητα του σχήματος 3+1 για την περιφερειακή συνεργασία, κάνοντας λόγο για επέκταση της ατζέντας του και σε νέους τομείς κοινού ενδιαφέροντος, εκτός από τον ενεργειακό.
– Κάνει μνεία της ανανέωσης της Συμφωνίας για 5 χρόνια, ως παράγοντα εμβάθυνσης των ελληνοαμερικανικών σχέσεων.
-Μιλά για την ανάγκη να πραγματοποιούνται κοινές ναυτικές ασκήσεις Η.Π.Α., Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ για την θαλάσσια ασφάλεια.
– Υποστηρίζει έργα υποδομών στην Ελλάδα, όπως ναυπηγεία και λιμάνια.
-Στηρίζει την πώληση μαχητικών F-35 στην Ελλάδα και κυρίως των 8 αεροσκαφών που έχουν κατασκευαστεί, αλλά δεν θα παραδοθούν στην Τουρκία, λόγω της αποβολής της από το πρόγραμμα τον Ιούλιο του 2019, ως συνέπεια για την αγορά του συστήματος των ρωσικών S-400.
– Στο νομοσχέδιο γίνεται αναφορά στη σκοπιμότητα άμεσης δανειοδότησης από τις Η.Π.Α. προς την Ελλάδα για την προμήθεια νέων αμυντικών συστημάτων.
– Αναλύει τη σκοπιμότητα ενίσχυσης της αμυντικής συνεργασίας Η.Π.Α.-Ελλάδας.
-Στηρίζει την παράδοση πλεονάζοντος αμερικανικού στρατιωτικού υλικού στη χώρα.
-Υπογραμμίζει ότι η ελληνοαμερικανική συνεργασία στη Σούδα και στην Αλεξανδρούπολη είναι αμοιβαία επωφελής για την εθνική ασφάλεια της Ελλάδας και των Η.Π.Α..
-Προβλέπει ανανέωση της συνεργασίας στον τομέα της στρατιωτικής εκπαίδευσης με την Ελλάδα με παροχή 1,8 εκατ. δολαρίων κατ’ έτος για τα έτη 2022-26.
-Προβλέπει τη συγκρότηση ομάδας 6 μελών Κοινοβουλίου από Ελλάδα, Η.Π.Α., Κύπρο και Ισραήλ που θα παρακολουθούν τις εργασίες του σχήματος 3+1 και θα πραγματοποιούν συναντήσεις με τις συμμετέχουσες στο σχήμα κυβερνήσεις για θέματα της ατζέντας του.
Για την πανδημία
Όπως έχω τονίσει από το βήμα αυτό, η πανδημία είναι δυναμική και μας υποχρεώνει να αναπροσαρμόζουμε τη στρατηγική μας, ώστε να ανταποκρινόμαστε στις νέες προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε. Η μετάλλαξη «Όμικρον» οδήγησε τη χώρα μας στη λήψη έκτακτων μέτρων για τους επισκέπτες από το εξωτερικό. Τέτοια μέτρα είναι αναγκαία προκειμένου να καθυστερήσουμε όσο περισσότερο μπορούμε την εκτεταμένη διασπορά της πανδημίας και να κερδίσουμε χρόνο για την αύξηση της εμβολιαστική κάλυψης με την αναμνηστική δόση. Έτσι, η χώρα μας θα δέχεται επισκέπτες από όλες τις χώρες με την επίδειξη αρνητικού μοριακού ελέγχου (PCR) 72 ωρών. Το μέτρο είναι έκτακτο -η προθεσμία του είναι την περίοδο των γιορτών, θα ανακοινωθούν περισσότερες λεπτομέρειες το επόμενο διάστημα, εβδομάδα, εβδομάδα- και από το μέτρο εξαιρούνται οι ταξιδιώτες που παραμένουν στο εξωτερικό για διάστημα μικρότερο των 48 ωρών. Το μέτρο θα τεθεί σε ισχύ από το πρωί της Κυριακής 19 Δεκεμβρίου.
Χθες, Τετάρτη, ξεκίνησαν οι εμβολιασμοί των παιδιών ηλικίας 5-11 ετών. Ήδη έχουν κλειστεί πάνω από 31 χιλιάδες ραντεβού για τις πρώτες 60 χιλιάδες δόσεις που έχουν παραληφθεί. Οι επόμενες δόσεις θα έρθουν στις αρχές του χρόνου, οπότε και θα ανοίξουν και νέα ραντεβού.
Στο μεταξύ συνεχίζεται -μετά την ανακοίνωση της απόφασης για την υποχρεωτικότητα των εμβολιασμών στους συμπολίτες μας άνω των 60 ετών και την επίσπευση της τρίτης δόσης κατά τρεις μήνες- η αυξημένη προσέλευση και σε αυτές τις δυο κατηγορίες για εμβολιασμό. Μετά την ανακοίνωση της υποχρεωτικότητας και μέχρι σήμερα έχουμε περίπου 117 χιλιάδες εμβολιασμούς ή ραντεβού εμβολιασμών πρώτης δόσης για τους συμπολίτες μας 60 ετών και πάνω.
Για την ενίσχυση του εμβολιαστικού προγράμματος «Ελευθερία» εγκαινιάστηκε το νέο mega Εμβολιαστικό Κέντρο στη Γλυφάδα, το οποίο στελεχώνουν υγειονομικοί και λοιπό προσωπικό από τον Ελληνικό Ερυθρό Σταυρό και τις Ένοπλες Δυνάμεις. Το κέντρο διαθέτει 16 εμβολιαστικές γραμμές και θα έχει τη δυνατότητα να εξυπηρετεί καθημερινά 1.500-1.800 πολίτες. Για την περαιτέρω επιτάχυνση των εμβολιασμών και την άμεση εξυπηρέτηση των ολοένα και αυξανόμενων ραντεβού, από τις 18 Δεκεμβρίου θα λειτουργήσουν 24 επιπλέον εμβολιαστικές γραμμές στο mega Εμβολιαστικό Κέντρο Περιστερίου. Η Κυβέρνηση -όπως έχουμε πει πολλές φορές- διευκολύνει, με κάθε τρόπο, τον εμβολιασμό για να προστατέψει τη ζωή των πολιτών, για να αποφορτιστεί η πίεση στο Ε.Σ.Υ..
Θέλω τώρα να έρθω στο θόρυβο που έχει δημιουργηθεί σχετικά με τη δημοσιοποίηση της μελέτης του κ. Τσιόδρα και του κ. Λύτρα. Από την έναρξη της πανδημίας η Κυβέρνηση επέλεξε να αξιοποιήσει την επιστημονική γνώση προκειμένου να διαμορφώσει ευρύτερες πολιτικές που να διασφαλίζουν το δημόσιο αγαθό, συνυπολογίζοντας ένα τεράστιο πλέγμα αλληλεξαρτώμενων παραγόντων. Κάθε υπεύθυνος πολιτικός, αλλά και κάθε νουνεχής άνθρωπος, αντιλαμβάνεται ότι οι επιστημονικές έρευνες δεν πρέπει να ευτελίζονται για την εξυπηρέτηση κομματικών συμφερόντων, πράγμα που επιχειρεί ο κ. Τσίπρας. Ο κ. Τσίπρας, εργαλειοποιώντας την επιστήμη, δείχνει ότι ούτε την κατανοεί ούτε την σέβεται. Κανιβαλίζει μια επιστημονική μελέτη προκειμένου να την φέρει στα δικά του περιορισμένα μέτρα.
Σε σχέση όμως με τα όσα επικαλούνται στον ΣΥΡΙΖΑ θέλουμε να είμαστε απόλυτα ξεκάθαροι. Όχι απέναντι στον κ. Τσίπρα και στην τοξική αντιπολίτευση που έχει επιλέξει να κάνει. Αλλά απέναντι στην ελληνική κοινωνία. Στους πολίτες που γνωρίζουν την τεράστια προσπάθεια που καταβάλλουν ο Πρωθυπουργός και η Κυβέρνηση, από την πρώτη στιγμή που κληθήκαμε να διαχειριστούμε το αδιανόητο. Στους πολίτες που παρακολουθούν τον κ. Τσίπρα -καιρό τώρα- να εκμεταλλεύεται με τρόπο χυδαίο και ευτελή την αγωνία και τον φόβο για την πανδημία, αλλά και τον πόνο για τις ανθρώπινες απώλειες.
1.Η επιστημονική μελέτη των κ. Τσιόδρα και Λύτρα δεν ήταν σε γνώση του Πρωθυπουργού, δεν είχε παραδοθεί ούτε στον Πρωθυπουργό, ούτε σε κανένα συνεργάτη του στο Μέγαρο Μαξίμου, πριν την επίσημη δημοσίευση της.
2.Η συγκεκριμένη μελέτη επαναλαμβάνει γνωστές διαπιστώσεις για αυξημένη θνητότητα όταν το Σύστημα Υγείας δέχεται πίεση, αλλά και αδυναμίες σε συγκεκριμένες περιοχές της χώρας. Τα στοιχεία αυτά αξιολογούνται, συζητιούνται καθημερινά, ο ίδιος ο Πρωθυπουργός έχει τοποθετηθεί δημόσια σε συνεντεύξεις του, αλλά και στο δημόσιο λόγο για τη διαφορά ποιότητας υπηρεσιών που υπάρχει στο Σύστημα Υγείας στην Αττική και την υπόλοιπη Ελλάδα. Και προφανώς έχει μιλήσει για την ανάγκη ανασυγκρότησης του Ε.Σ.Υ.. Φυσικά, δεν πρέπει ούτε στιγμή να ξεχνάμε ότι μέσα σε πρωτόγνωρες συνθήκες τα τελευταία 2 χρόνια έχει γίνει μια συγκλονιστική προσπάθεια αναβάθμισης των υπηρεσιών του Ε.Σ.Υ.. Αναβάθμισης και ποιοτικής και ποσοτικής. Με υπερδιπλασιασμό των Μ.Ε.Θ. και με πάνω από 14.000 ανθρώπους να ενισχύουν το σύστημα υγείας. Προσπάθεια που συνεχίζεται μέρα με την μέρα ακόμη και σήμερα.
3.Η διασωλήνωση ασθενών εκτός Μ.Ε.Θ. γίνεται από ανάγκη προκειμένου να τους παρέχεται η καλύτερη δυνατή φροντίδα, μέχρι να καταστεί εφικτός ο τρόπος μεταφοράς τους, εισαγωγής τους σε μονάδες Μ.Ε.Θ.. Προφανώς σε περιβάλλον Μ.Ε.Θ. υπάρχει καλύτερη αντιμετώπιση, ο Πρωθυπουργός πότε δεν ισχυρίστηκε ότι είναι το ίδιο. Τα συμπεράσματα για τη θνητότητα εντός και εκτός Μ.Ε.Θ. όπως άλλωστε αναφέρει και η επιστημονική μελέτη, συνδέονται με διάφορες παραμέτρους και φυσικά όποια συμπεράσματα τεκμηριώνονται μετά από ενδελεχή έλεγχο αξιολογούνται και συνυπολογίζονται.
4.Σκόπιμα με τρόπο χυδαίο και ευτελή ο κ. Τσίπρας από τη μελέτη επικεντρώνει στο θέμα των Μ.Ε.Θ.. Το θέμα χωρίς αμφιβολία είναι σημαντικό και η ελληνική κοινωνία γνωρίζει τι παρέδωσε ο κ. Τσίπρας και τι έχει πετύχει με σκληρή προσπάθεια όλα αυτά τα χρόνια ο κ. Μητσοτάκης και η Κυβέρνησή μας. Σημαντικότερο όμως από αυτό, σύμφωνα και με την μελέτη είναι το γεγονός το πώς δεν θα επιβαρύνουμε το Σύστημα Υγείας και τις Μ.Ε.Θ.. Το πώς δεν θα φτάνει ο κόσμος να χρειάζεται διασωλήνωση και να μπαίνει στις Μ.Ε.Θ.. Περισσότερες διασωληνώσεις σημαίνουν δυστυχώς περισσότερες απώλειες. Το ζητούμενο είναι να έχουμε λιγότερες διασωληνώσεις και λιγότερες διασωληνώσεις έχουμε, όταν έχουμε μεγαλύτερη εμβολιαστική κάλυψη. Λιγότερες διασωληνώσεις έχουμε, όταν έχουμε περισσότερους εμβολιασμούς.
Ο Πρωθυπουργός είχε τοποθετηθεί ξεκάθαρα για την ανάγκη αυτή πολλές φορές στο δημόσιο λόγο. Ας δούμε, όμως, τι έκαναν για την αύξηση της εμβολιαστικής κάλυψης, τι έκαναν, πως τοποθετούνταν απέναντι σε αυτή την ανάγκη όσοι σήμερα επικαλούμενοι αποσπασματικά κομμάτια της συγκεκριμένης μελέτης εμφανίζονται ως κατήγοροι και μας κουνούν το δάχτυλο. Να σας θυμίσω τι έκαναν:
-Την 1η Δεκεμβρίου 2021 ο κ. Τσίπρας καταψήφισε τον υποχρεωτικό εμβολιασμό των συμπολιτών μας από 60 ετών και πάνω.
-Στις 8 Δεκεμβρίου του 2021 ο κ. Τσίπρας καταψήφισε τις αυστηρές ποινές στους αντιεμβολιαστές γονείς που δεν στέλνουν τα παιδιά τους σχολείο.
-Στις 7 Σεπτεμβρίου του 2021 ο κ. Τσίπρας καταψήφισε τα αυστηρά πρόστιμα σε όσους βγάζουν πλαστά πιστοποιητικά εμβολιασμού.
-Στις 22 Ιουλίου του 2021 ο κ. Τσίπρας καταψήφισε την υποχρεωτικότητα του εμβολιασμού στους υγειονομικούς.
Αυτά είναι λίγα μόνο από τα ουσιαστικά και πρακτικά -τα πραγματικά περιστατικά- του πώς τοποθετήθηκε απέναντι στην ανάγκη για αύξηση της εμβολιαστικής κάλυψης όλο το προηγούμενο διάστημα. Δεν είναι τα μόνα, υπάρχουν κι άλλα και η κοινωνία θα τα θυμηθεί όλα το επόμενο διάστημα.
Ο κ. Τσίπρας με τον τρόπο αυτό στέρησε από την χώρα, στον κρίσιμο χρόνο, το ενιαίο μέτωπο που χρειαζόμασταν για να αντιμετωπίσουμε την πανδημία, σύμφωνα με τις οδηγίες της επιστήμης, της επιστήμης που σήμερα υποκριτικά επικαλείται. Το έκανε συνειδητά και εμπρόθετα, στο όνομα της προαγωγής του κομματικού του συμφέροντος. Οι θάνατοι, ως ένα βαθμό, είναι και αντανάκλαση αυτής της ασύνετης και καιροσκοπικής συμπεριφοράς του κ. Τσίπρα όλο το προηγούμενο διάστημα. Και έρχεται σήμερα υποκριτικά να μιλήσει για την αξία της επιστημονικής έρευνας, την οποία επί χρόνια ο ίδιος ευτελίζει και αρνείται την αξία της επιστήμης χρόνια τώρα -τα χρόνια της πανδημίας- συντασσόμενος με τις αντιεπιστημονικές τοποθετήσεις του κ. Πολάκη.
Ο Πρωθυπουργός και η Κυβέρνηση, τιμώντας τους επιστήμονες και αξιοποιώντας τη γνώση και τις εισηγήσεις τους συνεχίζουν κάθε μέρα την προσπάθεια για την αντιμετώπιση της πανδημίας, με την οικονομία και την εκπαίδευση σε λειτουργία και την κοινωνία ανοιχτή. Χωρίς να κρύβουμε την πραγματικότητα, λέγοντας την αλήθεια στους πολίτες. Όταν χρειάζεται παίρνοντας δύσκολες, αλλά αναγκαίες αποφάσεις και με πλήρη επίγνωση της μάχης που δίνεται στο Ε.Σ.Υ., του αγώνα που δίνουν καθημερινά επί μήνες τώρα οι γιατροί και το νοσηλευτικό μας προσωπικό.
Από αυτή μας την κατεύθυνση ούτε η συκοφαντία, ούτε η χυδαιότητα, ούτε η προσπάθεια διχασμού της ελληνικής κοινωνίας και δηλητηριασμού των μυαλών των ανθρώπων που δίνουν τη μάχη, που χάνουν τους δικούς τους ανθρώπους, δεν θα μας μετακινήσει. Χρειαζόμαστε ενότητα, χρειαζόμαστε προσήλωση στην αντιμετώπιση της πανδημίας και θα μείνουμε απόλυτα σταθερή στην κατεύθυνση αυτή.
Τελική έγκριση της κατασκευής του οδικού άξονα Πάτρας-Πύργου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή
Η Κυβέρνηση έχει δώσει έμφαση στην ανανέωση και τη συμπλήρωση των εθνικών υποδομών, οι οποίες είναι βασικές τόσο για την ανάπτυξη της χώρας όσο και για την αντιμετώπιση των προκλήσεων της κλιματικής κρίσης. Ταυτόχρονα, με την προώθηση μεγάλων έργων, αναβαθμίζεται αποφασιστικά η ποιότητα ζωής στην καθημερινότητα.
Χθες, δόθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού η τελική έγκριση της κατασκευής του οδικού άξονα Πάτρας – Πύργου. Δικαιώνονται έτσι -όπως δήλωσε ο Πρωθυπουργός- οι προσπάθειές μας και ύστερα από δύο χρόνια μεθοδικής και επίμονης δουλειάς το έργο επιτέλους ξεκινά.
Υπενθυμίζεται ότι το έργο είχε δημοπρατηθεί το 2014 με μία μόνο εργολαβία, προϋπολογισμού 443 εκατ. ευρώ με εγκεκριμένη χρηματοδότηση. Αν προχωρούσε το έργο, τότε, θα ήταν ήδη έτοιμο. Δυστυχώς, όμως, μία από τις πρώτες αποφάσεις της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ το 2015, ήταν να ακυρώσει τον διαγωνισμό και να σπάσει το έργο σε 8 εργολαβίες, προκειμένου να ευνοηθεί συγκεκριμένος κατασκευαστής, φιλικά διακείμενος προς την Κυβέρνηση Τσίπρα.
Η απόφαση εκείνη καθυστέρησε το έργο για δύο ακόμη χρόνια, αύξησε το κόστος του κατά 70 εκατ. και προκάλεσε δικαστικές διαμάχες μεταξύ των εργολάβων. Έτσι, τον Ιούλιο του 2019, η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας παρέλαβε την υπόθεση σε τέλμα, με τον «εκλεκτό εργολάβο» του ΣΥΡΙΖΑ έκπτωτο και υπό χρεοκοπία και τις σχετικές συμβάσεις σε νομική εκκρεμότητα.
Μπροστά σε αυτά τα δεδομένα, ο Πρωθυπουργός αποφάσισε να ενταχθεί το κρίσιμο αυτό έργο στην Ολυμπία Οδό και διεκδίκησε, σε συνεργασία με τον αρμόδιο Υπουργό κ. Καραμανλή, την έγκριση και χρηματοδότησή του από τους κοινοτικούς θεσμούς. Και αυτό ακριβώς επιτεύχθηκε χθες.
Ο νέος άξονας θα έχει 8 ανισόπεδους κόμβους, 15 γέφυρες και 64 διαβάσεις. Θα διαθέτει Κέντρο Λειτουργίας και Συντήρησης με Μονάδα Διαχείρισης Κυκλοφορίας και αστυνομικό σταθμό. Ξεκινά αμέσως και προβλέπεται να κατασκευαστεί σε 40 μήνες. Τα πρώτα 56 χλμ., ωστόσο, ξεκινώντας από τον Πύργο, θα ολοκληρωθούν νωρίτερα.
Το έργο αυτό φέρνει ασφαλέστερη, γρηγορότερη και πιο άνετη κυκλοφορία, διευκόλυνση του εμπορίου και των μεταφορών, τόνωση των τοπικών αγορών. Έτσι, μια ακόμη δέσμευση της Κυβέρνησης και του Πρωθυπουργού γίνεται πραγματικότητα. Και -όπως δήλωσε ο Πρωθυπουργός- το είπαμε, το κάναμε.
Για τις επενδύσεις 3 δισ. ευρώ του ΟΤΕ
Η Ελλάδα αποτελεί χώρα ηγέτη στην ψηφιοποίηση στην Ευρώπη, δημιουργώντας ένα θελκτικό για επενδύσεις περιβάλλον και μια αξιοζήλευτη ποιότητα καθημερινότητας για τον πολίτη. Η Κυβέρνηση το κατόρθωσε αυτό με σχέδιο και αποτελεσματικές παρεμβάσεις.
Ψήφο εμπιστοσύνης στον ΟΤΕ και τις κυβερνητικές πολιτικές μας που δίνουν ώθηση στην ψηφιοποίηση, ώστε να παραμείνουμε πρωτοπόροι σε ευρωπαϊκό επίπεδο, συνιστά η απόφαση της Deutsche Telekom για επενδύσεις άνω των 3 δισ. ευρώ σε βάθος πενταετίας. Με τις επενδύσεις αυτές, που συμβάλλουν καθοριστικά στον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας, η εταιρεία θα πραγματώσει το πρόγραμμα για το δίκτυο σταθερής τηλεφωνίας, θα φέρει την οπτική ίνα σε 3 εκατομμύρια σπίτια και επιχειρήσεις, θα αναβαθμίσει δωρεάν τις ταχύτητες του σταθερού ευρυζωνικού internet για τους συνδρομητές της και θα αυξήσει τη διείσδυση των υπερυψηλών ταχυτήτων.
Οι επενδύσεις αυτές θα επιταχύνουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας και θα συμβάλλουν στην επίτευξη των στόχων της, όπως έχουν καταγραφεί στην Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού και στο Εθνικό Ευρυζωνικό Σχέδιο. Στη συνάντηση που είχε ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, με στελέχη της εταιρείας και του ΟΤΕ υπογράμμισε τη σημαντική συμβολή της απόφασης αυτής στον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας και την απόφαση να παραμείνουμε πρωτοπόροι στην Ε.Ε.
Σας ευχαριστώ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
ΑΜ. ΚΑΤΖΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, πριν λίγη ώρα ο Αλέξης Τσίπρας, ουσιαστικά, κάλεσε τον Πρωθυπουργό να παραιτηθεί. Είπε ότι αν είχε γίνει αυτό, βασιζόμενος πάνω στη μελέτη που έγινε, του κ. Τσιόδρα και του κ. Λύτρα, κι αν είχε γίνει σε άλλη ευρωπαϊκή χώρα, θα έπρεπε ο Πρωθυπουργός να είχε ήδη παραιτηθεί. Τι απαντάτε;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Θέλει πολύ θράσος να μιλά για παραίτηση εκείνος που είναι παραιτημένος από την πραγματικότητα και την ευθύνη για ένα ζήτημα τόσο σημαντικό, όσο η πανδημία.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, η μελέτη Τσιόδρα – Λύτρα, πάντως, αναφέρει το εξής: Ότι ουσιαστικά όταν οι διασωληνώσεις ξεπερνούν τις 400, το Σύστημα Υγείας δεν μπορεί να ανταπεξέλθει. Εγώ να συμφωνήσω μαζί σας ότι ο τρόπος να μην φτάνουμε σ’ αυτό το σημείο είναι ο εμβολιασμός και ότι πρέπει όλοι να εμβολιαστουμε. Αυτό δεν το συζητάω και το έχω πράξει και η ίδια. Όμως, η Κυβέρνηση έχει πει ότι έχει ενισχύσει το Ε.Σ.Υ. και μιλάει για έναν πολύ μεγαλύτερο αριθμό κλινών Μ.Ε.Θ.. Τι γίνεται; Στην πραγματικότητα, μόνο μέχρι 400 είναι ουσιαστικά η δυνατότητα που έχει το Ε.Σ.Υ.;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Το Ε.Σ.Υ. διαθέτει σήμερα πάνω από 1.200 Μ.Ε.Θ.. Ό,τι Μ.Ε.Θ. υπάρχει στο υγειονομικό σύστημα της χώρας, είναι στη διάθεση του Ε.Σ.Υ., είτε για Covid περιστατικά, είτε για non Covid περιστατικά. Αυτό είναι ξεκάθαρο. Παραλάβαμε 577, έχουμε στη διάθεση του Ε.Σ.Υ. σήμερα, που δίνεται η μάχη με την πανδημία, κάτι πάνω από 1.200 Μ.Ε.Θ.. Από εκεί και πέρα, αυτό που λέει η μελέτη είναι το αυτονόητο. Ότι όσες περισσότερες διασωληνώσεις έχουμε και όσοι περισσότεροι άνθρωποι πηγαίνουν στις Μ.Ε.Θ., τόσο αυξάνεται ο κίνδυνος να έχουμε ανθρώπινες απώλειες. Προφανώς, επειδή θα αντιμετωπίζαμε το κύμα αυτό, μέσα σε συνθήκες πίεσης καταφέραμε και πετύχαμε τον υπερδιπλασιασμό των Μ.Ε.Θ.. Αποδεικνύεται, όμως, ότι η πίεση της πανδημίας όταν έχουμε ανεμβολίαστους ανθρώπους, σε ηλικιακές κατηγορίες που είναι εξαιρετικά ευάλωτες απέναντι στη βαριά νόσηση -60 και πάνω- οι Μ.Ε.Θ. αυτές και, ενδεχομένως, και άλλες που θα είχαν προστεθεί, δεν θα επαρκούσαν. Αυτό δεν είναι ελληνικό φαινόμενο, το βλέπουμε να συμβαίνει σε ολόκληρο τον κόσμο. Βλέπουμε χώρες με συστήματα υγείας πολύ πιο κραταιά από το ελληνικό, να δοκιμάζονται στην κατεύθυνση αυτή και να μην μπορούν να ανταπεξέλθουν. Ποιος είναι ο μοναδικός τρόπος να θωρακιστούμε και να προφυλάξουμε από αυτή την πολύ μεγάλη πίεση το Ε.Σ.Υ., για να μη φτάσουμε σε μεγαλύτερο αριθμό διασωληνώσεων; Είναι ο εμβολιασμός. Από την πρώτη στιγμή το είπαμε αυτό. Από την πρώτη στιγμή όποια μέτρα πήραμε ήταν στη φιλοσοφία και στην κατεύθυνση να προετοιμάσουμε το Ε.Σ.Υ., όσο το δυνατόν καλύτερα. Θυμηθείτε τον πρώτο καιρό με το lockdown. Πήγαμε σε σκληρό lockdown για να δώσουμε χρόνο στο Ε.Σ.Υ. να προετοιμαστεί, για να δώσουμε χρόνο, ώστε να αυξηθούν οι Μ.Ε.Θ., για να δώσουμε χρόνο σε καινούριους γιατρούς και νοσηλευτές να μπουν στο Σύστημα, για να δώσουμε χρόνο, ώστε να έρθει το εμβόλιο και να αρχίσουμε να αποκτούμε σιγά-σιγά ανοσία απέναντι στην πανδημία. Και πετύχαμε πολύ σπουδαία πράγματα. Και αν είχαμε καταφέρει να εμβολιάσουμε πολύ περισσότερους ανθρώπους, αν είχαμε καταφέρει να εμβολιάσουμε ηλικιακές ομάδες, που αυτές είναι σήμερα που, κυρίως, διασωληνώνονται, πηγαίνουν στις Μ.Ε.Θ. και, δυστυχώς, έχουμε ανθρώπινες απώλειες, θα ήταν πολύ λιγότερες οι απώλειες. Από την πρώτη στιγμή, η Κυβέρνηση έδωσε έμφαση σ’ αυτή την τακτική και σ’ αυτή τη λογική. Και μίλησε στους πολίτες με ειλικρίνεια ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, αναγνωρίζοντας τις αδυναμίες του Ε.Σ.Υ.. Αναγνωρίζοντας αυτή την ανισότητα μεταξύ Αττικής και υπόλοιπης Ελλάδας, με αδυναμίες που υπήρχαν εκεί. Αναγνωρίζοντας το γεγονός ότι οι Μ.Ε.Θ. θα μπορούσαν να ανταπεξέλθουν και να σηκώσουν βάρος, αλλά ο εμβολιασμός είναι εκείνος που θα μας προστάτευε καθοριστικά και ουσιαστικά από το να μην υπάρξει αυξημένη πίεση. Και προς την κατεύθυνση αυτή κάναμε ό,τι ήταν ανθρωπίνως δυνατό. Το ξέρει η ελληνική κοινωνία. Ξέρει τη μεγάλη προσπάθεια που έγινε από την αρχή, την προσπάθεια που συνεχίζεται και τώρα. Να φτιάξουμε το πρόγραμμα «Ελευθερία», να δώσουμε τη δυνατότητα με κάθε τρόπο, με κάθε δυνατή διευκόλυνση σε όποιον θέλει να εμβολιαστεί, με όποιο εμβόλιο θέλει, όπου θέλει. Αλλά και να πάρουμε γενναίες και δύσκολες αποφάσεις, από ένα σημείο και μετά, υποχρεωτικότητας σε συγκεκριμένες κατηγορίες που κρίθηκε απαραίτητο ότι έπρεπε άμεσα και γρήγορα να ανέβει η εμβολιαστική κάλυψη.
ΣΠ. ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Είπατε στην εισαγωγική σας τοποθέτηση ότι δεν ήταν σε γνώση του Πρωθυπουργού η έκθεση αυτή. Ωστόσο, οι δύο καθηγητές -και ελπίζω να μην κάνω λάθος- είπαν ότι την είχαν παραδώσει την έκθεση αυτή, είχε ολοκληρωθεί, σε κάθε περίπτωση, το Μάιο του 2021 και την είχαν παραδώσει. Μεσολαβεί ένα διάστημα έξι μηνών που, ενώ είχε παραδοθεί στο Πρωθυπουργικό Γραφείο, δεν ήταν σε γνώση του Πρωθυπουργού. Αυτό είναι το ένα. Και το δεύτερο, τώρα, που είναι σε γνώση του Πρωθυπουργού, σκοπεύει να τη λάβει υπόψη του, προκειμένου να διαμορφώσει διαφορετικά μια πολιτική αντιμετώπισης της πανδημίας;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σας είπα ότι η μελέτη δεν ήταν σε γνώση του Πρωθυπουργού. Δεν είχε παραδοθεί, ούτε στον Πρωθυπουργό, ούτε σε κανέναν συνεργάτη. Από εκεί και πέρα, τα στοιχεία που λέει η έκθεση, η επιστημονική μελέτη, όπως λέω και στην τοποθέτησή μου, είναι διαπιστώσεις που αφορούν χρόνιες παθογένειες και αδυναμίες του Ε.Σ.Υ., για τις οποίες, έτσι κι αλλιώς, ο ίδιος ο Πρωθυπουργός πολλές φορές έχει τοποθετηθεί δημόσια. Υπάρχουν πάνω από τρεις συνεντεύξεις του Πρωθυπουργού, σε εφημερίδες, σε ραδιόφωνα, σε συνέδριο εφημερίδας για την υγεία και για τον Covid, που είχε αναδείξει το ζήτημα διαφορετικής ποιότητας υπηρεσιών στο Ε.Σ.Υ. στην Αττική και στην υπόλοιπη Ελλάδα και είχε μιλήσει για την ανάγκη ανασυγκρότησης του Ε.Σ.Υ.. Μάλιστα, τότε, είχε κατηγορηθεί από την Αντιπολίτευση ότι ετοιμάζει ένα πρόγραμμα ιδιωτικοποίησης του Ε.Σ.Υ.. Και σε αυτή την ανάγκη ανασυγκρότησης ήταν τότε απέναντι η Αντιπολίτευση. Όπως, επίσης, και στο κομβικό συμπέρασμα που αναδύεται από τη μελέτη, ότι όσο μεγαλύτερη εμβολιαστική κάλυψη έχουμε, τόσο λιγότερες διασωληνώσεις θα είχαμε ή όσο περισσότερες διασωληνώσεις και πίεση έχουμε στις Μ.Ε.Θ., τόσο αυξάνεται η πιθανότητα θνητότητας. Όλα αυτά δεν είναι στοιχεία που αφορούν μόνο αυτή την πανδημία. Αφορούν γενικώς τις πανδημίες. Ο κ. Τσιόδρας, και σε παλαιότερες μελέτες του σε σχέση με την πανδημία, είχε επισημάνει τέτοιου είδους στοιχεία και χαρακτηριστικά. Και όλη μας η προσπάθεια, από την πρώτη στιγμή μέχρι σήμερα, είναι προσανατολισμένη στο πώς αντιμετωπίζουμε την πανδημία και μάλιστα σε συνθήκες πίεσης, κάνοντας πολλά πράγματα ταυτόχρονα.
ΑΝΤ. ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ: Είπατε ότι τα αποτελέσματα δεν ήταν γνωστά στον Πρωθυπουργό, ούτε σε κανέναν συνεργάτη. Το ότι γινόταν αυτή η έρευνα, ήταν γνωστό, τουλάχιστον στην ηγεσία του Υπουργείου Υγείας; Και κάτι άλλο. Υπάρχει κάποια δυσφορία για τον τρόπο που βγήκε στη δημοσιότητα αυτή η έρευνα;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ό,τι είχα να πω για την επιστημονική μελέτη, το είπα. Από εκεί και πέρα, η Κυβέρνηση, από την πρώτη στιγμή, επέλεξε να εμπιστευτεί τους επιστήμονες, να αξιοποιήσει τις γνώσεις τους και να ακολουθεί τις οδηγίες τους, για να αντιμετωπίσουμε την πανδημία. Η Κυβέρνηση τιμά την επιστήμη. Δεν την εργαλειοποιεί, ούτε στην αρχή, ούτε σε κανένα σημείο αυτής της πορείας, ούτε θα το κάνει ποτέ, ούτε θα βάλει τους επιστήμονες στο μέσο μιας πολιτικής αντιπαράθεσης. Σεβόμαστε τη γνώση, την εξειδίκευσή τους. Σεβόμαστε την πολύ ουσιαστική τους συνδρομή, όλο αυτό το διάστημα. Μένουμε σταθεροί στην πολιτική και στην τακτική που ακολουθήσαμε από το πρώτο διάστημα, να συνεργαζόμαστε με τους επιστήμονες, να ακούμε τις εισηγήσεις τους και να διαμορφώνουμε τις πολιτικές μας με βάση τις εισηγήσεις αυτές.
ΕΛ. ΚΟΛΙΟΠΟΥΛΟΥ: ΄Ηθελα να ρωτήσω, σε σχέση με τις διαρροές εγγράφων της Ε.Υ.Π. που είδαμε στην «ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ των ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ». Έχει υπάρξει κάποια εσωτερική έρευνα της Κυβέρνησης, πώς διέρρευσαν; Και μια δεύτερη σχετική ερώτηση. Η μετάταξη δεκάδων υπαλλήλων της Ε.Υ.Π., με τροπολογία που ψηφίστηκε προχθές στη Βουλή, σε τι αποσκοπεί; Έχει κάποια σχέση με αυτή τη διαρροή;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σε ό,τι αφορά το πρώτο σκέλος της ερώτησής σας, έχω απαντήσει. Η Ε.Υ.Π. εποπτεύεται από εισαγγελέα, αρμόδιο και επιφορτισμένο ακριβώς για τη δική της λειτουργία και ο ρόλος της είναι απόλυτα προσδιορισμένος στο πλαίσιο των νόμων και του ελληνικού Συντάγματος και αυτό τον ρόλο επιτελεί. Όλα τα ζητήματα που έχουν να κάνουν με θέματα διοικητικής αναδιοργάνωσης της Ε.Υ.Π., προφανώς εξυπηρετούν στο να είναι πιο λειτουργική, πιο ουσιαστική, να έχει την καλύτερη δυνατή οργανωτική δομή για να ανταπεξέλθει στο ρόλο της αυτό.
ΕΛ. ΚΟΛΙΟΠΟΥΛΟΥ: Έχει σχέση με τις διαρροές που έχουν γίνει; Γιατί η τροπολογία ψηφίστηκε περίπου κάποιες εβδομάδες μετά…
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όχι.
Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Μιλήσατε για την πανδημία. Το έχετε πει ότι είναι ένα φαινόμενο, το οποίο εξελίσσεται και η Κυβέρνηση αναπροσαρμόζει τη στρατηγική της. Ενόψει Χριστουγέννων και χαμηλών θερμοκρασιών, του ότι θα κλείσουν τα σχολεία, παραμένετε στην αύξηση της εμβολιαστικής κάλυψης; Και αν μπορείτε, να μας κάνετε μια διευκρίνιση, γιατί, προσερχόμενος ο Πρωθυπουργός στη Σύνοδο Κορυφής σήμερα, ερωτηθείς από συνάδελφο, μίλησε για αυξημένα testing. Μπορείτε να μας πείτε τι ακριβώς εννοούσε;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Εννοούσε αυτό που σας ανακοίνωσα και τώρα, ότι όποιοι θα έρχονται στη χώρα από το εξωτερικό με τον οποιοδήποτε τρόπο, είτε αεροπορικώς, είτε οδικώς, από τα σύνορά μας, θα πρέπει να έχουν, ακόμη και εμβολιασμένοι, PCR 72 ωρών. Αυτό και τίποτα παραπάνω. Από εκεί και πέρα, είναι γνωστό το πλαίσιο μέτρων που έχουμε και βάσει του οποίου προχωρούμε προς τις γιορτές των Χριστουγέννων.
Σ. ΡΙΣΤΟΦΣΚΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, 72 ή 48 ώρες;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: 72 ώρες.
Σ. ΡΙΣΤΟΦΣΚΑ: Πάνω σε αυτό. Θα είναι μόνο για τις γιορτές αυτό το μέτρο; Δηλαδή, Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά και μετά βλέπουμε;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Είναι ένα μέτρο έκτακτο για την περίοδο των γιορτών. Η φιλοσοφία του είναι απολύτως συγκεκριμένη: Να ελέγξουμε και να καθυστερήσουμε, όσο περισσότερο μπορούμε, τη μεγαλύτερη διασπορά της «Όμικρον», έτσι ώστε να κερδίσουμε χρόνο για την αύξηση της εμβολιαστικής κάλυψης με την αναμνηστική δόση. Επειδή την περίοδο αυτή θα υπάρξει κινητικότητα, είτε με συμπατριώτες μας που θα έρθουν στη χώρα για τις γιορτές, είτε με πολίτες που θα πάνε στο εξωτερικό και θα επιστρέψουν, είναι αναγκαίο ένα μέτρο, το οποίο εφαρμόζουν και οι υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης, όπως γνωρίζετε. Ο χαρακτήρας του θα είναι προσωρινός. Τώρα, για τη χρονική του διάρκεια, δεν θα ήθελα να δεσμευτώ από τώρα για την ακριβή ημερομηνία λήξης, αλλά χονδρικώς είναι για το διάστημα των γιορτών.
ΑΝΤ. ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ: Μια διευκρίνιση. Είπατε στην αρχική σας τοποθέτηση ότι, όσοι έχουν μείνει 48 ώρες δεν χρειάζεται να κάνουν.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όσοι πάνε στο εξωτερικό και μένουν εκεί μόνο για 48 ώρες, εξαιρούνται αυτής της υποχρέωσης.
ΣΠ. ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Ο κ. Τσιόδρας παραμένει σύμβουλος του Πρωθυπουργού για τα θέματα της αντιμετώπισης της πανδημίας; Γιατί είχε κάνει και μια συνέντευξη που ήταν κοινή και μάλιστα ο κ. Πρωθυπουργός του είχε απευθυνθεί και του είχε πει «πες μας κ. Σωτήρη». Εξακολουθεί να είναι σύμβουλός του, ενώ του είχε αποκρύψει για έξι μήνες στοιχεία μιας έκθεσης;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ο κ. Τσιόδρας, προφανώς και εξακολουθεί να είναι. Είναι ο πιο στενός και ο βασικός συνεργάτης του Πρωθυπουργού σε ό,τι αφορά την ομάδα επιστημόνων και τον τρόπο με τον οποίο αξιοποιείται η συνεργασία και η συνδρομή της επιστημονικής κοινότητας στην αντιμετώπιση της πανδημίας. Η Κυβέρνηση τιμά τη συνδρομή, τις γνώσεις. Ούτε μια στιγμή δεν υπονόμευσε τον κ. Τσιόδρα. Άλλοι, επί σειρά μηνών, αμφισβήτησαν την επιστημονική του γνώση, την κατάρτισή του. Αμφισβήτησαν τον τρόπο με τον οποίο προσέγγιζε τη διαχείριση της πανδημίας και τον υπονόμευαν ανοιχτά.
ΑΜ. ΚΑΤΖΟΥ: Άρα, καταλαβαίνω ότι ο Πρωθυπουργός ξεκάθαρα δεν είπε για νέα μέτρα, προσερχόμενος στη Σύνοδο Κορυφής και δεν είναι στην ατζέντα ή δεν είναι στο τραπέζι, ενόψει των Χριστουγέννων και της «Όμικρον» κάποιες σημειακές παρεμβάσεις, αυξημένο testing, λέω εγώ τώρα. Δεν υπάρχει κάτι τέτοιο στον ορίζοντα.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Έχουμε δώσει τη δυνατότητα για ένα δωρεάν self test για όλους, εμβολιασμένους και ανεμβολίαστους, προκειμένου να ελέγξουν την επιδημιολογική τους κατάσταση και σε περίπτωση που είναι φορείς της νόσου, να προστατευτούν και οι ίδιοι και να μην συμβάλλουν άθελά τους στη διασπορά της λοίμωξης. Ανακοινώσαμε τα PCR για τους ανθρώπους που θα επισκεφτούν τη χώρα, για τους συμπολίτες μας που θα επιστρέψουν από το εξωτερικό για την περίοδο των γιορτών. Και έχουμε και ένα συγκεκριμένο πλαίσιο, σε ό,τι αφορά τον τρόπο λειτουργίας στη δημόσια σφαίρα, σε ανοιχτούς χώρους, σε κλειστούς χώρους, παραμένει ίδιος.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, στη Σύνοδο Κορυφής αναμένεται να συζητηθεί και γενικότερα η υποχρεωτικότητα του εμβολιασμού στην Ευρώπη. Ποια θα είναι η θέση της Κυβέρνησης ως προς αυτό το ζήτημα και ποια η πρόθεσή της; Μετά τις γιορτές θα εξετάσετε την επέκταση της υποχρεωτικότητας και σε νεότερες ηλικιακές ομάδες, στους 50-60 για παράδειγμα; Υπάρχει ένα ενδεχόμενο κάποιας κοινής ευρωπαϊκής πολιτικής σε αυτό το ζήτημα;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Θα παρακολουθήσουμε αυτή τη συζήτηση σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης και σε κάθε περίπτωση αξιολογούμε τα δεδομένα. Η αύξηση της εμβολιαστικής κάλυψης είναι μια πολύ σημαντική πρόκληση, είναι βασική προτεραιότητα. Το εμβόλιο είναι ο μοναδικός ασφαλής τρόπος για να θωρακιστούμε απέναντι στη βαριά νόσηση. Ό,τι χρειαστεί να κάνουμε, για να πετύχουμε την εμβολιαστική κάλυψη που θέλουμε, θα το κάνουμε. Αυτή τη στιγμή δεν παρατηρείται κάποια ανάγκη, εν πάση περιπτώσει, δεν είναι στα σχέδιά μας η επέκταση της υποχρεωτικότητας σε κάποια άλλη κατηγορία, πέραν αυτών που έχουμε, μέχρι στιγμής, θεσμοθετήσει και νομοθετήσει.
ΕΛ. ΚΟΛΛΙΟΠΟΥΛΟΥ: Επανέρχομαι πάλι στο θέμα, γιατί η Κυβέρνηση έχει διαψεύσει το θέμα παρακολούθησης δημοσιογράφων στην Ελλάδα. Αυτά τα έγγραφα που διέρρευσαν, είναι αληθή ή όχι; Υπάρχει κάποια έρευνα; Πώς γίνεται από τη μια να διαψεύδετε και από την άλλη να μην γίνεται μια έρευνα αν αυτά τα έγγραφα είναι αληθή;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Έχει απαντηθεί το ζήτημα. Η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών έχει συγκεκριμένο ρόλο, σε ό,τι αφορά την προστασία των συμφερόντων της χώρας από εσωτερικές ή από εξωτερικές απειλές, πολλές από αυτές έχουν και υβριδικό και καινούργιο χαρακτήρα τα τελευταία χρόνια, σε σχέση με παλιότερα. Η χώρα μας είναι ένα ευρωπαϊκό Κράτος δικαίου. Ούτε παρακολουθεί, ούτε φακελώνει ανθρώπους. Αυτό είναι απολύτως ξεκάθαρο.
Ευχαριστώ πολύ.