Υπερκέρδη εν μέσω κρίσης για τους ψηφιακούς κολοσσούς
Παρότι η πανδημία έχει «γονατίσει» την παγκόσμια οικονομία, οι τέσσερις μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες, Alphabet, Amazon, Facebook, Apple, συνεχίζουν απτόητες να ενισχύουν τα οικονομικά μεγέθη τους και να επιδεικνύουν ισχυρή άμυνα απέναντι στην έξαρση του ιού. Οι τέσσερις τεχνολογικοί κολοσσοί ανακοίνωσαν την Πέμπτη τα οικονομικά αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου, τα οποία έδειξαν ότι τα έσοδά τους ξεπέρασαν τις προσδοκίες των αναλυτών της Wall Street.
H αγορά της online διαφήμισης ανέκαμψε, ύστερα από το πλήγμα που δέχθηκε ο κλάδος στην αρχή του έτους, ενώ με αμείωτο ρυθμό συνεχίζει να αναπτύσσεται το ηλεκτρονικό εμπόριο και το cloud computing, αυξάνοντας έτσι την υπεροχή των τεχνολογικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στις εν λόγω αγορές. Ετσι, σύμφωνα με δημοσίευμα των Financial Times, οι συνολικές πωλήσεις των τεσσάρων μεγάλων τεχνολογικών ομίλων σημείωσαν κατά το τρίτο τρίμηνο (που έκλεισε τον περασμένο Σεπτέμβριο) αύξηση 18%, με αυτές να διαμορφώνονται στα 227 δισ. δολ., υψηλότερες κατά 4% απ’ ό,τι αρχικά αναμενόταν.
Τα μετά από φόρους κέρδη τους έκλεισαν με άνοδο 31% και ανήλθαν συνολικά στα 39 δισ δολ. Εν τω μεταξύ, αυτή η θεαματική άνοδος λαμβάνει χώρα σε μια περίοδο κατά την οποία εισηγμένες εταιρείες του S&P 500 αναμένεται να δεχθούν μεγάλο πλήγμα, με τη συνολική μείωση των εσόδων τους να εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει το 2%. Ακόμη μεγαλύτερη θα είναι η πτώση της κερδοφορίας τους, η οποία υπολογίζεται ότι θα συρρικνωθεί 17%. «Η καμπύλη της ανάκαμψης είναι πολύ πιο μεγάλη από αυτήν που ανέμενε οποιοσδήποτε.
Η online αγορά κερδίζει σημαντικό έδαφος σε σχέση με την offline», αναφέρει στους Financial Times ο Γιούσεφ Σκουάλι, αναλυτής στο χρηματοπιστωτικό ίδρυμα Truist.
Η άνθηση που γνωρίζουν οι τέσσερις μεγάλοι τεχνολογικοί κολοσσοί συμπίπτει και με μια περίοδο που εντείνεται η ανησυχία, κυρίως από την πλευρά των πολιτικών και ρυθμιστικών αρχών των ΗΠΑ, σχετικά με την πολιτική και οικονομική ισχύ που έχουν αυτοί συγκεντρώσει. Η μήνυση κατά της Google από το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης για παραβίαση της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας, οι ακροαματικές διαδικασίες στο Κογκρέσο για κατηγορίες περί λογοκρισίας στο Διαδίκτυο και οι αμερικανικές εκλογές που έχουν δημιουργήσει «θόρυβο» σχετικά με περιπτώσεις παραπληροφόρησης στο Διαδίκτυο αποτελούν βασικές προκλήσεις τις οποίες αντιμετωπίζουν οι τεχνολογικές εταιρείες.
Παρότι στελέχη των τεχνολογικών κολοσσών απορρίπτουν τους ισχυρισμούς ότι προσπαθούν να αποσπάσουν μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς κατά τη διάρκεια της πανδημικής κρίσης, στοιχεία σχετικά με την κεφαλαιοποίησή τους καταδεικνύουν ότι είναι δύσκολο να υποβαθμιστεί η άνοδος που έχουν καταγράψει το τελευταίο διάστημα. Ενδεικτικά, ο διευθύνων σύμβουλος του μητρικού ομίλου της Google, Alphabet, Σουντάρ Πιτσάι ανέφερε ότι η εταιρεία απλά συμμετείχε στην άνοδο που σημείωσε και ο υπόλοιπος ψηφιακός κλάδος. Ωστόσο, το τεράστιο μέγεθος των τεχνολογικών εταιρειών –η Google πρόσθεσε περισσότερα από 100 δισ. δολ. στην κεφαλαιοποίησή της– καθιστά πολύ δύσκολο για κάποιον να αγνοήσει αυτή την επιτυχία. Μάλιστα, η Google ήταν και αυτή που ξεχώρισε το τρίτο τρίμηνο. Μετά την πτώση κατά 10% τους τρεις μήνες που προηγήθηκαν, τα έσοδά της από τις διαφημίσεις στη μηχανή αναζήτησης αυξήθηκαν κατά 6%.
Μεγαλύτερη του αναμενομένου ήταν επίσης η ανάκαμψη των διαφημιστικών εσόδων της δημοφιλούς εταιρείας μέσων κοινωνικής δικτύωσης Facebook, καταγράφοντας το ίδιο διάστημα αύξηση 22%. Η αυξημένη ζήτηση για τις υπηρεσίες της βοήθησαν την τεχνολογική εταιρεία να αντισταθμίσει το μποϊκοτάζ που είχαν κάνει στην πλατφόρμα της 1.000 brands, μεταξύ των οποίων οι Ford, Coca-Cola και Verizon, τον περασμένο Ιούλιο, εν μέσω ανησυχιών ότι δεν ελέγχει επαρκώς το περιεχόμενό της. Από την πλευρά της, η Amazon συνέχισε να διατηρεί τα ηνία στον κλάδο του ηλεκτρονικού εμπορίου κατά τη διάρκεια της πανδημίας, με τα έσοδά της να αυξάνονται κατά 37%.
Πηγή kathimerini.gr