Υστερα από τριάντα χρόνια κατέβασε στροφές η Lexus
Η Lexus ήταν η εταιρεία που δημιούργησε την ιδέα των πολυτελών αυτοκινήτων πολλαπλών δραστηριοτήτων με το RX το 1998. Εκτοτε, κύλησε πολύ νερό στ’ αυλάκι, σήμερα οι πωλήσεις της είναι στάσιμες και δεν κατορθώνει να αντεπεξέλθει στον ανταγωνισμό. Συνήθως την περίοδο των Χριστουγέννων η Lexus (ιδιοκτησίας Τoyota) κάνει εντυπωσιακές διαφημίσεις, οι οποίες σηματοδοτούν το τέλος του χρόνου με ένα κόκκινο τόξο κι ένα ευφάνταστο σλόγκαν «December to Remember» (Θυμήσου τον Δεκέμβρη, σε ελεύθερη μετάφραση). Και όπως επισημαίνει το ειδησεογραφικό πρακτορείο Bloomberg, ήταν και αυτές μέρος της εορταστικής τελετουργίας. Φέτος, πάντως, δεν έχει και πολλούς λόγους πανηγυρισμών, ειδικά στην αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών, μιας και οι πωλήσεις της έμειναν στάσιμες. Συν τοις άλλοις, τα νέα μοντέλα που είχε να επιδείξει φέτος ήταν λίγα.
Πέρασαν, ούτε λίγο ούτε πολύ, τριάντα έτη αφότου η μονάδα πολυτελών και σπορτίφ αυτοκινήτων της Toyota προκάλεσε κραδασμούς στο κατεστημένο των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών. Τώρα η ζήτηση για τα Lexus είναι σταθερή και οι πωλήσεις τους υστερούν έναντι των BMW και Mercedes – Benz της Daimler. Κι ενώ για αρκετά χρόνια ήταν πάντα πρώτη στην κατηγορία της στις ΗΠΑ, από το 2010 και μετά δεν εμφανίζεται στη θέση αυτή. Το 2009 είχε μερίδιο αγοράς της τάξεως του 18,2%, ενώ με τα σημερινά δεδομένα φθάνει το 13%. Τα στοιχεία δίνει η εταιρεία επεξεργασίας δεδομένων για αγορές αμαξιών, Edmunds. Τα 30ά γενέθλια της Lexus τη βρίσκουν με σημάδια κόπωσης, όξυνση του ανταγωνισμού και αδυναμία να συμβαδίσει με την ολοένα και πιο ζωηρή επιθυμία των Αμερικανών οδηγών για ακόμα μεγαλύτερου μεγέθους αυτοκίνητα πολλών χρήσεων και αθλητικών δραστηριοτήτων (SUV). Δύο από τα μοντέλα της, που ανήκουν στο είδος αυτό, εδώ και μία δεκαετία δεν έχουν υποβληθεί σε πλήρη ανανέωση. Η προσθήκη μιας άλλης εκδοχής του δημοφιλούς RX στα τέλη του 2017 δεν βρήκε την αναμενόμενη ανταπόκριση σε οδηγούς που θα επέλεγαν τη συγκεκριμένη κατηγορία ενώ το παλιότερο αμάξι τους προερχόταν από άλλη.
Κατά τον Τζέικ Φίσερ, διευθυντή του τμήματος δοκιμής οχημάτων στην εταιρεία αξιολόγησης και βαθμολόγησης καταναλωτικών ειδών Consumer Reports, «η Lexus έχει απολέσει λίγη από τη λάμψη της προς όφελος ανταγωνιστριών, όπως είναι το Genesis της Hyundai Motors, το οποίο προσφέρει όσα παλιότερα εκείνη – δηλαδή προσιτή τιμή, χαλαρότητα και άνεση». Τα διευθυντικά στελέχη της Toyota και οι αντιπροσωπείες της ισχυρίζονται πως αυτή η στασιμότητα έχει μόνο προσωρινό χαρακτήρα ενόψει μιας έκρηξης την προσεχή διετία. Μιλώντας σε δημοσιογράφους, ο Μπομπ Κάρτερ, ανώτατος διευθυντής πωλήσεων της Toyota στη Β. Αμερική, επισήμανε πως είναι αμετάβλητες οι πωλήσεις των Lexus αυτή τη χρονιά, προσθέτοντας ότι μια νέα έκδοση του RX ετοιμάζεται ως προάγγελος μιας σειράς καινούργιων μοντέλων στις εκθέσεις αυτοκινήτων των ΗΠΑ. Για την ιστορία να θυμίσουμε, όπως αναφέρει το Bloomberg, ότι το πρώτο πολυτελές αυτοκίνητο πολλαπλών δραστηριοτήτων, το RX, έκανε το ντεμπούτο του το 1998, αλλά έκτοτε δεν συμβάδισε με τον ανταγωνισμό. Το μεσαίου μεγέθους GX και το μεγαλύτερο LX κατασκευάζονται με τη χρήση πεπαλαιωμένου σκελετού, αν και το εσωτερικό ακολουθεί τις σύγχρονες ψηφιακές επιταγές. Η εξοικονόμηση καυσίμου δεν είναι σπουδαία και ο χώρος αποσκευών είναι περιορισμένος εν συγκρίσει με τα ευθέως ανταγωνιστικά Audi Q7, BMW X7, Mercedes GLS και Volvo XC90. «Ξέρουμε πως το 2019 μείναμε πίσω, αλλά μέσα σε ορίζοντα δύο έως και πέντε ετών, και πέραν αυτών, θα ανακτήσει η Lexus το χαμένο έδαφος», λέει, τέλος, ο γενικός διευθυντής του franchise της Lexus, Πολ Λαροσέλ, στην Ανάπολις του Μέριλαντ.
Πηγή Καθημερινή