Προϋπολογισμός 2018: Στο 3,82% το πρωτογενές πλεόνασμα, στο 2,5% ο ρυθμός ανάπτυξης

Νίκος Βούτσης: Αυτός είναι ο καλύτερος προϋπολογισμός μέχρι τον επόμενο

Ταχύτερο ρυθμό ανάπτυξης σε σχέση με τον στόχο του Μεσοπροθέσμου για 2,4% προβλέπει για το 2018 ο προϋπολογισμός που κατατέθηκε χθες στην βουλή, καθώς αυτός αναπροσαρμόζεται στο 2,5%, ενώ παράλληλα μεταβάλλεται επί το μετριοπαθέστερον η εκτίμηση για το τρέχον έτος, καθώς το αρχικό 1,8% επανυπολογίζεται σε 1,6% προκειμένου να συμβαδίζει η εκτίμηση του προϋπολογισμού με εκείνην που ανακοινώθηκε από την Ευρωπαίκή Επιτροπή.

Ταυτόχρονα, προβλέπεται εκ νέου ο σχηματισμός υπερπλεονάσματος, καθώς το πρωτογενές πλεόνασμα εκτιμάται στο 2,44% του ΑΕΠ φέτος αντί του στόχου για 1,75% του ΑΕΠ (με ενσωματωμένη δαπάνη 1,4 δισ. ευρώ ή 0,78% του ΑΕΠ για το κοινωνικό μέρισμα, την επιστροφή των κρατήσεων στους συνταξιούχους και την εξόφληση των Υπηερεσιών Κοινής Ωφέλειας στην ΔΕΗ) και στο 3,82% το 2018, έναντι 3,50% του ΑΕΠ που προβλεπόταν στο πρόγραμμα και 3,57% που είχε εγγραφεί στο προσχέδιο το οποίο είχε κατατεθεί στις 2 Οκτωβρίου.

Εφέτος, εκτιμάται πρωτογενές πλεόνασμα 2,44% του ΑΕΠ, έχοντας ήδη ενσωματώσει δαπάνη 1,4 δισ. ευρώ ή 0,78% του ΑΕΠ για το κοινωνικό μέρισμα, την επιστροφή των κρατήσεων στους συνταξιούχους και την εξόφληση των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) στη ΔΕΗ. Σημαντικός παράγοντας της υπέρβασης του 2017 ήταν το καλύτερο του αναμενόμενου αποτέλεσμα των ασφαλιστικών ταμείων, τόσο από την πλευρά των εσόδων όσο και από την πλευρά των δαπανών, καθώς και η χρηστή διαχείριση των δαπανών του τακτικού προϋπολογισμού.

Ο ρυθμός ανάπτυξης για το 2017 εκτιμάται στο 1,6% (το ΑΕΠ θα διαμορφωθεί σε 178,579 δισ. ευρώ) και όπως αναφέρεται στον προϋπολογισμό, η πρόβλεψη για επιτάχυνσή του (το ΑΕΠ θα ανέλθει σε 184,691 δισ. ευρώ) το επόμενο έτος στηρίζεται στις προβλέψεις για:

• θετική συνεισφορά από την ιδιωτική κατανάλωση (κατά 0,8% του πραγματικού ΑΕΠ), που ενισχύεται από την ταχύτερη αύξηση της απασχόλησης και τη συνεχιζόμενη μείωση της ανεργίας,

• θετική συνεισφορά από τον ακαθάριστο σχηματισμό παγίου κεφαλαίου (κατά 1,4% του πραγματικού ΑΕΠ), που αναμένεται να αυξηθεί με διψήφιο ρυθμό λόγω του ευνοϊκότερου επενδυτικού περιβάλλοντος στη βάση των υλοποιούμενων μεταρρυθμίσεων του προγράμματος αλλά και της αυξημένης ζήτησης,

• περαιτέρω βελτίωση του πραγματικού ελλείμματος στο ισοζύγιο αγαθών και υπηρεσιών, κατά 0,2% του ΑΕΠ, εν μέσω αυξήσεων στην εξαγωγική και εισαγωγική δραστηριότητα.

Ειδικότερα, στην άνοδο του ΑΕΠ θα συμβάλουν η αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 1,2% (από +0,9% εφέτος) και της δημόσιας κατανάλωσης κατά 0,2% (από +0,9% εφέτος). Επίσης, οι ιδιωτικές επενδύσεις προβλέπεται να αυξηθούν κατά 11,4% (από +5,1% εφέτος), ενώ οι εισαγωγές θα αυξηθούν κατά 4,6% και οι εξαγωγές κατά 3,8%.

Η ανεργία προβλέπεται να υποχωρήσει περαιτέρω το 2018 στο 18,4% από 19,9% εφέτος, ενώ ο εναρμονισμένος πληθωρισμός θα διαμορφωθεί στο 0,8% από 1,2% εφέτος.

Το δημόσιο χρέος προβλέπεται να διαμορφωθεί το 2018 στο 179,8% του ΑΕΠ (332 δισ. ευρώ) από 178,2% του ΑΕΠ (318,3 δισ. ευρώ) εφέτος.

Όπως αναφέρεται στο κείμενο του προϋπολογισμού, η επαλήθευση των τρεχουσών εκτιμήσεων για το 2018 εξαρτάται από την πραγματοποίηση των παρακάτω οροσήμων που ενσωματώνονται στις υποθέσεις του βασικού μακροοικονομικού σεναρίου:

• της ομαλής προόδου του προγράμματος στήριξης μέσω του ESM, έως την ολοκλήρωσή του τον Αύγουστο του 2018,

• της ομαλής και ασφαλούς επιστροφής στις διεθνείς χρηματαγορές, με τη δημιουργία ενός ικανού ταμειακού αποθέματος ασφαλείας έναντι μελλοντικών κλονισμών στις διεθνείς αγορές,

• της εφαρμογής των μεσοπρόθεσμων μέτρων για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας του δημόσιου χρέους (συμπεριλαμβανομένης της πλήρους εξειδίκευσης του μηχανισμού προσαρμογής των μέτρων ελάφρυνσης στην πραγματική εξέλιξη του ΑΕΠ), και

• της επικράτησης ομαλών συνθηκών στο διεθνές γεωπολιτικό και οικονομικό περιβάλλον, έναντι των διεθνών αναταράξεων που επενέργησαν από το 2015 (προσφυγική κρίση, εσωστρέφεια σε επίπεδο κρατών- μελών της ΕΕ, πολιτική αποκλίσεων από το γενικότερο πνεύμα της παγκόσμιας συνεργασίας).

Ωστόσο, επισημαίνεται ότι ο προϋπολογισμός του 2018 είναι ο τελευταίος που κατατίθεται στο πλαίσιο του προγράμματος μακροοικονομικής προσαρμογής και σηματοδοτεί την είσοδο της χώρας σε μία νέα περίοδο οικονομικής σταθερότητας. Όπως προβλέπει το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2018- 2021, στα έτη που ακολουθούν έχει εξασφαλιστεί ο αναγκαίος δημοσιονομικός χώρος ώστε να διευρυνθούν οι παρεμβάσεις ενίσχυσης της κοινωνικής προστασίας και να υλοποιηθούν οι σημαντικές μειώσεις φορολογικών συντελεστών νοικοκυριών και επιχειρήσεων.
Πηγή avgi.gr

Comments are closed.